Gjest adriane Skrevet 8. mars 2004 #1 Del Skrevet 8. mars 2004 Vi skal kjøpe nye lister til hele huset, og har tenkt til å kjøpe ferdig hvitbeisete furulister til tak, rundt vinduer og dører. På gulvet velger vi nok eikelister, men jeg er veldig i tvil om disse skal være hvitbeisete eller ikke. Vi har lyse vegger og eikeparkett i hele huset.. Hva blir finest?? Tutta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 8. mars 2004 #2 Del Skrevet 8. mars 2004 Snakka med en kjenning som jobber på trelastforetning da vi skulle kjøpe lister, og han anbefalte oss å ikke kjøpe ferdig malte/beisa lister fordi malerarbeidet som er gjort der ofte er ganske så-som-så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 8. mars 2004 #3 Del Skrevet 8. mars 2004 Å beise lister går jo fort. Mener du at du vil beise eikelistene? Det tror jeg ikke at jeg ville gjort. Derimot hadde jeg nok kjøpt furu eller bjørk og beiset disse med beis som ligner eik. Vi har eikeparkett og prøvde med eikelister.. det ble helt feil. Fargen/nyansen var helt feil til vårt gulv. Så vi beiset furulistene våre og blandet beisen slik at den ble nesten helt lik parketten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adriane Skrevet 8. mars 2004 #4 Del Skrevet 8. mars 2004 Hei :-) Takk for svar! Det jeg egentlig lurer på da, er om det er penest med trefargede (eik eller furu) lister på gulvet, eler om det blir mer helhetlig om de også er hvite? Jeg har sett litt i diverse interiørmagasiner, og går det mest i hvitmalte gulvlister.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 8. mars 2004 #5 Del Skrevet 8. mars 2004 Min mening er at gulvlistene bør matche gulvet, mens taklistene matcher taket. Men det kommer selvsagt an på... Kanskje du kan prøve deg litt frem med å beise noen meter med lister i de fargene du vurderer og sette dem midlertidig på plass? Lettere å se hva som passer når du får ting på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 8. mars 2004 #6 Del Skrevet 8. mars 2004 Jeg hadde definitivt valgt eikelister når du har eikeparkett. Det har jeg selv i hele huset og kunne ikke tenkt meg noe annet. Taklistene har jeg derimot malt hvite som taket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birgitte Skrevet 8. mars 2004 #7 Del Skrevet 8. mars 2004 Du skal også tenke på hvorfor interørblader er fulle av hvitmalte gulvlister, mens hjemmene til folk flest ikke er det. - Å ha hvitmalte gulvlister betyr å ha en svart "støvsugerstrek" et par cm oppover listen. Det blir veldig fort stygt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2004 #8 Del Skrevet 9. mars 2004 Det finnes mopp........dermed ikke støvsugerstreker....ellers så har man, klut til å vaske listene våre med....... Seffers skal listene være hvite.........eller matche veggene...... Taklister bør man helst unngå, hvis man ikke unngår, bør disse være brede profilerte...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. mars 2004 #9 Del Skrevet 9. mars 2004 Unngå taklister? Hvordan skal man da få skjult endene på panelen? Hva slags taklister man velger er vel ikke så nøye, bare det passer til resten av interiøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 9. mars 2004 #10 Del Skrevet 9. mars 2004 Taklister bør man helst unngå, hvis man ikke unngår, bør disse være brede profilerte...... Jeg er helt uenig i at man bør unngå taklister og enda mer uenig i at de i såfall bør være brede, profilerte. Man bør velge listverk utifra hustype og ta hensyn til både interiør og ikke minst eksteriør. Ang gulvlister; Vi har eikegulv og gjorde også bomkjøp med ang eikelister og farge. Tilslutt tok vi med oss en prøve på parketten og fant en trelasthandler som hadde den perfekte list for oss. Enkelte eikelister hadde veldig mye rødt i seg - noen steder nesten rosa! Men vi fant den perfekte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carmelita Skrevet 9. mars 2004 #11 Del Skrevet 9. mars 2004 Vihar hvitmalte profilerte gulvlister, og de er kjempefine! Skjønner ikke hva som menes med "støvsugerstrek"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2004 #12 Del Skrevet 15. mars 2004 Med hvite taklister, mener dere da helt hvite, eller brekker dere hvitfargen litt? Og hva med fargen på lister rundt døren, når døren er i bjørk, og karmene er hvite? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 15. mars 2004 #13 Del Skrevet 15. mars 2004 Har hatt samme problemstilling som deg, og har kommet frem til følgende: Gulvlister er penest hvis de matcher parketten. Ikke mal dem hvite. Når det gjelder taklister må man jo se helhet i farve på vegg, tak osv. På soverommet har jeg knall-lilla lister, utrolig stilig til min grønne vegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå