Gå til innhold

Undulaten min er gretten og fiendtlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

For et halvt år siden skaffet jeg meg en undulat. Jeg har hatt en undulat før, og den var utrolig tam. (Elsket å kose, satt på skuldra og hoppet på fingeren min med en gang jeg åpnet buret).

Undulaten jeg har nå er fiendtlig innstilt og generelt gretten mot meg. Jeg har prøvd alt, jeg har lest meg opp på Internett om hvordan man tammer en fugl - pluss at jeg klarte temme den forrige, så jeg skjønner ikke at det skal være noe annerledes denne gangen. Jeg har sittet i timevis og prøvd å få den til å gå opp på fingeren min, men det gjør han ikke med mindre jeg presser fingeren mot brystet eller under beina hans.

Noen som har erfaringer med trasse undulater? Har svært lite glede av undulaten min slik situasjonen er nå. Og drømmen er at den kan fyke rundt fritt i rommet uten at jeg må fange den med håv for å få den inn i buret igjen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Det er ofte slik at har man 1 undulat, kan den lettere bli tam, har man to, søker de heller til hverandre for selskap fremfor mennesker. Ha hirsefrø i hånda di og sitt med den helt til den spiser av den. Gjør du det mange nok ganger, blir den nok mye tammere. Det gjorde jeg da jeg hadde undulat, den lærte at hånda er noe fint :) Den var også redd til å begynne med.

Men har du gutt eller jente?

Endret av Badebuksa
Skrevet

Hadde det sånn med en hamster , ingenting jeg gjorde,eller ikke gjorde,hjalp. Den lå plutselig død i buret , 4 mnd gammel ca. Konkluderte at kanskje noe hadde vert galt med han , syk kanskj..

Anonym poster: d7c64527b033915679818714da8965f3

Skrevet

Takk for svar, Skravlebøtte. I og med at jeg var i ekstase da jeg kjøpte undulaten, glemte jeg å spørre om vesentlige ting som kjønn og alder. Men utifra nebbets farge tror jeg det er ei jente. (Er nok litt lettere å se når den blir voksen) Skal prøve med litt mat i hånda, selv om hun/han ikke har respondert på det tidligere. :fnise:

Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Takk for svar, Skravlebøtte. I og med at jeg var i ekstase da jeg kjøpte undulaten, glemte jeg å spørre om vesentlige ting som kjønn og alder. Men utifra nebbets farge tror jeg det er ei jente. (Er nok litt lettere å se når den blir voksen) Skal prøve med litt mat i hånda, selv om hun/han ikke har respondert på det tidligere. :fnise:

Hirsefrø er da snadder for de fleste undulatsøtinger ;) Men sikkert ikke alle. Du kan jo også prøve deg frem med div. grønnsaker (selleri/chili) og se om h*n liker det.

Husk at hvis den har irisring (ikke helt sorte øyne), er den ikke baby :)

Og da kan man se kjønn. Gutter er gjerne rosa/blå, jenter lyseblå/hvite, noen ganger brune.

Endret av Badebuksa
Skrevet

Jeg har prøvd med grønnsaker, men det er h*n åpenbart ikke så begeistra for... Uff, for en kresen og rar fugl. Men skal ikke gi opp riktig ennå :danse:

Skrevet (endret)

Jenteundulatene som regel særere og bistrere enn gutteundulatene, så det kan hende du bare har fullstendig uflaks og at hun bare har sånn personlighet.

Hvis "nesen" er rosa, blå, blåaktig eller lysegrønn/blå, er det en hanne. Er den brun, mørkegrønn, gull-aktig eller lignende, er det en hunn. Hunnene får også mørkere føtter enn hannene. Rosa føtter for herrene, brune eller mørkegrå for hunnene. Det finnes selvfølgelig noen variasjoner i fargene også, men det er hovedtrekkene.

Jeg hadde en liten søt hannundulat i sju år, han ble tam nok til å sitte på fingeren og kose litt på kinnet om du hadde ham på skulderen, men han var en litt skvetten personlighet så han likte seg aller best i buret der han skravlet som en gal. Favorittmusikken hans var Finntroll, da satt han og plyppet så fint, mens han skreik som om fanden sjøl var etter ham når vi satte på P4. XD

Prøv med hirse, det er ikke noe i veien med å måtte dytte litt på magen for å få henne over på fingeren, og prøv å få henne til å sitte på toppen av buret eller et annet egnet sted for hirsemating og litt småkos.

Sett opp et par vagler litt rundt omkring om du ikke har noe imot litt undulatbæsj litt her og der.

Endret av Minya
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg har prøvd med grønnsaker, men det er h*n åpenbart ikke så begeistra for... Uff, for en kresen og rar fugl. Men skal ikke gi opp riktig ennå :danse:

Ikke alle fugler som er så glade i grønnsaker ;)

Nei, stå på :)

Skrevet

Undulaten min var hellig overbevist om at agurken prøvde å drepe ham om vi stakk en liten agurkskive til ham i buret. :skratte:

Isbergsalat derimot, var snaskens.

Skrevet

Tålmodighet er nøkkelordet, tror jeg holdt på i flere mnd med ene jeg hadde.

Her går det i sitronmelisse. Gulrøtter er fy fy, mens salt potetgull er himmelen (ikke frivillig smaking fra min side). Kokt egg er også godt. Skulle tro han var allergisk mot grønnsaker :P

Skrevet

Undelater er flokkdyr og burde ikke under noen omstendigheter bli holdt alene. Skaff deg en til så kanskje humøret, trivselen og selvsikkerheten stiger noen hakk.

Skrevet

Undelater er flokkdyr og burde ikke under noen omstendigheter bli holdt alene. Skaff deg en til så kanskje humøret, trivselen og selvsikkerheten stiger noen hakk.

Jeg kjøpte en til, men det endte med at hun ble svært aggressiv og skremt. Måtte bare kvitte meg med den nye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...