Gå til innhold

Hvor mye penger bruker DU på gaver i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig på hva andre bruker på gaver, og hvorfor! Dårlig økonomi, god økonomi, prinsipp, ønske om å glede, fordi du må?

Jeg har fått min første "ordentlige" jobb i år, og derfor er det naturlig for meg å slå til med litt ekstra fine gaver, selvom det ikke er store mengder penger som brukes.

Hos meg er det noen "må"-gaver og mange gaver jeg gir fordi jeg ønsker å glede, og noen gaver som IKKE gis pga prinsipp.

Mamma: Ca 1300,-

Lillebror: 500,-

Tante: 800,-

Mormor: 700,-

Onkel: 250,-

To kusiner og to fettere (under 10 år alle sammen): 1000 tilsammen.

Tante 2: 200,-

Morfar: 250,-

Svigermor: 200,-

Svigerfar: 150,-

Farmor: 100,-

Grandtante: 100,-

Kjæreste: 2000,-

Ujevn fordeling her, men det kommer litt av forhold til personen, hva folk ønsker seg, hva som er forventet og lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

0,-

Litt stram økonomi, uføretrygd, men det har ikke egentlig noe med økonomien å gjøre....

Det har vært et julegavemas uten like i maaaange år, jeg opplever at jeg bommer med gaver, at jeg bare kjøper feil/rare ting. Alle har det de trenger, og å kjøpe bare for å kjøpe gidder jeg ikke. Det folk ønsker seg, har jeg ikke råd til, det jeg kunne hatt råd til og folk vil ha, kjøper de selv med en gang uansett, jeg kjenner ikke engang mine nærmeste godt nok til å gjette hva de kunne ønske seg, og om de motstrebende presenterer en ønskeliste blir det jo ingen overraskelse. Å gi hverandre penger blir bare teit, og gavekort glemmer man å få løst inn, eller det finnes ikke noe man vil ha i akkurat den butikken/kjeden, så man må isåfall kjøpe noe man egentlig ikke trenger og skjøte på med egne penger for å få noe man i det minste har litt lyst på. Butikkene er de eneste som tjener på dette.

For meg faller mottakerne i to grupper: De som jeg burde kjøpe til, men jeg lar være fordi det bare blir feil uansett; og de som jeg har lyst til å kjøpe til, men det bare ville blitt kleint fordi jeg ikke bør kjøpe noe til dem. Da blir det ingenting.

Jeg skal være alene på julaften altså. Jeg hadde ikke dratt på julefeiring uten å ta med gaver.

Skrevet

Mamma: 500kr

Stefaren: 300kr

Bror: 400kr

Tantebarn: 300kr

Venninner: ca 100kr hver

Kjæreste: ca 2000kr

:)

Skrevet (endret)

Mannen min; Veldig dyr (pga jeg har spart penger kjempelenge for å kjøpe noe han har hatt lyst på i mange år.....er en kombinert 40-årsgave og for at han er ferdig spesialist)

Jentene mine; ca 2000

Mamma; ca 500

Pappa; ca 400

Stefar; 350

Svigermor; ca 400

Svigerfar; ca 400

Brødre; ca 600

Søster; ca 700

Svigerinner og svoger; ca 300

Bestemødre; ca 300

Venninner; ca 300

Guddatter; 400

Niese; 300

Redigerer meg litt; økonomisk så har vi det bra, men likevel så går jeg ikke bannanas på julegaver, jeg kjøper det jeg har lyst til å kjøpe, og det som jeg vet vil falle i smak.

Endret av maya76
Skrevet

Mamma/pappa: 400 til sammen

+ Bror: 250

+ Kjæreste: 1500

tot: 2150,-

Men må si du brukte utrolig mye penger! Jobb eller ikke, for meg er det der for materalistisk.

• Liker 1
Skrevet

Har brukt tilsammen 7000 kroner. Ganske mye, ja. Men jeg er mer opptatt av at personen får noe han eller hun virkelig trenger eller har lyst på, enn prislappen.

Skrevet

Mamma - 400,-

Pappa - 300,-

Brødre - 200,- + 200,-

Søster - 300,-

Nieser - 1000,- (fellesgave for to av dem) + 350,-

Nevøer - 350,- + 200,-

Kjæreste - 250,- (blir kanskje 1000,- til siden han gir meg en altfor dyr gave)

Totalt 3550 ,- (eller muligens 4550,-)

Stram økonomi, men jeg elsker å gi julegaver så jeg har spart penger fra skatteoppgjøret. :)

Anonym poster: 9791f53ed65f503e98fb43d21f794c98

Skrevet

Mamma: 200,-

Pappa: 200,-

Farmor og farfar: 100,-

Bror og kone: 150,-

Niese: 100,-

Niese: 100,-

Nevø: 150,-

Kjæreste: 1000,-

Svigers: 100,-

Sum: 2100,- Har forresten rundet opp tallene.

I tillegg til dette har både kjæreste og nevø bursdag i desember så til de gavene har det gått 1100,- til. Har brukt tid på nettet til å finne gode gaver til en billig penge.

Skrevet (endret)

Mor 700,-

Far 700,-

Bror 500,-

Bror 500,-

Besteforeldre 200,- (lager konfekt, de trenger og vil ikke ha noe)

Svigerinner 300,-

Barna til et par venninner 400,-

Venninne 150,-

Secret santa 200,- (har ikke tradisjon med å kjøpe til venninner fordi det blir så veldig mye "nips", men i en av "gjengene" praktiserer vi secret santa)

Au-pair"barn" i USA 600,- (dyrt å sende i posten, gitt)

Meg selv 2600,- (en iPad mini :fnise: )

Endret av Lista
  • Liker 1
Skrevet

Det som er med meg, er at jeg startet med å kjøpe til tanten min, og la på en måte grunnlaget der.. Da måtte mamma få en dyrere, så måtte mormor få en osvosv. Selvom det gikk litt penger, og går mer, så er jeg veldig glad i å glede.

Men, jeg lurer på en ting. Jeg kjøpte en billett til en artist mamma elsker, som kommer neste år. Tror ikke det blir utsolgt, men er usikker på om jeg skulle kjøpt en til, slik at hun kan ta med seg en. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, for jeg er ikke så interessert i å bruke 800,- på en random venn av mamma.. Hva ville dere gjort?

Skrevet

Det som er med meg, er at jeg startet med å kjøpe til tanten min, og la på en måte grunnlaget der.. Da måtte mamma få en dyrere, så måtte mormor få en osvosv. Selvom det gikk litt penger, og går mer, så er jeg veldig glad i å glede.

Men, jeg lurer på en ting. Jeg kjøpte en billett til en artist mamma elsker, som kommer neste år. Tror ikke det blir utsolgt, men er usikker på om jeg skulle kjøpt en til, slik at hun kan ta med seg en. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, for jeg er ikke så interessert i å bruke 800,- på en random venn av mamma.. Hva ville dere gjort?

Du kan bli med? ;)

Skrevet

Du kan bli med? ;)

Jeg har ikke lyst, og det tror jeg ikke mamma har heller, hahah!

Skrevet

Samboer: 2500 kr

Mamma: 400 kr

Stefar: 300 kr

Mormor: ca 150 kr

Morfar: ca 100 kr

Svigermor: 69 kr

Svigerfar: 69 kr

2 tantebarn: Til sammen 350 kr

Venninne: ca 200 kr

Vennepar: 150 kr

Svigersøster 1: 69 kr

Svigersøster 2: 100 kr

Svigerbror: 69 kr

Svigerbestefar: 100 kr

Unge jeg var Au-pair for en gang i tiden: 150 kr pluss maks 200 kr i frakt

Stetante: ca 50 kr

Til sammen: Litt over 5000 kr. Blir helt sjokkert når jeg har regnet sammen alt og sett hvor stor totalsummen er, og kan ikke fatte at jeg har hatt råd til alt dette da jeg sliter økonomisk. Men men, i julen skal man glede andre, selv om man ender opp med å ruinere seg selv.

Gjest Daenerys
Skrevet

Kjæresten - ca 1000

Mamma - ca 500

Pappa - ca 500

Mormor/morfar - ca 500

Venninner - under 100 kr hver, + hjemmelagde ting.

Totalt under 3000 regner jeg med :)

Gjest GetOverIt
Skrevet

Pappa: 1900,-

Mamma: 1600,-

Stefar: 700,-

Stemor: 400,-

Lillesøster: 1500,-

Samboer: 2500,-

Bestemor: 300,-

Mormor og morfar: 500,-

Vennepar: 1000,-

Skrevet

Mamma: 400.

Pappa (jul og bursdag): 650

Kjæreste: selv om selve gaven koster 500, blir det egentlig litt mer (cirka 700) etter kjøring/bompenger og sånn til dit vi skal for at han skal få "brukt" gaven sin, og det står jeg jo selvsagt for.

Søster (og hennes samboer): "selvlagt", men i materialer alene koster det iallfall 500, pluss tid og frakt.

Bror: 400.

Venninne (3): 100-120 kr

Farmor og farfar: 300

Morfar: 200

Tanter (2): "selvlaget", men material koster 130 kr pr stk + tid.

Søskenbarn (1, 15 år): vi er tre som har gått sammen og spytter i cirka 70 kr hver.

Onkel/tante (mine faddere): 200 kr.

--> deres barn (2, henholdsvis 3 og 5 år): leker, cirka 80 kr pr stk.

Anonym poster: 283d2c9b46ec509a3ee0d0610a5dbdbc

Skrevet

ender vel opp på ca 3000 til alle sammen i år. mange hjemmelagde julegaver! :) er man student, så er man student

Skrevet

Ca 500,- pr pers til de aller nærmeste. Venner: ca 2-300,- pr. pers.

Skrevet (endret)

Mamma: 200 kr

Pappa: 200 kr

Farmor: 200 kr

Bestefar: 200 kr

Tante: 150 kr

Svigers: 200 kr

Tantebarn: 200 kr

Bestevenninne: 300 kr

Mannen: 700 kr

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Mamma: 200 kr

Pappa: 300 kr

Lillebror: 300

Lillebror 2: 250 kr

Lillesøster: 250 kr

Onkel: 100 kr

Besteforeldre på den ene siden: 100 kr

Svigers: 100 kr

Stemor: 100 kr

Fadderunge: 150 kr

Kjæreste: 600 kr

Noen får hjemmelaget konfekt, andre har jeg funnet fine gaver til sterkt reduserte priser. Jeg og vennene mine skal ut og spise middag sammen før jul, istedet for å kjøpe gaver til hverandre. Jeg er student, så glad jeg har klart å kutte ned på gavekostnaden uten at det går utover hva hver enkelt får :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...