Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med det, i og med at man gravlegges utenfor kirka?

Hva gjør ateister da - kremering?

Anonym poster: 66d932c9df51f7ff2741bd58f1347b82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville være det mest naturvennlige, ville det ikke? Ateister er trass alt for å gjøre det beste for naturen, er de ikke?

Anonym poster: 0d49e7eb68392e756407c1ded25442fc

Skrevet

Det er ikke kristent å bli lagt i jorda, hvis det er det du mener. Folk har kvittet seg med lik på den måten siden eldste tider. I Skandinavia finnes begravelser siden steinalderen. I Norge har folk også kremert lik for å begrave urne med aske, men "kroppslige" begravelser har vært det mest vanlige.

Det som er kristent er å ligge i et avgrenset område rundt en kirke, med hodet vendt mot øst. Det er også kristent å ligge i ei kiste uten eiendeler med seg i graven.

Anonym poster: 1df6bfd9c744c1f7fc1b807a9e7182c5

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro at gravgården er utenfor kirkene fordi det er mest praktisk. De fleste nordmenn vil vel ha en kristen begravelse, slik at det er kort vei til graven når seremonien er over. Man kan ikke begraves "hvor som helst" (med mindre man har fått tillatelse av fylkesmannen). Samtidig har tros- og livssynssamfunn anledning til å ha egne gravgårder. Gravgården må heller ikke ligge kloss inntil ei kirke, der mamma kommer fra ligger gravgården 1-2 km unna kirka.

Anonym poster: febc1db355bf4fb7059b2b58c21607be

Skrevet (endret)

Jeg leste forleden om en interessant skikk som var vanlig innen Zoroastrianisme. De gravla sine døde i tårn som kaltes "Stillhetens tårn". Rett poetisk. Tårnene hadde en plattform rundt den innvendige kanten nær toppen, og her la man de døde, iført de klærne de tilfeldigvis hadde på seg da de døde. Man la dem med hodet mot veggen og føttene inn mot senteret av tårnet.

Innen Zoroastrianismen hadde men en oppfatning av døde kropper som urene, og mente at de ikke måtte gravlegges i jorda, men holdes borte fra den. Derav tårnene. Tårnene var lukket mot åtselsdyr, men fuglene ble ikke stengt ute. Så åtselsfugler spiste likene rene, og når de hadde ligget et års tid eller så, ble knoklene skyflet ned i sentrum av tårnet, hvor ytterligere nedbryting fant sted. En gang i blant ble tårnene rensket ut, dersom det hopet seg opp med beinrester.

Praksisen er forbudt nå, men den praktiseres visstnok uoffisielt likevel. Iallfall iflge
http://www.skeptoid.com

Det virket som en grei måte å kvitte seg med lik på. Plassøkonomisk, også. Minner litt om tibetanernes "himmelbegravelse". De legger også likene ut til fuglene på et høyt sted.

Men personlig så går jeg for kremering.
Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

Selvgølgelig er det ikke det. Det å bli gravlagt i bakken er noe som har vært gjort i uminnelige tider, til langt bak i steinalderen. Det gjøres i alle kulturer og religioner.

Grunnen til at man kan velge å bli gravlagt utenfor kirkegården er fordi kirkegården er vigslet grunn, altså den er velsignet av kirken. Det er da revnende likegyldig om man blir kremert eller gravlagt, det er plasseringen det er snakk om.

Anonym poster: 7c28fff8eacb431cc1ef5b12f5eec4cb

Skrevet

Selvgølgelig er det ikke det. Det å bli gravlagt i bakken er noe som har vært gjort i uminnelige tider, til langt bak i steinalderen. Det gjøres i alle kulturer og religioner.

Grunnen til at man kan velge å bli gravlagt utenfor kirkegården er fordi kirkegården er vigslet grunn, altså den er velsignet av kirken. Det er da revnende likegyldig om man blir kremert eller gravlagt, det er plasseringen det er snakk om.

Anonym poster: 7c28fff8eacb431cc1ef5b12f5eec4cb

Det er ikkje akkurat likegyldig for kristne om ein vert kremert eller gravlagt.

Tradisjonelt så er det slik at alle kristne skal begravast "heile": Grunnen er at på Dommedag så kjem Jesus tilbake og alle reiser seg fra gravene sine. Jesus skal komme austfrå.

Det er derfor, viss du går på gamle kyrkjegarder, at du ser at alle gravstøtter vender slik at kroppen ligg med føttene mot aust.

Hard corekristne held framleis på at ein skal begravast heilt. For korleis skal kroppen reise seg frå grava dersom den er kremert?

Anonym poster: 501d41ed98bca8d6ba6b11e23938e952

• Liker 2
Skrevet

For kristne i Norge er det valgfritt om man vil bli begravet eller bli kremert. På samme måte er det valgfritt for human-etikere.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er ikke kristent å bli lagt i jorda, hvis det er det du mener. Folk har kvittet seg med lik på den måten siden eldste tider. I Skandinavia finnes begravelser siden steinalderen. I Norge har folk også kremert lik for å begrave urne med aske, men "kroppslige" begravelser har vært det mest vanlige.

Det som er kristent er å ligge i et avgrenset område rundt en kirke, med hodet vendt mot øst. Det er også kristent å ligge i ei kiste uten eiendeler med seg i graven.

Anonym poster: 1df6bfd9c744c1f7fc1b807a9e7182c5

men kista blir vel gravd ned likevel?
Skrevet

men kista blir vel gravd ned likevel?

?

Gjest BettyBoop
Skrevet

det ble spurt om det var kristent å gravlegge folk og så sa du nei

• 2 uker senere...
Skrevet

Det har ikke noe å si om personen som er død er kristen eller ikke. Etterlatte bestemmer hvilken religion den døde har. :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Jesus sa til en som bad Jesus vente og som ville gravelegge familien at "la de døde følge de døde og la de levende følge de levende" så egentlig, utifra det, så er hele begravelsesopplegget til de kristne ikke kristent i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Det ville være det mest naturvennlige, ville det ikke? Ateister er trass alt for å gjøre det beste for naturen, er de ikke?

Nei, det eneste ateister har til felles er at de ikke tror på Gud. Alt ut over det har ingenting med ateisme å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikkje akkurat likegyldig for kristne om ein vert kremert eller gravlagt.

Tradisjonelt så er det slik at alle kristne skal begravast "heile": Grunnen er at på Dommedag så kjem Jesus tilbake og alle reiser seg fra gravene sine. Jesus skal komme austfrå.

Det er derfor, viss du går på gamle kyrkjegarder, at du ser at alle gravstøtter vender slik at kroppen ligg med føttene mot aust.

Hard corekristne held framleis på at ein skal begravast heilt. For korleis skal kroppen reise seg frå grava dersom den er kremert?

Omtrent på samme måte som den reiser seg fra graven etter at den har gått i oppråtnelse? Når man gravlegges, så brytes kroppen ned, og etter en del år, så forsvinner den ganske enkelt. Det blir ikke engang knokler igjen. Sånn sett, om man tror på en mirakuløs oppståen så er det vanskelig å se noen forskjell mellom en urnegrav og en kistegrav. Forråtning og forbrenning er selvsagt veldig forskjellige prosesser, men resultatet er det samme: kroppens molekyler brytes ned til enklere forbindelser og føres tilbake til naturens kretsløp. Ideen om at man ligger "intakt" i graven frem til dommedag, er ukorrekt. De fleste som ble gravlagt hele, er for lengst oppløst i sine mest basale bestanddeler og spredd for alle vinder.

Skrevet

Første gravleggelse på Guds jord ut ifra Koranens beretning.

I Koranen står det at da Gud skapte Adam, lærte Han Adam navn på alle ting. Så framførte han kunnskapen framfor englene. Kunnskapen var framført for å vise at Gud skapte noe ulikt englene (skapt av lys/nor) og demonene (skapt av ild) og at Adam hadde vilje og intelligens som overgikk både englene og demonene deriblant Satanen. For å gjøre fortellingen kort så lærte Gud Adam gjennom navn på all ting hvordan begrave de døde.

Videre kan vi lese i koranen hvordan det første drapet ble begått på jorden (Kain/Abel) og hvordan kunnskap om gravleggelse ble tillært.

Denne historien kan lede til å tro at Adams barn (Kain/Abel) ikke viste hvordan man skulle gravlegge, enten fordi det aldri hadde vært dødsfall på jorden slik at de kunne lære av det eller så hadde de aldri lært det av sin far.

Uansett for å fortelle hvordan koranen beretter om første dødsfall og gravleggelse på jorden så jeg hentet med historien direkte fra koranen. Versene er fra koranen kapittel 5, vers 27-31:

_______

Fremles for dem beretningen om Adams to sønner med sannferdighet da de brakte offer, og det ble mottatt fra den ene, men ikke fra den andre. Denne sa: «Jeg skal sannelig slå deg i hjel!» Og den andre svarte: «Gud tar sannelig bare imot fra de gudfryktige! Hvis du strekker din hånd mot meg for å drepe meg, vil jeg ikke strekke min hånd mot deg for å drepe deg, jeg frykter Gud, verdenes Herre. Jeg vil at du skal bære min og din synd, så du blir en av ildens folk og det er belønningen for de som gjør urett! Så han ble drevet av sitt indre til drap av bror, så han drepte ham og ble en av taperne. Da sendte Gud en ravn som søker på jorden, for å vise ham hvordan han skulle skjule ondskapen på hans bror. Han sa: «Ve meg, ikke er jeg i stand til å være som denne ravnen så jeg kan skjule ondskapen på min bror! Så han ble blant de angrende (i dette og neste liv).

_________

Det er viktig å vite her at i islam så er ingen født med synd men man arver frukten av den synden man selv utretter i all evighet, så sant man ikke angrer og ber Gud om tilgivelse. Det at drapsmannen angret i verset viser at han angret fordi han ikke var i stand til å finne løsning på hvordan gravlegge. Hadde han angret for drapet ville det komme klart fram i koranen, slik det kommer i fram i andre beretninger som viser anger etter synd.

Og til slutt så sier jeg at Gud vet best :ball:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...