Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan de konstaterer kreft, jeg. Er det kun gjennom røntgen og/eller vevsprøver? Kan de se det i blodprøvene?

Min svigermor har hatt dårlig allmenntilstand i lang tid, vært ut og inn av sykehus, undersøkelser, spesialister, etc. Men de finner liksom ikke ut av hva det er hun blir så dårlig av og hva smertene kommer av. Det er nye forklaringer annenhver uke. Og jeg lurer selvfølgelig på kreft, synes alle får det. Min mann spurte sykepleieren forrige gang hun var innlagt, men da sa hun at det var utelukket. Og jeg lurer på hvordan de utelukker kreft? Hvis det er lett å utelukke kreft, så burde vel det inngå som en del av rutineundersøkelser hos almennlegen. Gjør det kanskje det? Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å konstatere at det er kreft må de ha en vevsprøve (ganske sikker på det i alle fall). Røntgen blir brukt for å se etter svulster/syster, men for å finne ut om de er god eller ondartet må de ha en prøve av systen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er flere måter å se etter kreft på.

Det er som nevnt røntgen, ultralyd, vevs/-celleprøver (patologi) og blodprøver. Det er i allefall to blodprøver som kan gi hint om kreft. Disse er tumormarkører og heter CA 125 og CEA.

Om de sier at de har utelukket kreft, så kan du være ganske sikker på at det er sant. Hvordan de utelukker kreften, kan jeg ikke svare på.

Man er rimelig sikker når det

- ikke er noen negative funn ved radiologiske undersøkelser,

- tumormarkører er negative

- vev/celleprøver ikke viser noen tegn til unormal tilstand.

I tillegg kommer selvfølgelig observasjon og pasientens helsetilstand og følelser / uttrykk med også. Hvordan naturlige funksjoner etc er.

Om du er usikker på din svigermors tilstand og helse, så synes jeg du skal spørre legene rett ut om det du lurer på. Det er ikke noe gøy å gå å sture og bekymre seg. Dvs. jeg skjønner at du lider med din svigermor og er redd for at det er noe veldig alvorlig, men som sagt, snakk med behandlende lege og sykepleier(ne), så får du nok svar. Si at du er engstelig!

Vil også si at det ikke nødvendigvis er så enkelt å utelukke kreft hos allmennlegen. De har en begrenset viten om kreft og kan heller ikke foreta eller rekvirere alle nødvendige undersøkelser. Er det mistanke om kreft, så kommer man gjerne svært fort til utredning hos folk som er spesialister.

Se gjerne

www.kreft.no

og

www.radiumhospitalet.no

for mer informasjon.

Lykke til både for deg og dine : - )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...