Gå til innhold

Får jeg sykepenger for 50% stilling eller det jeg faktisk har jobbet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ansatt i en 50% stilling og tar alt jeg får av ekstravakter i tillegg. Har siden i mai jobbet tilsvarende 80-100% stilling og er helt avhengig av dette for å få det til å gå rundt. Nå har jeg blitt sykemeldt i en måned og er veldig bekymret for økonomien. Vil jeg kun få sykepenger for de 50% som jeg er ansatt i? Da jeg fylte ut sykemeldingen måtte jeg skrive hvor mange timer arbeidstiden min utgjør per uke og sjefen min sa jeg skulle skrive 18,75 timer der selv om jeg stort sett alltid jobber 37,5 timers uker..

Anonym poster: e9670d0f2af03903e24e802a49d5425a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i samme situasjon selv nå. Jeg snakket med nav som ba meg om å skrive fast stilling + ca hvor mye jeg jobbet ellers. Tidligere har nav gjort utregninger basert på inntekt de 3 siste mnd.

Skrevet

NAV.no:

Sykepenger fra arbeidsgiveren

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett og lignende regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Sykepenger fra folketrygden

Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel tilsvare den pensjonsgivende årsinntekten. Denne er som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk.

Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige seks ganger folketrygdens grunnbeløp (6G).

Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...