Gå til innhold

Hvilken telefon har ca. 11-åringen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne vel lagt denne under Data, spill osv, men velger heller her.

Jeg skal kjøpe en telefon til ei jente som blir 12 til våren, men jeg har ikke snøring. Jeg aner heller ikke hva jeg må ut med for en (touch-)telefon som dekker en 11-12-årings behov, men som heller ikke gir henne mye mer enn hun strengt tatt behøver. Hun har forresten en iPod fra før (iPhone er ikke aktuelt, altfor dyrt).

Er det noen som har tips? Litt robust må den være, selvfølgelig, men hun er veldig forsiktig med tingene sine.

Anonym poster: ddb3840b21ab72162a52aaa6b32b5352

Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

En 11-årings "behov"?

En 11-åring trenger jo ikke mer enn en telefon som man kan ringe og sende sms med..

• Liker 4
Skrevet

Og - hva betalte du for telefonen? Med/uten abonnement?

Skrevet

En 11-årings "behov"?

En 11-åring trenger jo ikke mer enn en telefon som man kan ringe og sende sms med..

Tja, det kommer jo an på hvordan du definerer behov, det. De fleste 11-åringer har gjerne hatt telefon i et par år, og har kommet litt lenger enn bare dit at de bruker telefonen til å ringe og sende sms med. De er nysgjerrige i den alderen, og utrolig dyktige på å finne bruksområder for mobilen. Jeg vil at hun skal ha mulighet til å bruke den til mer enn kun å ringe og å sende sms. Synes det er en litt "gammeldags" holdning. :)

• Liker 1
Skrevet

En 11-årings "behov"?

De fleste barn i dag har faktisk touch mobiler med ganske mange flere muligheter en kun ringing og sms. En 12 åring i dag har en helt annen hverdag en "vi" hadde for 10 år siden! Barna vokser opp med touch, internett, spill osv, og det går ikke an å sammenligne med det vi selv hadde, eller det du ga dine barn for 10 år siden. Jeg vet at mine eldre tanter ikke likte da jeg var på den alderen og fikk gameboy, "Herlighet, sånn at hun kan ta med spillet overalt? Ungene blir jo avhengige av spill! Å gi en bærbar spillkonsoll til et barn er heelt på jordet!". Det gikk fint med meg, jeg ble ikke skadet eller avhengig av gameboyen. Jeg var fortsatt ute og lekte, hadde ekte venner og hadde ikke noe i mot å spille brettspill i ny og ne :) Dagens barn og ungdom er teknologigenerasjonen, jeg tenker bare på hvor langt utviklingen har kommet siden jeg fikk min første mobil! Den hadde ikke fargeskjerm, men antenne og sånne pipete ringetoner :) Selv om vi eldre kanskje er litt "redde" for denne utviklingen, så er det sånn at denne jenta helt sikkert ønsker seg en touchmobil som har mulighet for internett, å filme, å spille, å se klipp/film, et godt kamera, god minneplass til musikk osv. Ungdom i dag bruker mobilen som mobiltelefon/kamera/walkman/laptop/gameboy, og man kan jo se det fra den lyse siden at man slipper mas om å kjøpe alle disse dingsene! Billigere er det også med en mobil en hundre duppedingser. Jenta vil nok ikke skille seg ut i fra veninnene, for det kan være veldig vondt i den alderen. Jeg kjenner kvinner som den dag i dag tenker tilbake på barndommen litt sårt, det er ikke gøy å være "hun som aldri har klærne som er in", "hun som har strengere foreldre en alle andre", "hun som fikk sin første mobil to år etter veninnene" osv.. Nå lir det veldig mye OTskriving her, men ang. mobil så er det du faktisk bruker mest penger på (sparer mest penger på!!) abonementet! Finn en heller en litt dyrere mobil, med et skikkelig bra og rimelig abonement! Det sier jo seg selv, men man blir gjerne litt blendet av den høye prisen når man står der i butikken. Finn en som har touch, greit kamera, tilgang til internett, for guds skyld ikke kjøp annet enn en smart-telefon, da kan det bli sånn at jenta ikke tør å vise den fram for venne nesten (rart å tenke på, men så "enkle" er unge mennesker).. Men det finnes mange billige smart-telefoner da, jeg ville egentlig bare få frem at du ikke må bite på det der tøvet om at "en 12åring trenger kun ringe og sms!!!!". HTC har noen veldig rimelige og gode telefoner, feks htc wildfire s :)

Anonym poster: 1cc4c0008626a335f68facf2298f275a

• Liker 1
Skrevet

12 åringen her i hus har iPhone 4, men får iPhone 5 til jul :)

Anonym poster: c4d7b33cb149a7a85e30ef394639f6fd

Gjest RompeRusk
Skrevet

12 åringen her i hus har iPhone 4, men får iPhone 5 til jul :)

OMFG... Brelunger

• Liker 3
Skrevet

OMFG... Brelunger

Venninnene hennes har også iPhone, alle sammen.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Åja, jamen da så.. Sinnssykt viktig at hun har det nyeste av det nye liksom..

:sarkasme:

• Liker 7
Skrevet

Åja, jamen da så.. Sinnssykt viktig at hun har det nyeste av det nye liksom..

:sarkasme:

Ser ikke problemet med det.

Skrevet

En 11-årings "behov"?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en 11-åring skal ha behov for dette en gang, jeg. 11-åringer skal løpe rundt i skogen.

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en 11-åring skal ha behov for dette en gang, jeg. 11-åringer skal løpe rundt i skogen.

Shusssh... Dont piss off the soccer moms..

Skrevet

Slutt, da. :)

Det er ikke aktuelt å kjøpe iPhone til henne, det har jeg da heller ikke råd til. Disse "alle-andre"-greiene gir jeg dessuten en lang f i, så lenge hun heller ikke sakker akterut med morfars telefon fra 94.

ts

Skrevet

Samsung galaxy y er en bra tlf til henne. Koster under tusenlappen uten abonnement :-)

Skrevet

Da jeg var barn så fantes ikke alt dette nye. Men å løpe i skogen var ikke bare bare. Da måtte jeg legge fra meg Sega-en hjemme. Eller vel, først så måtte jeg slå av da, noe som ikke var bare bare det heller for det gikk vanligvis ikke an å lagre, så måtte man jo ha noen å gå med og da, så da måtte jeg gå hundre meter til venninna mi og ringe på og spørre om hun var hjemme.

Så spoler vi over resten, da det blir for kjedelig uansett med hele min barndom og livshistorie..

Men nå i 2012, snart 2013, så skulle ikke det være noe problem. Skal du ha tak i vennen din, ring h*n, skal du slå av spillet, lagre først. Må du ut NÅ, ta med spillet, spill med høyrehånden, ring til en venn med venstrehånden, møt i skogen og sitt under et tre og spill. Eller du kan løpe rundt med ipoden mens man ser film eller spiller også.

Med andre ord, med dagens teknologi skal det ikke være noe hinder for at barna skal kunne løpe rundt i skogen da det er fult mulig å gjøre begge deler nå.

Anonym poster: 4a16040435bc76c956e8f641ec3e92b2

• Liker 2
Skrevet

Eller samsung Galaxy Gio som også er en grei touch tlf med android. Er usikker på barn og appleid, da må de ha sin egen med gavekort løsning så de ikke uten å få det med seg bruker tusenvis av kr på spill og tull..

12 åringen her har bestemors avlagte touch tlf som funker helt ok, og har mulighet til androidbaserte spill, jeg har iphone 4s og mannen har gammeldags knottetlf.. men han er hardbruker og bruker opp et par tlf i året pga jobben.

Jeg bruker ikke tusenvis av kroner på iphone til en 12 åring som har tilgang på nettbrett, DS, egen pc, ipod, og div andre dingser...

Skrevet

Jeg bruker ikke tusenvis av kroner på iphone til en 12 åring som har tilgang på nettbrett, DS, egen pc, ipod, og div andre dingser...

Akkurat!

Mellom ytterpunktene- at en 11 åring skal løpe rundt i skogen (dream on!), og at en 11-åring trenger både ditt og datt av funksjoner og for all del ha noe like tøft som vennene (latterlig!), så finnes det en lang rekke helt kurante telefoner som ikke er for dyre. Mitt tips er å spørre i en telekiosk eller butikk, da får du svar som antagelig er langt bedre enn det du får her inne.

Og jeg er helt enig med Fossefall. Min fjortis har iPod og egen PC. Da sier det seg selv at det hun trenger er å... ringe og sende sms, rett og slett (og likevel ville jeg ikke kjøpt en Doro, rett og slett fordi det går an å bli for ukul. Men mellom Doro og iPhone er det veldig mange telefoner! Hun har vel en Sony Ericsson Xperia akkurat nå) Jeg føler ikke noe stort og tyngende ansvar for at hun ikke skal være utenfor, som den eneste stakkaren i klassen som ikke kan sjekke aksjer, se på film, eller spille onlinespill på bussen til skolen. Åh, kriiiise! ;grine: Det er ingen som har behov for det, vær så snill.

Anonym poster: a24e54c16dc509a98cfc505993a2d949

Skrevet

Min 11-åring har en Samsung galaxy S1 (min gamle), og neste blir Samsung galaxy S2 (også min gamle). Så lenge han har mulighet til å arve noe som ikke er helt utdatert, er det ikke snakk om å kjøpe ny ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...