AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #1 Skrevet 8. desember 2012 Jeg begynner å merke at hunden begynner å bli tenåring. Han er oppvokst med både hunder og katter, og det har gått knirkefritt helt til nå. Nå har han begynt å knurre på 1 katt, og han knurret også på en bitteliten valp. Han biter aldri, han bare knurrer, tydeligvis som en advarsel, hvis de kommer for nærme. Han har også begynt å markere borte hos andre, så jeg har kjøpt markeringsbånd til han, for ikke å irritere på meg de vi besøker. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal oppføre meg ift knurring på andre dyr, og markering? Skal jeg overse det, eller korrigere han? Og, om jeg skal korrigere han, hvordan skal jeg gjøre det? Anonym poster: 91c1765240bfadabe3ac801a2f4e49f8
Sugerøret Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 Knurring er språk. OM jeg forstår deg rett,er det kun når han får andre hunder litt for nærme? Da skal du ikke korrigere, kun respektere at han har grenser og når de brytes,sier han i fra. Jeg ville da snudd og gått en annen vei. ( La han kun møte trygge rolige eldre hunder som ikke er sjefete).Som du sier,han er tenåring og trenger ikke å herje med andre tenåringer og gire seg mer opp. Markering er værre.Det har jeg liten erfaring med.
Skywise Skrevet 10. desember 2012 #3 Skrevet 10. desember 2012 Knurring på andre dyr tyder på at den er usikker, så her ville jeg stappet lommene fulle av godbiter og gjort det ”skumle” til noe positivt. Ros mye. Det er viktig å ta tak i det allerede nå og forebygge, så dette ikke utvikler seg til et større problem. Angående markeringen, så tenker jeg ettersom dette bare foregår borte hos andre, at det kan skyldes stress? For mange hunder er det litt stressende å være på besøk hos andre, og i tenårene når de er ekstra usikre så blir ting gjerne enda mer stressende, og ettersom stress påvirker vannbalansen i kroppen så fører dette til tissing. Ville prøvd med å ha med et teppe som lukter hjemme som den skal være på når dere er på besøk, og ikke la den vandre rundt. Viktig at den får være sammen med deg hele tiden, og at du går ut med den et par ganger så den får tisset.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #4 Skrevet 10. desember 2012 Han knurrer på dyr han kjenner godt, katter og hunder han har vokst opp sammen med, så jeg har tolket det som at det er hormonene og tenåringen i han som jobbet om plassen på rangstigen? Han knurrer kun innendørs. Et eksempel er når han jager de andre dyrene bort fra et sted hvor han vil være i fred sammen med meg. Han har begynt å bli irritert om de andre dyrene også vil ha kos på samme sted som han befinner seg. Samtidig så bryr han seg selvfølgelig ikke om å vente om jeg koser først med en av de andre, da skal han også ha oppmerksomhet. Så jeg tror ikke problemet er at det er skummelt. Han knurret på en bitteliten valp også, men like etterpå, og før, så lekte de sammen, og de har også møttes tidligere. Han luftes mye når vi er borte på besøk, men jeg ser en utvikling ift andre hunder her, og regner med at markeringen når vi er borte hos andre med hund kan ha med alder og hormoner å gjøre? Han har nettopp startet med å markere borte, så jeg vet ikke om det vil bli et problem enda, men han markerte på et sted hvor en liten valp hadde tisset før. Jeg er bare litt opptatt av å være i forkant, slik at vi ikke får et problem hver gang vi skal bort. Vil jo helst unngå å gjøre oss upopulære om han skal markere hver gang vi drar bort på besøk. Han er alltid sammen med meg når vi er på besøk. Han er jo i en alder hvor det skjer mye i kroppen hans, så det er vel ikke unaturlig at han ikke helt har kontroll, og kanskje ikke helt forstår hva som skjer selv. Anonym poster: 91c1765240bfadabe3ac801a2f4e49f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå