AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #1 Skrevet 8. desember 2012 Endelig har jeg plass til å sette opp mange bokhyller, og nå har jeg brukt store deler av lørdagen til å sortere bøkene i alfabetisk rekkefølge. Men så kommer f.eks. novellesamlinger (der det ikke bare en en forfatter), hobbybøker, fagbøker, gavebøker med sitater, bøker om historie og alt det andre rare som har samlet seg opp gjennom tidene. Hvordan sorterer man dem? Så langt ser systemet mitt slik ut: - Skjønnlitteratur fra a til å, sortert etter forfatter (uansett språk) - En hylle hver til faglitteratur (jeg er lærer, så en hylle med hvert av fagene jeg underviser i) - Yndlingshobbybokhylle (ja, jeg har nesten en billy-bokhylle full bare av denne hobbyen ) Nå sitter jeg igjen med antologier, fagbøker som jeg bare har en eller to av, det ene bindet av en bys historie som jeg fikk i gave en gang, en bok om selvforsvar (!) og mye annet. Noen tips fra erfarne bokelskere? Anonym poster: 8ca2d20a68b17c4aa80f7d0cd2ec9420
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #3 Skrevet 8. desember 2012 Jeg har sortert mine etter farger! Fryktelig upraktisk, men kult å se på. Anonym poster: 22702386b69b952c7b689297cd3addf0 5
Rhiannon Skrevet 8. desember 2012 #4 Skrevet 8. desember 2012 Her er alle bøkene sortert etter tema og størrelse... Alle fagbøkene i de samme hyllene, og skjønnlitteratur som passer sammen.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #5 Skrevet 8. desember 2012 slik! Anonym poster: 52232bc1789f99c3c1f002a5b41a66a2
Missandei Skrevet 8. desember 2012 #6 Skrevet 8. desember 2012 Jeg sorterer mine etter størrelse og farge,slik at de minste bøkene står på toppen, og så går det gradvis til de store nederst. Prøver å få de fineste i "øyehøyde". Gjerne sortere litt etter farger også, sånn at det ser minst mulig rotete ut.
Thought-Fox Skrevet 8. desember 2012 #7 Skrevet 8. desember 2012 Jeg deler samlingen i fire: faglitteratur, tegneserier, fantasy og science fiction, øvrig skjønnlitteratur. Skjønnlitteraturen sorterer jeg deretter etter litterær sjanger (poesi for seg selv, prosa for seg selv, drama for seg selv), og prosaen deles i romaner og noveller/kortprosa. Deretter sorteres alt alfabetisk etter forfatter (evt. tittel om det er en antologi med mange forfattere), og til slutt sorteres det kronologisk (men serier står samlet).
Cupcake92 Skrevet 8. desember 2012 #8 Skrevet 8. desember 2012 Nå føler jeg meg veldig enkel her, men jeg sorterer etter hvor godt jeg liker bøkene 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #9 Skrevet 9. desember 2012 Takk for innspill. Da skal jeg i alle fall sortere antologiene med flere forfattere etter tittel. Jeg tar gjerne mot flere tips før jeg rydder på plass resten av bøkene. Anonym poster: 8ca2d20a68b17c4aa80f7d0cd2ec9420
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #10 Skrevet 9. desember 2012 Fagbøker med samme tema står sammen (alfabetisk). Historiebøker står omtrentlig kronologisk. Min bokhylle er sortert slik at det er enklest mulig å finne frem til riktig bok. Anonym poster: 5ab98fbc5403b36cf29ada5424df9bf7
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. desember 2012 #11 Skrevet 9. desember 2012 Fagbøker i en hylle sortert etter tema (sortert etter størrelse) Coffe table bøker i en hylle (sortert etter størrelse) Humor og andre udefinerbare bøker i en hylle (her rådet det totale kaos) Paperback (sortert etter høyde og serier) Hardcover (sortert etter størrelse og stil) De beste bøkene mest synelig. De dårligste har havna i bakre rekke. Har tre fulle Billybokhyller her... Og et par meter stabla i høyden med "to read"-bøker over senga. Er redd de en vakker dag raser ned i hue på meg. Men det er verdt det. Elsker mine bøker.
Surriball Skrevet 9. desember 2012 #12 Skrevet 9. desember 2012 Fagbøker i boden og skjønnlitteratur på stua ellers liker jeg å sortere dem etter farger og høyde. Liker ikke at det går opp og ned i hylla konstant... 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #13 Skrevet 9. desember 2012 Jeg har sortert mine etter farger! Fryktelig upraktisk, men kult å se på. Anonym poster: 22702386b69b952c7b689297cd3addf0 Enig i den. Ser mye ryddigere ut. Anonym poster: 2ac4d45c172b2b766f5e40dcf5244636
Gjest Eurodice Skrevet 9. desember 2012 #14 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Jeg har ca. 4000 bøker fordelt i samtlige rom i leiligheten, bortsett fra på badet. Dessuten har jeg bøker i pappesker i to boder. Hvis jeg skulle plassert bøkene etter farge og størrelse, ville det blitt kaos. De står etter genre og forfatternavn, dessuten noen uspesifiserte. Bokklubbøker står i hyller for seg, etter samme system. Endret 9. desember 2012 av Arabella 2
sofie777 Skrevet 9. desember 2012 #15 Skrevet 9. desember 2012 Jeg har en tredelt Ivar og en Billy-lignende bokhylle fordelt slik: Til venstre øverst (siden jeg er kristen) Bibelleksikon og bibler. Under der, to hyller med kristne faktabøker alfabetisert etter forfatter. Siden dette er nærmest sofaen, så er det sysaker og slikt nederst. I midten står det kristne romaner, i utgangspunktet alfabetisk, men om det er en serie, står den kronologisk etter nummer i rekken. Har forfatteren skrevet flere bokserier, står de alfabetisk etter serienavnet. Til høyre (den fulleste delen) er det ikke-kristne romaner, med samme regler som hos romanene ved siden av. På toppen står ikke-kristne faktabøker, igjen alfabetisert etter (første) forfatter, selv om jeg av og til må åpne boken for å finne det, så finnes det alltid et forfatternavn. I den Billy-lignende bokhyllen (ikke kjøpt på IKEA), har jeg oppskriftsbøker og de står alfabetisk etter boknavn for det er mye viktigere der. Jeg har også to bunker ved siden av sengen, men de ligger slik at det jeg leste sist ligger øverst. De skal inn i sin rette sammenheng når jeg flytter en gang.
Dagoberta Skrevet 9. desember 2012 #16 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Jeg har sortert bøkene mine i norske forfattere, bøker oversatt til norsk, bøker på engelsk, barnebøker og faglitteratur. Har lekt med tanken på å sortere faglitteraturen etter Deweys, men siden jeg bare har 4-5 hyllemeter med sånt har det blitt med tanken, for jeg finner jo frem Red: Ja, skjønnlitteraturen er selvsagt sortert først etter språk, deretter alfabetisk etter forfatter, det var så åpenbart at jeg glemte å skrive det Endret 9. desember 2012 av Dagoberta
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #17 Skrevet 10. desember 2012 Vi har også noen tusen bøker, men er så heldig at i vårt nye hus har vi en ekstra stue som vi skal innrede som bibliotek, det blir nok delt inn i norsk skjønn/krim, engelsk skjønn/krim (alfabetisk og kanskje på heftet/innbundet), fantasy/scifi for seg selv og div faktabøker blir delt i kategorier etter tema og forfatter. Antologier samles på slutten av vedkommende kategorie. Jeg har også et eller annet sted mellom 700-1000 coffeetablebøker, det blir nok inndeling på foto, kunst, design/mote/interiør Anonym poster: c2a5aad19815f80c40512eb33132cd15 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #18 Skrevet 10. desember 2012 Etter farger! Anonym poster: b4509f214cf1cbb8c18827c651298ff9
Gjest gjest17 Skrevet 10. desember 2012 #19 Skrevet 10. desember 2012 Sorterer etter type. Samler kunstbøker for seg, kokebøker for seg osv.
Gjest Silvermist Skrevet 10. desember 2012 #20 Skrevet 10. desember 2012 I den grad jeg har klart å sortere noe er det et skille mellom faglitteratur og skjønnlitteratur, dernest et slapt forsøk på å sette bøker av samme forfatter sammen. Jeg skal dog ikke lyve og si at systemet opprettholdes på en imponerende måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå