AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #1 Skrevet 9. desember 2012 Desember måned er den verste måneden i hele året. Jeg er alenemor og har dårlig råd. I år fikk jeg ikke ordnet med julekalender til barnet mitt engang. Noe h*n er lei seg for fordi barna i klassen snakker om hva de har fått og spør mitt barn hva h*n fikk. H*n blir ikke mobbet eller ertet men alle barna syntes det er rart når barnet sier at h*n ikke har kalender. Barnet mitt har ikke engang spurt om å få kalender for h*n vet hvordan økonomi vi har. Jeg har julemiddagen klar. Men jeg tenker så det knaker på hva jeg skal gi i julegave. Jeg prøver så godt jeg kan å lage litt julestemning hjemme. Vi setter på julemusikk og lager nisser og andre juleting og synger fine julesanger. Vi koser oss da. I morgen starter det en ny skoleuke og barnet mitt blir sendt på skolen med smør som pålegg på skiva. Jeg får penger på tirsdag og da er det samme rutine; betale regninger og husleie, kjøpe mat og så er jeg blakk igjen. Jeg har kuttet ned til beinet og har ingenting å ta av. Jeg kan ikke huske sist jeg var hos frisøren og jeg skulle gjerne skjult mine grå hår. Eller kjøpte meg et par vintersko. De jeg har varmer ikke lenger og ene sålen er i ferd med å skille seg fra skoen. Barnet mitt har heldigvis varme sko og ytterklær. Fikk kjøpt 2 par på salg i høst. Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette her. Det hjelper iallefall å skrive ned tankene. God Jul! Anonym poster: 91e2619d06e4e3ce0dd9d1132171a0ee
LittleJ Skrevet 9. desember 2012 #2 Skrevet 9. desember 2012 Hvor gammelt er barnet? Vet at rundt her er det sånn at man kan gi gaver til feks. jente 7 år til flere organisasjoner så blir det delt ut videre til fattige familier =) Men er dere ikke sammen med noe familie på julaften? Har du ingen familie som kan hjelpe deg med penger så du kan kjøpe julegave til ungen din???
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #3 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Hvor gammelt er barnet? Vet at rundt her er det sånn at man kan gi gaver til feks. jente 7 år til flere organisasjoner så blir det delt ut videre til fattige familier =) Men er dere ikke sammen med noe familie på julaften? Har du ingen familie som kan hjelpe deg med penger så du kan kjøpe julegave til ungen din??? Barnet er 10 år. Her jeg bor har vi ikke slike tilbud og familien min bor langt unna oss. Jeg har allerede lånt hos min familie og får meg ikke til å mase på dem mer. Endret 9. desember 2012 av Alice i Eventyrland 6
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2012 #4 Skrevet 9. desember 2012 hvorfor er man fattig? hvorfor er du alene med barnet? kunne barnet hatt det bedre ved å bo hos far? vis man skla tjene penger må man ha vilje til å jobbe,mye,og kansje med ting en ikke har lyst til. jeg tror ikke at fattigfolk engasjerer seg nok for å skaffe seg jobb. alle kan havne uti,ja der har jeg også vert,men jeg jobbet,tjente penger og kom meg oppigjen! man kan ikke sitte hjemme å synge pene julesanger,en må jobbe! mange butikker etc trenger ekstra hjelper nå til jul. å ha lite penger er ikke det samme som å vere fattig!!!!!
Jodi Skrevet 9. desember 2012 #5 Skrevet 9. desember 2012 Usj, føler med deg. Det er ingen god følelse å ikke ha penger til det aller nødvendigste engang. Jeg har vært der selv, og vet hvor vondt det er. Nå vet ikke jeg hvorfor du har havnet i dette "uføret", men har du ingen muligheter til å tjene litt ekstra? Ta på deg en ekstra jobb (jobber du?) f.eks.? Det måtte jeg gjøre, har en 100% jobb + en ekstrajobb, uten ekstrajobben hadde det nok ikke gått rundt for meg heller (er også alenemor). Når det er sagt, så får man kjøpt sjokolade kalender for en ti-kroning på Rema eller Nille, kanskje du hadde hatt råd til det, slik at barnet ditt ihvertfall har en kalender? 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #6 Skrevet 9. desember 2012 (endret) hvorfor er man fattig? hvorfor er du alene med barnet? kunne barnet hatt det bedre ved å bo hos far? vis man skla tjene penger må man ha vilje til å jobbe,mye,og kansje med ting en ikke har lyst til. jeg tror ikke at fattigfolk engasjerer seg nok for å skaffe seg jobb. alle kan havne uti,ja der har jeg også vert,men jeg jobbet,tjente penger og kom meg oppigjen! man kan ikke sitte hjemme å synge pene julesanger,en må jobbe! mange butikker etc trenger ekstra hjelper nå til jul. å ha lite penger er ikke det samme som å vere fattig!!!!! Jeg ble fattig etter et en fyllekjører traff meg og sykkelen min. Anonym poster: 91e2619d06e4e3ce0dd9d1132171a0ee Endret 9. desember 2012 av Alice i Eventyrland 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #7 Skrevet 9. desember 2012 Desember måned er den verste måneden i hele året. Jeg er alenemor og har dårlig råd. I år fikk jeg ikke ordnet med julekalender til barnet mitt engang. Noe h*n er lei seg for fordi barna i klassen snakker om hva de har fått og spør mitt barn hva h*n fikk. H*n blir ikke mobbet eller ertet men alle barna syntes det er rart når barnet sier at h*n ikke har kalender. Barnet mitt har ikke engang spurt om å få kalender for h*n vet hvordan økonomi vi har. Jeg har julemiddagen klar. Men jeg tenker så det knaker på hva jeg skal gi i julegave. Jeg prøver så godt jeg kan å lage litt julestemning hjemme. Vi setter på julemusikk og lager nisser og andre juleting og synger fine julesanger. Vi koser oss da. I morgen starter det en ny skoleuke og barnet mitt blir sendt på skolen med smør som pålegg på skiva. Jeg får penger på tirsdag og da er det samme rutine; betale regninger og husleie, kjøpe mat og så er jeg blakk igjen. Jeg har kuttet ned til beinet og har ingenting å ta av. Jeg kan ikke huske sist jeg var hos frisøren og jeg skulle gjerne skjult mine grå hår. Eller kjøpte meg et par vintersko. De jeg har varmer ikke lenger og ene sålen er i ferd med å skille seg fra skoen. Barnet mitt har heldigvis varme sko og ytterklær. Fikk kjøpt 2 par på salg i høst. Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette her. Det hjelper iallefall å skrive ned tankene. God Jul! Anonym poster: 91e2619d06e4e3ce0dd9d1132171a0ee Kan du ikke gi barnet ditt sjokoladekalender? Det koster 10 kr. Så koster det 15 kr for en pakke med skinke på rema. Brød og smør er ingen bra lunsj for ungen. Anonym poster: 476e7935f6e75052436663c8343ca3c7
HvittHus Skrevet 9. desember 2012 #8 Skrevet 9. desember 2012 Hvis du har så lite penger at det går ut over kostholdet til barnet må du kontakte barnevernet slik at de kan hjelpe deg. Nav kan hjelpe deg og se over budsjettet ditt og evnt gå inn med hjelp til søknader etc. Har du søkt bostøtte? 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #9 Skrevet 9. desember 2012 Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan ha så dårlig råd, hvis du er ufør så har du vel mellom 14-16 000 kr utbetalt i mnd? En skulle jo tro at det dekket en del iallefall? Kommer jo selvsagt an på husleie og sånne ting men du burde jo sitte igjen med noe uansett. Vi er tre personer (to voksne, et barn) og har tilsammen 14-16 000 utbetalt og vi klarer oss helt fint. Vi går sjeldent i pluss men vi går iallefall i null og ikke minus i mnd. Julegaver ol blir handlet igjennom året sånn at vi ikke har en megautgift i desember og sånne småting. Når det er sagt, jeg vet hvordan det er å være fattig og ikke vite hva man skal gjøre fra dag til dag! Det er ikke noe jeg unner noen! Hvor i landet holder du til? Anonym poster: 563346e3e7b96cff3afe9a2dcfd87ef6
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2012 #10 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Når det gjelder TS: kan du ikke få ekstra støtte fra staten ifm julen? Tror jeg hørte på tv her at de får slikt? Det beste du kan gi barnet ditt er tid:-) Endret 9. desember 2012 av Alice i Eventyrland
Cupcake92 Skrevet 9. desember 2012 #11 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Kjære TS, jeg vet ikke hvordan jeg kan hjelpe. Og jeg vet at du heller ikke ber om hjelp her. Men jeg har vært heldig i livet, og har det jeg trenger. Om jeg kan hjelpe deg på noen som helst måte, så bare ta kontakt på PM. Så kan jeg ihvertfall prøve. Endret 9. desember 2012 av Alice i Eventyrland 5
Sugerøret Skrevet 9. desember 2012 #12 Skrevet 9. desember 2012 Ta kontakt med "hjelp oss å hjelpe" på facebook De kan muligens hjelpe om det virkelig er krise. Samt du får kontakte sosialkontoret
tingeling Skrevet 9. desember 2012 #13 Skrevet 9. desember 2012 Hei TS. Vei ikke om det kan være en idé, men jeg lagde julekalender m en seigmann i hver pakke ( variert med en og annen sjokolade og opplevelse ( spise middag under bordet / bake etc). Sønnen min (7 år) mente det var den beste julekalendere han hadde fått. Mye bedre enn pakkelalenderne de foregående årene... 3
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2012 #14 Skrevet 9. desember 2012 Hei Ts. Jeg er en mann som har levd noen år. Jeg slumpet innom her etter at jeg engasjerte meg i de skjeve bidrag og barnfordelingsregler til fordel mor. Dette innlegget handler i grunnen ikke om dette men skriver dette siden noen skriver negativt om Ts. Jeg synes det blir feil her. Ts.er ufør etter en trafikkulykke . Årsaken er i prinsippet ikke viktig. Uførhet kan ramme oss alle og siden du er ung får og ikke noen pensjonspoeng får du minstesats. Kan du få bostøtte ? Kan du få billig lån av kommunen ? Det å eie boligen gjør du opparbeider deg kapital . Lån som dette er hjelp til selvhjelp . Kan barnet bo hos far pga.din situasjon ? Hvis dette er det beste for barnet bør det vurderes nøytralt. Se etter muligheter selv områder de er tøffe. Utdanne deg til yrke du mestrer ? Det gies støtte til utdanning ? Søk bostøtte . Kommunen plikter hjelpe deg søke p husbanken . Jeg regner med du har vært k kontakt med nav om barnbidrag eller forskudd i stedet hvis ikke dette fungerer privat. Jeg vil fortelle deg se muligheter og ikke begrensninger . Det er jævlig vondt å leve i lange perioder i livet . Du har fått ditt men mange mye mer. Tenk på paralympics deltakere. En jævlig smerte men de lykkes. Du kan,det sitter mellom ørene. Ikke gi deg med å jobbe framover . Angst kan overvinnes selv om det er vanskelig . Ikke tenk på deg som en stakkars alenemamma. Barnet har en får men vi vet ikke noe om han her. Han kan være en resurs for barnet men ikke for deg. Du tok dette opp under barn her. Derfor jeg trekker inn far selv jeg ikke aner noe om han. All lykke og hell framover . Jobb med deg selv. Nødhjelp til jul er ikke for framtiden. Søk hos husbanken og kommunen og nav nå.
Norbertine Skrevet 9. desember 2012 #15 Skrevet 9. desember 2012 Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger. Alice i Eventyrland, mod 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå