Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg spiller ikke håndball selv, men synes det er utrolig moro å se på hver gang jentene våre spiller. Men, uvitende som jeg er, så stusser jeg alltid på hvorfor vingen sjelden får ballen og kan skyte. Vingen står jo ofte der helt ubevoktet, så hvorfor blir ikke de brukt oftere? Det blir jo ofte mål også når de først får sjansen... Jeg skjønner at det må være en grunn til det, siden det er slik kamp etter kamp, men hvorfor?

Noen som kan forklare det for meg?

Endret av Nuffen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi. Skjønner at det kunne misforstås. Hehe! Tenkte på håndballjentene, jeg. Altså landslaget vårt. Det er den eneste håndballen jeg følger med på.

Skrevet

Når kanten står uvoktet så er gjerne ballen et stykke unna = vanskelig å oppdage. Eventuelt ligger forsvaret på en slik måte at luken lett kan tettes og kanten dermed presses til å skyte fra meget skarp vinkel.

(men lurer ofte på slike ting selv - det er jo 'tross alt' landslaget det er snakk om..)

• Liker 1
Skrevet

Så det er derfor, ja. Det har vært teorien min, men tenkte den var for enkel til å være riktig :-P . Trodde det var en mer avansert årsak enn som så. Takk for svar!

Jeg spør igjen her inne, jeg, hvis det skulle dukke opp flere spørsmål :-) .

Skrevet (endret)

Oi. Skjønner at det kunne misforstås. Hehe! Tenkte på håndballjentene, jeg. Altså landslaget vårt. Det er den eneste håndballen jeg følger med på.

Haha, å ja:) Har spilt håndball siden jeg var liten, og det var ofte slik at vingen fikk være borti mindre baller enn backen, men det er forskjellige grunner i forskjellige aldre:)

Endret av 999
Skrevet

Når man står helt ute på vingen er vinkelen veldig skarp. Man er nesten av hengig av å klare å løpe litt lenger inn mot midten for å få til et bra skudd. Så selv om spilleren står tilsynelatende helt ubevoktet langt nede i kroken, så er ikke det en god sjanse. Hun er avhengig av å få rom lenger inn på banen for å komme til. Om du ser når de faktisk klarer score, så har de løpt lenger inn mot midten, og så må de vri seg for å få til en bra vinkel.

Jeg spilte håndball selv i mange år, og jeg tror aldri jeg klarte score fra ving...

Anonym poster: 6884b10a52375087de124f2ccfa7491a

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste innlegget ditt før kampen i går. Så siden jeg skrev her sist har jeg altså sett to kamper. (1+1=2 :fnise: ). Og med forklaringen din i bakhodet, så var det jo ikke noe problem å forstå det overhodet, for nå visste jeg hva jeg skulle se etter. Jeg la merke til at de ofte løp vegg fra ving-posisjonen sin for å score, slik som du sier. Ofte løp de jo veldig langt bort også, nesten på midten. Og med én gang de beveget seg bort fra plassen sin, så fikk de jo så absolutt ikke stå i fred lenger :hoppe: . Men slik jeg ser det, så (håper jeg ikke fornærmer noen nå, for det er ikke meningen!), så er det kanskje den slappeste plassen å ha på banen, eller..? Nå tenker jeg sammenlignet med medspillerne, altså, for de står jo aldri stille.

Nå som jeg skjønner litt mer kommer det til å bli enda morsommere å følge med :duskedame: . Takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...