Gå til innhold

manipulerer han meg, eller er det meg det er noe galt med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noe på gang med en fyr. Vi har det hyggelig og fint sammen. Men problemet er at han flere ganger i uken lager bråk av ingenting! Han vil ikke at jeg skal være med mannlige venner, gå tur med,venniner, han kan lage bråk av at eg ikke vil kose så mye, han blir sur om jeg ikke kan snakke i tlf osv. En gang vi kranglet på fylla tok han hardt tak i armen min, kom meg løs og bort fra han. Men er usikker på om han faktisk kunne ha gjort noe mer. Han var veldig truende! Når han lager bråk, skylder han det på meg.. at det er jeg som er dum, at jeg nedprioriterer han, at jeg lager ett stort nr ut av ingenting osv så en stund etterpå later han som ingenting har skjedd. Jeg blir snart sprø! Jeg har gjenntatte ganger sagt at jeg ikke orker dette mer og at jeg ikke langsom det sånn, men,han,slipper meg ikke! Jeg kommer meg ikke bort fra han. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bryt med ham tvert er mitt råd.

• Liker 6
Skrevet

Dette er manipulasjon på høyt niveau.

Kom deg vekk mens du kan. Ikke gå i dialog - bare bryd av det hele fort og skånselsløst.

Han forsøker å begrendse din frihed, og kontrollere deg. I tillegg vender han det hele mod deg, og giver deg skylden for at han reagerer negativt. Dette er riv ruskende galt.

Kom deg ud av dette så fort du kan.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har prøvd å si at eg ikke vil ha det sånn, og at jeg tydeligvis ikke gir han det han trenger. At han sikkert får det bedre med noen andre osv. Men jeg kommer meg ikke unna. Han bagatelliserer det og sier at viss jeg bare kan forandre meg litt, gi litt mer av meg selv osv så blir det bra. Han overser forsøkene mine på å bryte med han fullstendig. Tar jeg ikke tlf, står hanpå døren min! Så hvordan skal eg få fyren til å forstå at jeg ikke vil? Ts

Skrevet

Jeg har prøvd å si at eg ikke vil ha det sånn, og at jeg tydeligvis ikke gir han det han trenger. At han sikkert får det bedre med noen andre osv. Men jeg kommer meg ikke unna. Han bagatelliserer det og sier at viss jeg bare kan forandre meg litt, gi litt mer av meg selv osv så blir det bra. Han overser forsøkene mine på å bryte med han fullstendig. Tar jeg ikke tlf, står hanpå døren min! Så hvordan skal eg få fyren til å forstå at jeg ikke vil? Ts

Fortell rett ud at du ikke vil ha noe med ham å gjøre.

Dukker han opp på døren din og ikke vil gå, har du fuld rett til á ringe politiet. Dette er ikke sundt.

• Liker 3
Skrevet

Ja, enig med de andre, kom deg vekk. Det blir nok verre og verre.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror han har ett lite tak på meg. Når han ikke vinner diskusjonen( som han alltid starter) snur han det til at det er synd på han, og at jeg er så stygg mot han osv.. han rakker også ned på meg for at jeg ikke har samme syn på ting som han har... Å forklare han i klartekst tror jeg ikke funker! Han "glemmer" jo ting jeg har sagt før, som feks at jeg ikke orker mer og at han sikkert får det bede med noen andre...

Skrevet

Jeg tror han har ett lite tak på meg. Når han ikke vinner diskusjonen( som han alltid starter) snur han det til at det er synd på han, og at jeg er så stygg mot han osv.. han rakker også ned på meg for at jeg ikke har samme syn på ting som han har... Å forklare han i klartekst tror jeg ikke funker! Han "glemmer" jo ting jeg har sagt før, som feks at jeg ikke orker mer og at han sikkert får det bede med noen andre...

Da må du komme deg vekk før han kontrollerer deg fuldstendig.

Slike menn jobber med en systematisk nedbrudning, helt til offeret tror på at det er hendes egen skyld at han reagerer som han gjør. Da er det for sent.

Ikke diskuter med ham - si bare at nå er det over, og at du aldrig skal se ham igjen. Ta gjerne med deg en du stoler på, hvis du er redd for at han skal udagere. Det er ikke synd på ham. Det er bare en del av manipulasjonen hans.

Om nødvendig - bytt telefonnummer, og bo hos foreldre eller venner en stund. Slutter han ikke å oppsøke deg, eller kommer han med trusler, kontakter du politiet.

Ta vare på deg selv. Ikke bliv offer for en kontrollsyk manns manipulative adferd.

Fortell noen du stoler på om dette, slik at du har noen som kan dytte på deg for å få deg ud av dette.

• Liker 5
Skrevet

Ja kom deg vekk fra han! Du skylder han ingen forklaring som vil gi han mulighet til å fortsette manipuleringen.

Du skriver at du har noe på gang med han, det høres ut som om dette ikke har vart så lenge. Det er bra fordi det er mye lettere for deg å ta tak i situsjonen når dere ikke har vært så lenge sammen.

Hør på rådene over og fortell noen slik at du ikke sliter med dette alene, det er et godt råd og vil hjelpe deg til å komme deg bort. Så mye manipulativ og dårlig oppførsel tidlig i et forhold er som en stor varsellampe. Han har ikke noe å gi deg, han vil gjøre deg usikker eller verre.

• Liker 3
Skrevet

Vi har styrt på ca 6 mnd... Han var drømmemannen di første mnd. Gav meg mange komplimenter, og jeg følte han virkelig såg meg som person. Vi hadde da mye til felles, like verdier og ønsker for fremtiden. Ser nå at det bare var ett spill for galleriet! De 3 siste mnd har han bare blitt verre og verre. Han jobber på sjøen, og her en dag ringte han meg 13 ganger på en dag! Ble sur fordi jeg ikke kunne prate med han når jeg var på jobb osv....

Skrevet

Det

Vi har styrt på ca 6 mnd... Han var drømmemannen di første mnd. Gav meg mange komplimenter, og jeg følte han virkelig såg meg som person. Vi hadde da mye til felles, like verdier og ønsker for fremtiden. Ser nå at det bare var ett spill for galleriet! De 3 siste mnd har han bare blitt verre og verre. Han jobber på sjøen, og her en dag ringte han meg 13 ganger på en dag! Ble sur fordi jeg ikke kunne prate med han når jeg var på jobb osv....

Det høres ikke ut som du har det noe godt sammen med han, du kan dessverre ikke forandre på noen andre enn seg selv. Det er lett å se utenfra at det er manipulering, men vanskeligere fra ditt ståsted. Det er ikke sikkert at han er klar over disse mekanismene han benytter seg av, men de er like skadelige for deg om han vet hva han gjør eller ikke. Gå fra han nå, så slipper du å bli brutt ned.

• Liker 2
Skrevet

Her lyser det varsellamper over hele panelet.

Som sagt - kom deg vekk så fort du kan, og ikke la ham komme med noen argumenter. Han vil garantert forsøke å manipulere deg til å blive. Ta med noen du stoler på når du skal si fra. Da er det vanskeligere for ham å manipulere.

Om han oppsøker deg i efterkant, og ikke vil la deg være i fred, så er det faktisk ingen vei udenom bistand fra politiet.

• Liker 2
Skrevet

Han ringer deg 13 ganger i løpet av en dag, og blir sur når du ikke kan snakke fordi du er på jobb?

VIl du leve resten av livet ditt sammen en slik mann?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke være sammen med denne mannen! Er egentlig litt redd for hva han kommer til å gjøre etter jeg har brutt med han.. jeg kan ikke dra hjem til familie da de bor på andré siden av landet, og venninene mine har barn og familier. Vil ikke presse meg på heller. Politiet dukker ikke opp med en gang heller. Som sagt har han oppført seg truende før..

Skrevet

Jeg vil ikke være sammen med denne mannen! Er egentlig litt redd for hva han kommer til å gjøre etter jeg har brutt med han.. jeg kan ikke dra hjem til familie da de bor på andré siden av landet, og venninene mine har barn og familier. Vil ikke presse meg på heller. Politiet dukker ikke opp med en gang heller. Som sagt har han oppført seg truende før..

Skrevet

Skrevet

Hvis det er fare for din sikkerhed, skal du ikke nøle med å spørre gode venner om å få være noen dager. Jeg synes ikke det er å presse seg på.

Du kan faktisk også rådføre deg med politiet i forkandt. De er ikke helt ukjendte med denne tybe problemstillinger.

Det er veldig viktig at du informerer et menneske du stoler på om dette. Du skal ikke stå alene i en slik situasjon.

• Liker 1
Gjest brutal mann
Skrevet

Da er det bare å involvere politiet med en enste gang. Her er angrep det beste forsvar! Du har inget annet valg en å angripe med alt du har. Involver hans venner, familie, arbeidsgiver, politiet, krisesenter og advokat.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...