Gå til innhold

Bryllup i tinghus - hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

min samboer og jeg har nå bestemt oss for å gifte oss på tinghuset. Vi ønsker å ha det lite, med nærmste familie + forlover.

Jeg er ikke så "kjent" på bryllupsfronten og lurer da på;

-Er det vanlig å be med seg søsken m/familie?

-Er det vanlig å be forlovere med partner og/eller kun forlover?

-Vi har tenkt å ta en litt finere middag etter sermonien. Hva er vanlig; betaler brudeparet for alle og/eller betaler gjestene selv?

Hvis man betaler for gjestene, er det vanlig at man spanderer på dem forrett, hovedrett og dessert?

Hvis man ønsker å gifte seg tidlig vår, når burde man kontakte tinghuset?

Takk for alle svar :)

Anonym poster: 77edcd31e4fa0f8e0501e4d7b58de8bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gifta oss på tinghuset.

Hadde med forlovere, og nærmeste familie. Hør med der dere skal ha vielsen hvor mange man har lov å ha der med tanke på plass, utover det står man ganske fritt.

Vi hadde bryllupsfeiring på et hotell etterpå, og spanderte selvfølgelig på gjestene.(Forrett, hovedrett, dessert og vin/mineralvann etc) Det er ikke vanlig at gjestene betaler selv...

Har dere en dato dere gjerne vil gifte dere på så er det bare å ringe og høre om de har ledig med en gang. Vi ringte vel 6 uker før og det gikk helt fint. Seremonien er jo gjort unna på 10-15 min så de får jo tatt unna en del i løpet av en dag. Hvis jeg ikke husker feil så var det kun fredager og lørdager de hadde vielser, men vet ikke om dette gjelder alle tinghus.

Gjest Athena89
Skrevet

Min søster gifta seg i tinghuset i fjor, og det var en enkel seremoni med nærmeste familie og forlovere tilstedet.. Foreldre, søsken og forlovere med partnere.. Og andre om det står igjen noe annen familie/venner som står paret nært :)

De betalte tre-retters middag og kaffe/kake for alle sammen på et hotell, vi var vel rundt 20 stykker. Og det var en kjempefin kveld.

Tinghuset kan dere ta kontakt med allerede nå, det er veldig mye papirer og sånn som skal ordnes før dere gifter dere, så det er greit å være tidlig ute :)

Ellers, gratulerer så mye :)

Skrevet

Ts her,

takk for svar :)

ja, det er mest logisk at vi betaler for mat/drikke o.l. Er det vanlig at man ber forlover med partner?

Da vi ønsker oss et lite bryllup, tenkte min samboer kanskje kun å be søsken uten partner/barn. Hva tenker dere om dette?

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Hvor lenge før kan man booke på Tinghuset? Vurderer selv å gifte meg på Tinghuset, men har forstått det slik at man må ha papirene i orden før man bestiller tid? Vi tenker å gifte oss sommeren 2014.

Skrevet

Vi måtte ha vielsesattesten i hende før vi fikk booke tid på tinghuset. Når den kom i posten så dro jeg direkte og booket tid. Da var det tidspunktet vi helst ville ha enda ledig. Og jeg hadde intrykk av at de hadde masse ledig. Det var 3 måneder og to uker før vielsen.

Nesten alle våre gjester kom. Vielsesrommet i tinghuset er ikke beregnet for mer enn 35 personer så det vi sa var at familie kommer først inn også kan venner fylle på. Tror faktisk de fleste fikk plass. Det var 45 inviterte.

Jeg hadde hvit kjole med slep, så man kan fint gifte seg i drømmekjolen;)

Etter vielsen dro gjestene for å drikke cava og spise frukt på en cafe som ligger mellom tinghuset og hotellet hvor festen var. Og når vi var ferdige med å bli fotografert så ble det servert tapas. Dette tok jo vi selvfølgelig regninga for.

Om dere vil invitere med de aller nærmeste til en god middag, er det nok dere som må ta regninga. Hvem dere vil ta med er selvfølgelig opp til dere, men jeg ville nok invitert med forlovere og den nærmeste familien.

Skrevet

Hei,

Takk for alle svar! Vi tenker å gifte oss mars/april. Hvor lang tid tar det fra man sender papirer til skatteetaten til det er ok? Min samboer ønsker å ha 2 forlovere (har 2 svært god venner), men jeg ser at man kun kan fylle inn 1 navn på papirene? Noen erfaring?

Jeg ønsker jo å ha søsken med familie. Jeg ser at flere har tatt middagen på hotell o.l.`? Hvor mye måtte dere betale? Vi ønsker å holde dette til under 10.000 kr :)

-Ts!

Skrevet

De bruker vel rundt 2 uker på behandling mener jeg å huske, litt mer om det er en offentlig ferie mellom.

Mener å husker noen har sagt at det det er mulig å sende inn flere skjemaer, men det jeg tror kanskje er vanligst er at en signerer som forlover og en signerer som vitne, det trenger nemlig ikke være samme person.

Vi betalte vel rundt 500,- per kuvert på hotell, drikke kom da i tillegg.

Skrevet

min venninde giftet seg slik, vi var 2 forlovere og en fotograf, inn og ut på 7 minutter.

Enkelt og greit ville de ha det.

De som kom etter oss var ca 40 pers. og skulle lese dikt og synge sanger.

Vi gikk til Plah etterpå, en flott flott restaurant rett opp i Hegdehaugsveien.

Der har jeg vært to ganger etter bryllup fra tinghuset., på Plah asså...

644010_10152083005515285_653438840_n.jpg

• Liker 1
Skrevet

Takk for så mange tips og erfaringer :danse:

Jeg er fortsatt i tvil om vi skal be søsken med parnter/familie og om vi skal be forlover med partner på selve vigelse dagen! Vi blir ca. 15 stk inkl 2 barn.

Hmm...

Skrevet

Jeg hadde ikke vurdert å be broren min uten samtidig å be hans kone. Et alternativ er jo å kun ha forlovere, da kan dere droppe partnere.

• Liker 1
Skrevet

Takk for så mange tips og erfaringer :danse:

Jeg er fortsatt i tvil om vi skal be søsken med parnter/familie og om vi skal be forlover med partner på selve vigelse dagen! Vi blir ca. 15 stk inkl 2 barn.

Hmm...

Dere må nesten bli enige om hva som er viktigst for dere. At alle blir invitert ( også med følge) eller tre-retters middag. Husk på at alkohol til maten koster også.

Alternativt kan dere gjøre et litt mer "hjemmelaget" bryllup- leie et lokale og få bekjente til å lage til mat (hørt om de som har servert lapskaus i bryllup...) og bekjente som serverer. Drikke kjøper dere inn selv på polet.

Mange muligheter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...