Gå til innhold

Spørsmål til dere som er ferdig med isotretinoin. Håper på svar!

Anbefalte innlegg

Gjest snyball
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer nå veldig sterkt å oppsøke privat hudlege i januar. Fastlegen min vil ikke gi meg henvisning, så da må jeg ta saken i egne hender.

Nå har jeg lest mye av det som står i den lange tråden her inne, og må si at bivirkningene skremmer meg litt. Jeg er så redd for blikk og kommentarer, og at jeg kommer til å føle meg så stygg og ille at jeg holder meg innendørs. Men, dersom denne hestekuren gjør underverk for huden min må det være verdt det.

Så til spørsmålene som jeg håper så inderlig noen svarer på:

-Jeg er 172 høy og veier 80 kg. Hvor lenge tror dere jeg må gå på kuren da?

-Har kuren virket på dere? Er dere fine i huden etter endt kur? Har det vart?

-Sliter dere fortsatt med bivirkninger?

Hilsen jente 22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er straks ferdig med min kur.. Etter 1-2 uker fikk jeg tørr hud, og ble litt rødblussen, etter 2-3 mnd begynnte kvisene og forsvinne. Etter ca 5 mnd var jeg helt kvisefri :)

Jeg har ikke hatt så mange bivirkninger bortsett fra tørr hud, sprukne lepper og nå i kulda har jeg fått eksem på kroppen, siden jeg er så tørr. Kortisonkrem hjelper :) Går ikke på den sterkeste dosen, men i utgangspunktet er det antal mg. etter endt kur som teller.

Jeg angrer ikke på kuren i det hele tatt, håper virkelig jeg ikke får tilbakefall! skal til hudlegen i morgen, og gleder meg til å høre hva han har å si.

lurer på hvorfor du ikke får henvisning? har du prøvd andre reseptbelagte produkter fra lege?

du må ha prøvd andre produkt som aberela, p-piller, antibiotika, basiron, dalacin.. før du får henvinsing :)

Gjest snyball
Skrevet

Takk for svar :) Høres ut som du har vært "heldig" med bivirkningene!

Jeg har gått på tetracycliner 3 ganger, prøvd Diane, brukt basiron/dalacin x- antall ganger, utallige renseprodukter. Ingen ting hjelper. Jeg har ikke så ille problemhud som mange andre kan ha, men det er ille nok for meg. Det har vært 9 år med dårlig selvtillit, og nå er jeg lei :P

Skrevet

Hudlegen var fornøyd med huden min, så nå kan jeg slutte på tablettene viss jeg vil :) tenker å fullføre siste respeten bare for å vere på den sikre siden. Etterpå skal jeg bruke en forebyggende krem (epiduo) for å holde huden i sjakk.. tilbakefallsprosenten var visst bare 5% viss jeg var flink å bruke den kremen.

krysser fingrene!!

Da har du all rett til henvisning! Jeg har ikke hatt værste form for kviser.. Jeg har hatt mye kviser og ekstremt fet hud, men har ikke vert av den typen med underjordiske byller osv... selv om jeg har hatt noen av de også...

Har selv slitt i 9 år, så skjønner deg utrolig godt!

prøv å bytt fastlege. sett deg ned og forklar saken til neste person :P prøv med en av den yngre garde!

kviser er i senere tid forbundet med depresjoner, spessielt blandt jenter så derfor skal man ta dette alvorlig :) ikke alle eldre leger som skjønner.. spessielt ikke de som tok legestudiet for flere tiår siden.

Skrevet

Så heldig du er :)

Jeg har en ganske ung, kvinnelig lege, så synes det er rart hun ikke "forstår" meg. Dro du til offentlig hudlege? Jeg vurderer privat for å få fortgang her. Hvor mye betalte du hos hudlegen for konsultasjonen?

Skrevet

Det synest jeg også. men det skal seiest at jeg måtte vere ganske bestemt for å få henvisningen!

Jeg betalte 307 kr :) Gikk ca 3 mnd fra jeg fikk henvisning til jeg fikk time.

tror det koster endel mer hos privat, men da er du kanskje heldig og får time litt raskere.

Skrevet

Jeg betalte ca 700 for konsultasjon hos privat hudlege. Fikk time neste dag. Samtidig hadde jeg også fått henvisning til offentlig hudlege via fastlegen min, men jeg hadde fortsatt 2,5 måneder igjen å vente, og det hadde jeg ikke tålmodighet til. Reseptutskriving + blodprøve som du må ha hver måned når du går på Iso, er grisedyrt hos privat hudlege. Det jeg gjorde var å gå på den timen jeg hadde hos offentlig etter 2,5 mnd også gikk jeg over dit til behandling deretter :) Angrer ikke, for nå er jeg ferdig på Iso 2,5 mnd før jeg egentlig skulle, pga jeg gikk til privat først, og slipper dermed å gå på medisinen i vår/sommer tiden.

Skrevet

Sorry, jeg leste nå at du ikke fikk henvisning av legen din.. Da hadde jeg gått til privat. Ring å sjekk opp i hvem som er billigst. Husk å forhør deg om hva de tar for blodprøve + reseptutskriving. Tror de tok opp mot 400 kr i blodprøvetaking + analyse der jeg gikk.

Skrevet (endret)

jeg fikk kvisene tilbake 3 uker etter endt kur. Gikk på kuren 6 måneder to tabletter om dagen. Jeg tok kuren i 1997 og har fortsatt bivrkninger som atopisk eksem...

Endret av Wonders
  • Liker 1
Skrevet

Jeg betalte ca 700 for konsultasjon hos privat hudlege. Fikk time neste dag. Samtidig hadde jeg også fått henvisning til offentlig hudlege via fastlegen min, men jeg hadde fortsatt 2,5 måneder igjen å vente, og det hadde jeg ikke tålmodighet til. Reseptutskriving + blodprøve som du må ha hver måned når du går på Iso, er grisedyrt hos privat hudlege. Det jeg gjorde var å gå på den timen jeg hadde hos offentlig etter 2,5 mnd også gikk jeg over dit til behandling deretter :) Angrer ikke, for nå er jeg ferdig på Iso 2,5 mnd før jeg egentlig skulle, pga jeg gikk til privat først, og slipper dermed å gå på medisinen i vår/sommer tiden.

Hvilken hudlege gikk du til?

Anonym poster: 0c8b6d95735c179e6355efe7e6788c25

Skrevet

Hvilken hudlege gikk du til?

Holdbergsplads legesenter

Skrevet

jeg fikk kvisene tilbake 3 uker etter endt kur. Gikk på kuren 6 måneder to tabletter om dagen. Jeg tok kuren i 1997 og har fortsatt bivrkninger som atopisk eksem...

Det er kanskje fordi du tok kuren for så mange år siden? Jeg vet ikke, men kanskje den er endret noe nå, etter 15 år, vil tro det.

Er du sikker at det eksemet skyldes isotrin, har ikke hørt om at man får det som en av bivirkningene.

Anonym poster: b42f1d418dcdfe5cfad5fb2c97b3e83d

Skrevet

Jeg er i samme situasjon selv, vurderer om jeg skal ta isotrin eller ikke. Det er mest ryggkviser jeg sliter med, og de er det svært mange av og de kan bli store og vonde. Har gått på tetracycliner to ganger før og diverse kremer/basiron etc.

Tetracyclinene virket kun når jeg brukte de og ikke så mye heller. Ryggen ble ikke noe særlig bedre av det. Hudlegen min sa at hvis det ikke funket etter to tetracyclin-kurer skulle jeg få isotrin.

Jeg har ikke vært hos legen etter de kurene, fordi jeg er usikker på om jeg skal begynne med isotrin-kuren. Har hørt om mye bivirkninger, tørre lepper og hud er ikke stress, tenker jeg. Men jeg har hørt at man kan bli deprimert, få depresjoner og at det påvirker deg mentalt? Er det sant og har noen opplevd det? Jeg er ellers en helt frisk jente og vil ikke ende om med noen depresjoner o.l. I tillegg har jeg hørt at man blir veldig sliten, vondt i ledd og muskler og trøtt rett og slett, er det sant? Jeg går på et veldig hardt studium og leser mye, derfor kan jeg ikke bli trøtt/depresjoner og sånt, fordi det vil påvirke studietiden min.

Hva tenker dere og har dere opplevd noe av dette?

Har tenkt at jeg egentlig skal ta kuren, men er redd for disse bivirkningene jeg nevner. Ryggen min er ganske ille, og jeg synes det er vanskelig å gå med singletter og kan ikke bruke klær med bar rygg, noe som er ganske trist :( Det sliter på selvtilliten min selvsagt, og jeg føler meg ikke like fin pga. dette. :(

Altså, legen kommer til å gi meg kuren om jeg går dit, men vet ikke om jeg er helt klar og om det er verdt det..

Håper virkelig på noen tips. Hva bør jeg gjøre??

Skrevet

Holdbergsplads legesenter

Hvordan likte du deg der? Virket det proffesionelt og var legen flink?

Skrevet

Det er kanskje fordi du tok kuren for så mange år siden? Jeg vet ikke, men kanskje den er endret noe nå, etter 15 år, vil tro det.

Er du sikker at det eksemet skyldes isotrin, har ikke hørt om at man får det som en av bivirkningene.

Det står veldig klart at man kan få det. Jeg gikk på lysbehandlinger på ullevål sykehus masse masse etterpå. For egen regning...

Jeg tenkte å ta en runde til men iso, men så varte tidsvinduet på utskrevet resept bare en uke , og jeg visste ikke det. Jeg hadde da brukt nærmere 3000 kr bare på gynokolog og spesialist, blodprøver osv...

Skjønner ikke hvorfor legen gav meg kun en uke å hente ut resepten på UTEN å si i fra...

Jeg brukte også Holdbergsplass legesenter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...