Gå til innhold

Flere som spiser MER når dere spiser "normalt"?

Anbefalte innlegg

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Jeg forstår ingenting...leser så mye om at det å spise frokost er bra. Det skal holde blodsukkeret stabilt og få deg til å spise mindre til andre måltider?

For meg er det omvendt...Spiser jeg frokost, så har jeg på en måte satt i gang noe jeg ikke klarer å få kontroll over. Jeg spiser, spiser, spiser, spiser og SPISER

Det irriterer meg noe grønnjævlig.

Bare på noen få dager har jeg gått opp 2 kilo...noe kan være vann, men jeg både ser og merker det, ikke klarer jeg å løpe på tredemølla heller.

Føler jeg har en stor klump i magen, jeg er sykt urolig og jeg føler ikke at jeg får nok luft. Sånn er det alltid når jeg prøver å spise til alle måltider.

Hvorfor er det sånn? Skal jeg fortsette med dette eller burde jeg bare gå tilbake til å spise 1-2 måltider med mat pr dag og heller spise sjokolade som mellom måltid? Jeg blir ikke så "rar" av det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som hoveddelen av dette problemet sitter i hodet ditt, med mindre du er allergisk eller noe. Å ikke klare å trene, og få pusteproblemer, bare fordi du spiser frokost høres ikke helt vanlig ut...

Hvor mange kalorier ender du opp på når du spiser "normalt", og hvor mange kalorier ligger du på når du spiser 1-2 ganger pr dag?

Sjokolade er forøvrig aldri ok som mellommåltid. Usunt!

Anonym poster: 9980dc0e4a9926fc6f786ca2ae40564e

• Liker 2
Skrevet

Enkelt og greit: la være å spise frokost.

Jeg er også slik at jeg får ulvehunger om jeg må spise om morgenen. Når jeg først har begynt å spise, så blir jeg sulten igjen veldig fort. Jeg har null problemer med å gå uten mat til langt utpå kvelden, sult er ikke noe problem. Men eter jeg frokost er jeg som regel halvgal av sult innen jeg har kommet frem til jobben...

Dette er ikke noe ukjent fenomen. Du kan jo lese om det her.

Frokost er overhodet ikke noe poeng å trøkke i seg med mindre du faktisk er sulten og har lyst på mat. Spesielt ikke om du faktisk reagerer med å overspise resten av dagen om du gjør det ;)

Hør på din egen kropp, ikke "ekspertene". Husk at de også uttaler seg på generellt grunnlag, de kjenner ikke deg. Om det er slik at 90% av befolkningen synes det er lettere å spise mindre på kvelden om de spiser frokost, så betyr det at det er 10% som ikke synes det. Du kan jo være en av dem som befinner seg i den gruppen.

Anonym poster: b4d8b14bac2cb176dff4ae383eccf880

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg er heldigvis såpass mentalt stabil at jeg kan spise frokost og jevnlige måltider uten å føle at jeg blir kvalt eller blir fysisk urolig med en klump i magen. Jeg har dessuten nok å gjøre om dagene til at jeg faktisk ikke har mulighet til å spise hver time bare fordi jeg har spist frokost.

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer heller ikke spise frokost. Jeg blir kvalm, sånn at jeg bare må ligge etterpå for å ikke spy. Også blir jeg kjempesulten og ender med å spise en kjempelunsj i tillegg. Å trene etter frokost kan jeg bare glemme.

Så jeg har bare gitt opp. Jeg har alltid vært sunn og har egentlig ingen grunn til å legge om på måten jeg spiser på. Har bare prøvd i flere perioder fordi "alle" sier at "du mååå spise frokost".

Det hender at jeg får i meg en liten yoghurt hvis jeg vet at det blir lenge til neste måltid.

Anonym poster: 55ebaae21477c2c908728d688c418670

Skrevet (endret)

Jeg har aldri klart å spise frokost. Snakket litt med mamma om dette, og nektet å spise frokost når jeg var liten (jeg fikk altså frokost, prøvde å spise, men gikk ikke). Frokost er et måltid jeg ikke klarer å spise. Jeg har ikke lyst på det, og jeg blir kvalm om jeg prøver. Men hvis jeg faktisk stapper i meg frokost, har jeg kanskje en halvtime med kvalme, før jeg blir helt sinnsykt sulten. Så sulten at jeg tror jeg må kaste opp. Så jeg har bare sluttet med det. Spiser vel mitt første måltid rundt 12. Og jeg spiser sunt resten av dagen. Og formen min er også tipp-topp.

Frokost passer kanskje ikke alle?

Endret av Cupcake92
Skrevet

Psykisk.

Jeg blir supersulten hvis jeg ikke spiser frokost, da gnager det i magen min før klokka har blitt halv ni. Hvis jeg har spist frokost, ca. halv åtte om morgenen blir jeg sulten igjen klokka halv 11 - 11. Tre timer senere.

De eneste gangene jeg IKKE har lyst på frokost er når jeg har vært på fylla og er fyllesjuk. Ellers er frokost alfa og omega for en person som spiser hver tredje time hele dagen.

Skrevet

Jeg opplever det samme som deg! Derfor er mitt første måltid middag, rundt 4-tiden.

Anonym poster: a709e9ac8a04fb3b1019f1b23716fe9a

Skrevet

Nei, jeg er heldigvis såpass mentalt stabil at jeg kan spise frokost og jevnlige måltider uten å føle at jeg blir kvalt eller blir fysisk urolig med en klump i magen. Jeg har dessuten nok å gjøre om dagene til at jeg faktisk ikke har mulighet til å spise hver time bare fordi jeg har spist frokost.

Jeg har aldri skjønt hvorfor enkelte brukere nesten lar det gå sport i å svare mest mulig nedlatende og selvforherligende. Hvordan dette svaret skal være til hjelp og nytte for TS er utenfor min fatteevne, i alle fall.

Anonym poster: c94a0acb2001c7966407c92d2d28c054

• Liker 8
Skrevet

Spiser du mye(tomme) karbohydrater til frokost da? Brød f.eks?

Anonym poster: 29e69a97a037cea1423a7692c14670eb

• Liker 1
Gjest Blue Jeans
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Ja, det med psyken. Det kan være det, for jeg har hatt/har problemer der, som startet etter en "sultekur"

Men skjønner ikke hvorfor det må være sånn.

Har lagt på meg 8 kilo etter at jeg begynte å spise mer "normalt" og det er ikke morsomt.

Prøver å trene hver dag nå, men spiser jeg for masse orker jeg bare ikke. Magen blir så vond og rar, blir stresset og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Så da ender det med å spise mye mindre igjen, før jeg sprekker og spiser masse og sånn går nå dagene

Men så bor det en liten hypokonder inni meg, så blir litt redd om det er noe galt også.

Men "bra" å se at det er flere som er litt som meg. Føler at det er helt idiotiskt og det styrer hverdagen min veldig

Skrevet

Hva mener du med "normalt" da? Hvor ofte du spiser og om du spiser frokost har jo ingenting å si sammenlignet med hva du faktisk spiser. Det er ikke bedre å spise usunn mat hver tredje time enn det er å spise usunn mat to ganger om dagen.

• Liker 1
Skrevet

Nå som jeg skal ned i vekt spiser jeg ikke frokost. Da kan jeg heller spise meg mett til lunsj og middag uten at det påvirker vekta.

Angående klumpen i magen du snakker om merker jeg den kun om jeg spiser relativt kort tid før jeg løper. Løper jeg 2,5-3 timer etter maten går det helt bra.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Ja, det med psyken. Det kan være det, for jeg har hatt/har problemer der, som startet etter en "sultekur"

Men skjønner ikke hvorfor det må være sånn.

Har lagt på meg 8 kilo etter at jeg begynte å spise mer "normalt" og det er ikke morsomt.

Prøver å trene hver dag nå, men spiser jeg for masse orker jeg bare ikke. Magen blir så vond og rar, blir stresset og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Så da ender det med å spise mye mindre igjen, før jeg sprekker og spiser masse og sånn går nå dagene

Men så bor det en liten hypokonder inni meg, så blir litt redd om det er noe galt også.

Men "bra" å se at det er flere som er litt som meg. Føler at det er helt idiotiskt og det styrer hverdagen min veldig

Det er ikke anbefalt å spise store måltider for tett på treninge. Selvfølgelig får du klump i magen da, den er jo full av mat... La det gå 2-3 timer mellom et stort måltid og treningen. Så kan du heller ta en banan eller noe om du føler du må ha noe rett før trening. Jeg spiser dagens største måltid etter trening. Jeg spiser aldri frokost.

Anonym poster: b4d8b14bac2cb176dff4ae383eccf880

Skrevet

Herrigud for en rar ting å si. Er såpass mentalt stabil at jeg spiser kun når jeg er sulten, heller enn å trøkke på med mat for så å kunne slå meg på brystet å si; jeg har spist frokost.

Du er sær som tror at mental stabilitet går hånd i hånd med spisevaner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...