Gå til innhold

Hvordan bruker du chiafrø?

Anbefalte innlegg

Moren min har slengt meg (ja, du leste riktig :fnise: ) på chiafrø-bølgen. Hittil har jeg prøvd det å youghurt og det funker jo fint. Men hvordan kan jeg bruke disse såkalte mirakelfrøene på andre måter? (Ja, litt skeptisk fortsatt, men men)

Hører folk sier at man kan ha det i grøt, bakst, vafler og lignende, men bytter man da ut deler av melet med dem? Lar dem bløtes opp først? Blandingsforhold? :klo:

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/707498-hvordan-bruker-du-chiafr%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bløtlegger frøene i ca et kvarter, gjerne en halvtime om jeg har tid. Er vel ca 2 ss per 3 dl væske, jeg bruker soyamelk med eller uten vaniljesmak. Søter med stevia vanilla creme, og tilsetter kanel, bær eller tørket frukt eller hva annet jeg har for hånden.

Jeg tåler ikke melk så jeg bruker chiafrø til å lave en yoghurtliknende pudding. En boks kokosmelk, 1 dl rismelk, 1 dl sojamelk, 1 mango i terninger, en stor skvis limejuice, 5-6 toppede ss chiafrø i en stor karaffel eller bolle som får stå i kjøleskapet natten over. Holder seg fint et par dager i kjøleskapet.

Ellers bruker jeg gjerne chia i smoothies.

Jeg har ikke helt forstått hvorfor så mange mener at chiafrø er supermat, jeg bruker det kun fordi frøene suger til seg væske og ikke smaker noe særlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...