Gå til innhold

Når mener du er siste sjanse til utdannelse! Når man er man for gammel?

66 stemmer

1. 1. Hvor mener du grensa går for å begynne på en masterutdannelse/profesjonsstudium?

• 20 år-viktig å komme seg inne på boligmarkedet tidlig
      1
    • 21-23 år- Helt greit å rote rundt noen år
      5
    • 24-26 år- Greit så lenge man er ferdig rundt tretti, da voksenlivet starter
      4
    • 27-30 år- Barn får vente et par år ekstra, har endelig funnet ut hva jeg vil
      0
    • 30 pluss - Aldri for sent å gjøre noe man har lyst til!
      56

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange spørsmål her om man er for gammel til ditt og datt, og om man skal "ta sjansen", til tross for at man begynner å bli voksen. Forsøk på en liten samletråd om alder og utdanning! Når følte du deg for gammel til å begynne å studere, skaffe deg ny kompetanse, eller følge den akademiske drømmen?

Anonym poster: 3e5540a6f6407cf0dab93ea130590eb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Himmel for noen dårlige alternativer, da! Hallo, 30 år det eldste?

Man er aldri for gammel til å ta utdanning. Eksemplene dine er jo helt tullete. Har du vært på et universitet eller en høyskole i det siste? Det er MANGE over 30 der. Det er aldri for sent å finne ut at man har valgt feil.

Min onkel byttet yrke fra lærer til sykepleier da hun var passert 40. Min tante utdannet seg til helsesekretær da hun var nærmere 40 og ungene var blitt ganske store.

Da jeg jobbet på universitetet var det folk som tok fag der etter at de hadde gått av med pensjon! For det var så kjekt å lære noe.

Anonym poster: 8e2ed5ee99744d0d93bb0fc5d1abbb8c

• Liker 13
Skrevet

Jeg starta da jeg var 24 med høyere utdanning (bachelor). Jeg er yngst i mitt deltidskull, og ca halvparten av dem jeg går i klasse med kunne vært mine foreldre (Dvs de er fra 18-30 år eldre enn meg.

Så, jeg har lært at det aldri er for sent :)

Skrevet

Man blir aldri for gammel til å følge sine drømmer.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Min far er over 50 og studerer for å bli inginiør nå. Aldri for sent!

Anonym poster: b597a69865f38cd2872be06290ecbfe2

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns aldri man blir for gammel til å følge sine (realistiske) drømmer

• Liker 3
Skrevet

Når man er død i grava.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er deltidsstudent i en alder av 29, og jeg er yngstemann i klassen ;) De fleste tar som regel denne bacheloren som en etterutdanning og er i jobb da.

Men moren min tok helt ny bachelor når hun var et par og 40. Moren til en venninne startet på medisin når hun var noen og 50.

Aldri for sent. Man blir jo ikke for gammel til å lære!

• Liker 1
Skrevet

20-40 anser jeg som et helt normalt aldersspenn å ta utdannelse i, så er enig i at valgene var veldig begrensende. Jeg mener også at man aldri blir for gammel til å studere. Min svigermor i 50-årene er nettopp ferdig med sin master, som hun kommer til å få god bruk for i arbeidslivet. Min tante tok ferdig sin doktorgrad da hun var 65. Det var kanskje ikke så nyttig for karrieren, men mer for selvfølelsen.

Skrevet

Jeg synes det er greit å ta mer utdannelse eller "bygge på" uansett hvor gammel man er, men ærlig talt synes jeg det er noe spesielt når 26 åringer er på sitt første år som student samtidig som studenter flest er 19 - 20. Da har man brukt en god del år enten på å gjøre ingenting, eller selvsagt på å komme inn på studiet. Folk kan gjøre som de vil, men jeg synes likevel det er litt snodig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er greit å ta mer utdannelse eller "bygge på" uansett hvor gammel man er, men ærlig talt synes jeg det er noe spesielt når 26 åringer er på sitt første år som student samtidig som studenter flest er 19 - 20. Da har man brukt en god del år enten på å gjøre ingenting, eller selvsagt på å komme inn på studiet. Folk kan gjøre som de vil, men jeg synes likevel det er litt snodig.

Så folk som heller velger å f.eks jobbe rett etter videregående, framfor å studere, har ikke gjort noen ting? Mange sliter med skolelysten og jeg synes egentlig ikke det er snodig i det hele tatt hvis man velger å begynne som student som 26 år. Man er da ikke så fryktelig gammel. Det kan til og med være fordel, ihvertfall merker jeg det selv som 26-åring at jeg får mer ut av å være student nå enn da jeg var 18 år. Helt ærlig skulle jeg ønske jeg hadde ventet noen år før jeg ble student.

• Liker 5
Skrevet

Aldri for gammelt, mor er på sin fjerde utdanning nå.

Men å begynne å studere er en annen sak. Selv har jeg ikke kunne tenkt meg å begynne etter 23, for det er voksen i min tidsregning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt tullete at man tillater 50-60-70-åringer å ta hele studier som feks. medisinstudiet. Det koster samfunnet veldig mye å tilby lange studier til folk; å utdanne en lege koster samfunnet omtrent 1,8 millioner kroner, og slike eldre mennesker har kort tid igjen til de blir pensjonister. Da synes jeg heller den plassen skal gå til noen som har 40+ år igjen i arbeidslivet!

Anonym poster: 2d103921c34180ec94c61df005fc313d

• Liker 4
Skrevet (endret)

Gammelsjefen min begynte rett på studie da han pensjonerte seg i en alder av 70.

Man er aldri for gammel for å lære, men det ville vært litt i seneste laget om han hadde vært førstegangsstudent ;)

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

30+ som høyeste alder? :fnise:

Fins ikke liv etter 30 liksom...

• Liker 5
Skrevet

Selv har jeg ikke kunne tenkt meg å begynne etter 23, for det er voksen i min tidsregning.

Er jo ikke som de som starter med utdanningen som 30-åringer planla det som 18-åringer.

Anonym poster: e6266cd39314611a74015d65c59c3a94

Skrevet

Så om man har gått på yrkesrettet linje, og hatt full jobb som kokk/snekker/elektriker/servitør i ti år, så har man "gjort ingenting"?? Eller om man har valgt å jobbe med typisk ting som ikke krever utdanning, som bussjåfør, butikkmedarbeider, renholdsarbeider? Javel?

Jeg må si du har et utrolig snevert syn på livet. Om man ikke tar utdanning rett etter skolen så er liksom løpet kjørt? Da må man jobbe i lavtlønnsyrket sitt resten av livet?

• Liker 9
Skrevet

Visstnok så er 25% av alle de som studerer over 30 nå, så mulig det er trådstarter som har et litt for stereotypisk syn på hva som er normalt og ikke normalt :).

Skrevet

Så om man har gått på yrkesrettet linje, og hatt full jobb som kokk/snekker/elektriker/servitør i ti år, så har man "gjort ingenting"?? Eller om man har valgt å jobbe med typisk ting som ikke krever utdanning, som bussjåfør, butikkmedarbeider, renholdsarbeider? Javel?

Jeg må si du har et utrolig snevert syn på livet. Om man ikke tar utdanning rett etter skolen så er liksom løpet kjørt? Da må man jobbe i lavtlønnsyrket sitt resten av livet?

Så folk som heller velger å f.eks jobbe rett etter videregående, framfor å studere, har ikke gjort noen ting? Mange sliter med skolelysten og jeg synes egentlig ikke det er snodig i det hele tatt hvis man velger å begynne som student som 26 år. Man er da ikke så fryktelig gammel. Det kan til og med være fordel, ihvertfall merker jeg det selv som 26-åring at jeg får mer ut av å være student nå enn da jeg var 18 år. Helt ærlig skulle jeg ønske jeg hadde ventet noen år før jeg ble student.

AnonymBruker legger her ord i munnen på meg som jeg aldri har sagt. Jeg snakker ikke primært om de som har jobbet fulltid med et eller annet i flere år etter videregående, men de som har brukt mange år på å labbe rundt uten å gjøre noe som helst. Uansett hva grunnen var; manglede motivasjon, for dårlige karakterer, et ønske om å oppleve verden først - å begynne å studere når man er 26 og dermed være ferdig når man er 31 (med mindre det er en bachelor), er for meg ganske ubegripelig. Jeg forstår ikke hvordan folk kan i det hele tatt ønske å være ferdig med utdanningen sin så sent.

Jeg vet at mange i dag faktisk studerer svært lenge, men det at det er "normalt" i dag betyr ikke at jeg forstår meg på det, nettopp fordi det aldri kunne ha passet for meg. Er helt greit for meg at folk begynner å studere i samme alder som jeg kommer til å være ferdig, men det endrer ikke synet mitt på saken. Er et par jeg har snakket med på studiet mitt som begynte veldig sent, og der er det ikke snakk om å ha jobbet fulltid i flere år, men jobbet deltid, reist og bodd hjemme med foreldrene sine. Det er flere nyanser her som man ikke bare kan gå forbi. I mange tilfeller synes jeg det er forståelig at folk begynner sent, andre ganger har jeg ikke peiling på hva folk egentlig driver med. Labber rundt i flere år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...