Gå til innhold

Mye fravær grunnet sykdom.Miste retten på stipend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går vgs. Har hørt at om man har over 20 dager fravært på ett år, mister man retten på stipend. For meg er det litt krise.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg er mye borte fra skolen. Lærerne er ikke flinke på å føre fravær, så til nå er det ført 4 dager og 10 timer. Det blir altså ført en god del i kun timer, da læreren min ikke krysser av for "hel dag".

Så jeg antar jeg har vært borte i rundt 8 dager til nå.

Jeg skal på sykehuset og ta noen prøver i morgen, så jeg skal ikke på skolen da heller.

Men jeg er bekymret for at jeg kommer til å gå over 20 dager og miste retten på stipend.

Til tross for sykdommen som gjør at jeg nesten ikke klarer å være på skolen og å følge med i timene, så får jeg gode karakterer. Jeg må bare passe på å være der i gymtimene fremover for å få karaktergrunnlag.

Men finnes det noe unntak fra lånekassen om dette? Siden jeg er mye syk.. Den 3-dagersregelen er jo helt dum, for jeg er nesten aldri hjemme i 4 dager eller mer i strekk jo.

Takk på forhånd.

Anonym poster: c9d09ce5d75e8dca87505db3316cbcf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg går vgs. Har hørt at om man har over 20 dager fravært på ett år, mister man retten på stipend. For meg er det litt krise.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg er mye borte fra skolen. Lærerne er ikke flinke på å føre fravær, så til nå er det ført 4 dager og 10 timer. Det blir altså ført en god del i kun timer, da læreren min ikke krysser av for "hel dag".

Så jeg antar jeg har vært borte i rundt 8 dager til nå.

Jeg skal på sykehuset og ta noen prøver i morgen, så jeg skal ikke på skolen da heller.

Men jeg er bekymret for at jeg kommer til å gå over 20 dager og miste retten på stipend.

Til tross for sykdommen som gjør at jeg nesten ikke klarer å være på skolen og å følge med i timene, så får jeg gode karakterer. Jeg må bare passe på å være der i gymtimene fremover for å få karaktergrunnlag.

Men finnes det noe unntak fra lånekassen om dette? Siden jeg er mye syk.. Den 3-dagersregelen er jo helt dum, for jeg er nesten aldri hjemme i 4 dager eller mer i strekk jo.

Takk på forhånd.

Anonym poster: c9d09ce5d75e8dca87505db3316cbcf9

Jeg villekontaktet lånekassen og snakket med dem om det. Om det er en sykdom så burde det gå an at legen skriver sykemelding eller noe i den duren. Som en helseattest:)

Skrevet

Så lenge du har legeerklæring skal du ikke miste retten på stipend selvom du har fravær :)

Skrevet

Jeg hadde vel kanskje 30-40 dager i fravær på et år, men jeg mistet ikke stipendet mitt. Har heller ingen sykdom.

Anonym poster: b97750055a83ee02ddcc5d8dda409b5e

Skrevet

Hvis du har mer enn 20 dager ureglementert fravær i løpet av et semester, vil Lånekassen trekke deg i stipend. Skolene sender melding til Lånekassen om dette.

Har du bare hatt 4 dager og 10 timer i løpet av semesteret, er det ikke noe å bekymre seg over.

Anonym poster: ab0055bf6c83e51a2e6aaf9f6ad9589a

Skrevet

Om du leverer legeerklæring til skolen kan det trekkes fra 10 dager.

Anonym poster: ee1dd04535db1e4f81c8ed3b2096b725

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...