Gå til innhold

Til dere som har tatt opp fag. Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne inn på psykologistudiet. Jeg er usikker om jeg vil inn på profesjon eller bachelor, men mangler uansett poeng. (Jeg vil inn i Oslo). Jeg har kun 4ere og 5ere så en rådgiver mente jeg måtte få opp realfagskarakterene til 6ere. Det er greit nok, men hun mente at jeg måtte ta opp fag i halvannet år. Dette var akademiet, og der koster hvert semester 20.000 kr. Jeg har virkelig ikke råd til det! Er det andre alternativ? Jeg synes dette virket litt drøyt.

Anonym poster: ea6b2d511be1d137af4a7d9f644de292

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo absolutt ikke nødvendig å ta opp fagene gjennom en skole. Du kan alltids melde deg opp til privatisteksamen i så mange emner du vil hvert semester på egenhånd, slik at alt står på din egen kapasitets og innsatsvilje.

Du har jo da ingen undervisning, men det finnes vel flere privatundervisningstilbud hvis det er behov for det.

Skrevet

Takk for svar :) Ja, jeg har tenkt på å kanskje lese meg opp selv, men det er lenge siden jeg har hatt disse fagene så jeg har lyst på undervisning. Men, jeg synes det er rart at det (i hennes mening) vil ta meg halvannet år...?

Skrevet

Kanskje det er hennes oppfatninger om hvor krevende fagene du skal ta er? Eller kanskje hun også er ansatt ved akademiet og vil ha inn noe ekstra cash :fnise:

Hvilke fag er det snakk om?

Skrevet

Hehe, kanskje det :P Historie, geografi og nynorsk snakket vi om.

Skrevet

Det må ha vært noen flere fag enn de tre hvis hun anbefalte å ta det over 3 semestre? :P De tre nevnte der er i alle fall fullt mulig å ta på ett semester.

Skrevet

historie er et lesefag. det lønner seg gjerne å lese sammen med andre. geografi er egentlig mye det samme.

jeg har selv tatt historie som privatist, opplevde null problemer med dette og banket lett inn en sekser. jeg leste sammen med min daværende samboer, og dette funket knall for oss.

• Liker 1
Skrevet

(TS) Ja jeg er veldig forvirret i hvertfall... Kanskje jeg skal snakke med en annen skole for å få et ekstra syn på det. Jeg er veldig grønn når det kommer til ting som dette. Poeng, snitt og sånn :S

Skrevet

Du nevnte jo å forbedre realfagene dine? Hva mente du med dette?

Skrevet

^hm? Hva jeg mente? Å få bedre karakterer.

Skrevet

Du nevner jo tre fag, ikke realfagene igjen. Mente du altså å ta realfag + de tre andre fagene på Akademiet? Jeg ville aldri betalt en krone for historie og geografi.

• Liker 1
Skrevet

Vel, det er grunnen for at jeg er litt forvirret, fordi hun snakket først om realfag, men så snakket hun mest om historie, geografi og naturfag... går utifra at de er lettere enn realfag.

Skrevet (endret)

Det er lov å tenke litt selv også. Ta noen prøveregnestykker med forbedrede karakterer og se hvor mange fag du må få opp til 6. Hvis du kan lese og ta til deg stoff (noe du må for å klare psykologi uansett) kan du ta historie og geografi som privatist uten store problemer. Hvis du må ta opp matte og ikke er spesielt sterk i det er det nok greit med hjelp.

Endret av Glynis
Skrevet

Grunnen til at hun sikkert nevnte realfag, er at du får relativt mye med på kjøpet hvis du tar realfag som privatist og erstatter med tidligere avlagte samfunnsfaglige programfag (antar du har tatt en samfunnsfaglig retning). Disse realfagene vil jo gi deg realfagspoeng, som gir poengsummen din et betydelig boost (med mindre du gjør det dårligere i realfagene enn samfunnsfagene).

Skrevet

Ja det kan hende. Jeg er ikke den sterkeste i realfag.. så det hadde nok hjulpet. Men jeg har en 2er på nynorskeksamen, så hvis jeg hadde klart å få en 6er der så hadde det hjulpet en del. Men slik jeg ligger an nå, trenger jeg 16 mer poeng for å komme inn på profesjon i Oslo i hvertfall. Jeg har 48 poeng hvis jeg har regnet riktig.

Skrevet

Å ta utgangspunkt i at man kommer til å få 6 i språkfag, ville jeg ikke ha gjort selv om jeg hadde fått 6 på samtlige norskstiler gjennom hele vgs. Meg om det.

Hvis du er usikker ang. utregning, kanskje denne malen min kan brukes. Bare å slette og fjerne karakterer innenfor den sorte rammen.

https://www.dropbox.com/s/zvfx9h65myclbl2/Poeng_delt%20-%20Kopi.xlsx

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne inn på psykologistudiet. Jeg er usikker om jeg vil inn på profesjon eller bachelor, men mangler uansett poeng. (Jeg vil inn i Oslo). Jeg har kun 4ere og 5ere så en rådgiver mente jeg måtte få opp realfagskarakterene til 6ere. Det er greit nok, men hun mente at jeg måtte ta opp fag i halvannet år. Dette var akademiet, og der koster hvert semester 20.000 kr. Jeg har virkelig ikke råd til det! Er det andre alternativ? Jeg synes dette virket litt drøyt.

Tja, min erfaring er at ved akademiet saavel som ved sonans, saa maa man ta opp fag i all avighet, da det er mer penger for skolen. Selvsagt kan du ta opp fag fortere, du trenger strengt tatt ikke aa folge en fysisk undervisning heller (ta opp som privatist og lese deg opp paa egenhaand, selvsagt, om du har god disiplin og forstaelse for faget). Jeg tok opp fag ved sonans, og ble fortalt at jeg bor vaere der i 1,5 aar ogsaa (gjorde det for aa studerer Profesjonsstudiet i psykologi.), jeg valgte aa bli der i kun ett aar, og ta noen fag paa egenhaand, og klarte helt fint aa oppnaa de karakterene jeg trengte for aa komme meg inn. Ikke la deg lure av hva en raadgiver sier. Selvsagt er det mye arbeid naar man tenker over antall eksamener og tidspresset, men er du motivert og innstilt, saa er det ikke noe problem.

Jeg sier ikke at det blir enkelt, men iallfall veldig verdt det! lykke til.

Skrevet

Jeg skal prate med Sonans i morgen :) Takk for alle svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...