Gå til innhold

Er dette sopp og mugg på veggene? Trenger hjelp! Fort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har bodd i en leilighet i snart et år, sammen med kjæresten.

Når vi flyttet inn såg vi at det var ikke en super standar, men helt ok.

Men vi merket fort at luften var dårlig.

Vi såg etterhvert flekker i takene, på soverommet og badet. (Svarte og gule)

Noe vi synes var utrolig ekkelt, men vi "måtte" bare leve med det, siden vi ikke hadde råd til noe dyrere..

Når vinteren kom for fult i år, så merket vi at varmekablene ikke fungerte i gangen. Dette konfronterte vi han med, og han inrømte at dette viste han. Dette ble ikke sagt NOE om når vi flyttet inn!

Nå kommer det et tykt lag med is og "snø", INNE i gangen! Og jeg måtte skrape is fra VEGGENE!

I går skulle jeg prøve en jakke som han i gangen, som jeg ikke hadde brukt på lenge. Den hang fast i veggen i isen. Og bak der, var det fult i det jeg tror er mugg. Jeg har aldri sett noe så ekkelt!

Huseier er HELT klar på at han visste om muggen osv. Men har ikke tenkt å gjøre noe med det.

Så vi vil jo såklart flytte.

Det jeg lurer på er om jeg kan flytte på dagen? Eller om jeg må vente ut oppsigelsetiden?? (Jeg bet. ikke depositum når jeg flyttet inn).

Huseier sier også at det er min feil, siden jeg har to marsvin, som skaper så mye fukt! Hahah!

Bare for å ha det sagt, så er dette IKKE min feil. Jeg har en "venninne" som bodde der for 8 år siden. Og hun flyttet ut pga mugg og sopp! (jeg viste ikke det da jeg flyttet inn).

Setter pris på alle svar! (Legger ved bilder av de verste "skadene")

Anonym poster: ef221e0bc15f18b214a29caeab46a2f4

post-37809-0-22195100-1354980833_thumb.j

post-37809-0-04422700-1354980891_thumb.j

post-37809-0-75130200-1354980912_thumb.j

post-37809-0-95806900-1354980945_thumb.j

post-37809-0-35124600-1354980970_thumb.j

post-37809-0-45120700-1354981023_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det "glisende" utenpå "muggen" i gangen er foressten is.

Anonym poster: 8773a3fd07a48dce4bb5a35b9f758d45

Gjest hedgepig
Skrevet

Noen generelle spørsmål;

* Hvor ofte vasker du?

* Hvor ofte lufter du?

* Hvilken temperatur har du i stue/ gang?

Skrevet

* Jeg vasker vel så ofte som andre gjør? Vi har det ikke skittent.

* Jeg lufter ikke ut om vinteren! Det har jeg også hørtat man ikke skal gjøre, siden varm luft sammen med iskald luft, blir damp.

* Rundt 20 grader vil jeg tro.

Det er vansklig å forklare leiligheten. Men den er utrolig dårlig isolert, så derfor kan vi ikke ha open gangdøren. . Det er heller ikke varemekabler, som jeg har nevnt. Eller de er der, men de fungerer ikke!

Det er mugg på soverommet og, der er vinduene opne døgnet rundt, hver dag. På badet er vifta på konstant. + Vi bruker lufttørker i stuen.

Leiligheten har altså vært sånn i over 8 år! Så det er ikke noe jeg gjør! Tipper han bare har "vasket" vekk muggen, før vi flyttet inn.

Skrevet

Ja det er mugg. Du må sende skriftlig beskjed til huseier, og gjør han ikke noe med det innen et visst tidsrom så kan dere leie inn fagfolk og sende regningen til huseier, eller dere kan flytte på dagen.

Skrevet

Fy flate så ekkelt! Eg hadde mugg i kjellaren, og hadde mykje styr med det. Vi fekk hjelp av en ekspert på området og sa at mugg/sopp kjem hovedsaklig innan i frå.

Det er kjempe viktig å lufte godt, samt god ventilasjon i vindua. Vi hadde ikkje dette, leigebuaren min lufta ALDRI (pga redsel for edderkoppar..) Etter

å ha fått ny leigebuar som lufta kvar dag, pluss innsetting av ventilar har vi hatt null problem med dette.

Vi vart foressten anbefalt å vaske leiligheita med klorvatn, dette skal hjelpe til å fjerne muggen. Husk at mugg er direkte helseskadleg, og må fiksast før en utviklar astma av det...

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har sagt ifra. Eller samboeren min sa ifra til han.

Huseier skjelte han ut, han sa han var fult klar over muggen.

Så sa han at det er våres skyld siden vi har marsvin.

Han mener marsvin produserer så mye fuktighet!

Men jeg vil ikke bo der mer. Jeg vil flytte, selv om dette blir fiksa.

Jeg vil bare bort, og vil ikke ha noe mer med leiligheten eller han å gjøre.

Kan jeg likevel flytte ut på dagen?

Skrevet

Du MÅ lufte flere ganger hver dag! Det er ikke rart det blir mugg når du ikke lufter.

Anonym poster: 1cafdfe0f84485bf07b2fa747c3710bf

• Liker 1
Skrevet

Man må selvfølgelig lufte ut også om vinteren viss man ikke har nymoderne ventilasjonssystem! Men her har nok soppene fått så godt tak i boligens konstruksjoner at det må en omfattende renovering til for at det kan regnes som beboelig. Du sier dere ikke har råd til å flytte, men har du råd til å bli boende med de helsemessig skadelige virkningene et slikt inneklima medfører? Jeg ville flyttet ut på dagen!

Skrevet

Du MÅ lufte flere ganger hver dag! Det er ikke rart det blir mugg når du ikke lufter.

Fullstendig tull! Jeg lufter aldri flere ganger om dagen, og har aldri hatt mugg her jeg bor nå.

Ts: Høres akkurat ut som der jeg leide tidligere, før jeg kjøpte hus. Var liksom vår skyld, fordi vi ikke luftet godt nok, og at vi tørket klær inne. For det første er det fullstendig tull at det skaper mugg (kjenner du mange andre som lufter flere ganger om dagen midt på vinteren?), for det andre, vi hadde faktisk luftet, og jeg hadde tørletrommel, så tørket aldri klærna inne på stativ.. Tette huseieren ass.

Vi flyttet på dagen fordi det var ubebolige, og kontraktsbrudd pga leiligheten ikke var i den standen vi hadde fått.forespeilet, og vi dro på dagen, uten problemer. Vi fikk også målt vannverdi i veggen, den boe målt til over 60%, så kan umulig ha vært våres skyld. Vi tok også kontakt med en advokat for tips, samt en bygningsarbeider i kommunen (de som sjekker og godkjenner leiligheter).

Og når jeg tok kontakt med han som bodde der før meg, hadde han akkurat samme opplevelsen, og han hadde den gangen snakket med han som bodde der før han igjen, samme historien. Ergo, det var bare tull hele greia.

Marsvin skaper fukt og muggproblemer liksom..!

Anonym poster: 18c6320451d161af3a8e8ca3365f518b

• Liker 1
Skrevet

en nødløsning kan være å grundig vaske og skrubbe bort all synlig sopp med soppdrepende middel. Det får du bl.a kjøpt på jernia. Ha på varmeovner og luft masse hver dag. Så bo der ut oppsigelsestiden viss dere ikke med loven i hånd kan flytte på dagen. Det ville jeg sjekket ut, for som boligeier har man ganske omfattende forpliktelser i forhold til boligens standard. Boligeier høres jo heller ikke helt "god" ut, og bare det er en grunn til å avslutte leieforholdet.

Skrevet

Fullstendig tull! Jeg lufter aldri flere ganger om dagen, og har aldri hatt mugg her jeg bor nå.

Nei, det er du som kommer med fullstendig tull. TS bor på et sted som åpenbart er utsatt for fukt og da MÅ man lufte flere ganger om dagen. Du burde selvfølgelig også lufte selv om du ikke ser tegn til mugg.

• Liker 1
Skrevet

Ts: Høres akkurat ut som der jeg leide tidligere, før jeg kjøpte hus. Var liksom vår skyld, fordi vi ikke luftet godt nok, og at vi tørket klær inne. For det første er det fullstendig tull at det skaper mugg (kjenner du mange andre som lufter flere ganger om dagen midt på vinteren?), for det andre, vi hadde faktisk luftet, og jeg hadde tørletrommel, så tørket aldri klærna inne på stativ.. Tette huseieren ass.

Det er forskjell på boliger i forhold til hvor godt de er ventilert. I boliger med tilfredsstillende ventilasjonssystem er det ikke nødvendig å lufte, men ikke alle boliger er bygget slik, og da MÅ man lufte!

Skrevet

Nei, det er du som kommer med fullstendig tull. TS bor på et sted som åpenbart er utsatt for fukt og da MÅ man lufte flere ganger om dagen. Du burde selvfølgelig også lufte selv om du ikke ser tegn til mugg.

Nå tror jeg du misforsto innlegget mitt. Når muggen først har oppstått, må man selvfølgelig lufte for å begrense. Men det skal ikke være nødvendig å lufte flere ganger om dagen for å unngå mugg, og man skaper ikke et muggproblem om man ikke lufter flere ganger om dagen. (selvfølgelig forutsatt at boligen er i god stand/den standen den skal være når man flyttet inn) Marsvin skaper heller ikke et omfattende muggproblem i hele boligen.

Åssen skulle det blitt om alle skulle luftet flere ganger om dagen da, da ville jo ingen hatt varme boliger i vinternorge da..

Skrevet

Det er forskjell på boliger i forhold til hvor godt de er ventilert. I boliger med tilfredsstillende ventilasjonssystem er det ikke nødvendig å lufte, men ikke alle boliger er bygget slik, og da MÅ man lufte!

Ja, det er jeg enig i, men så vidt jeg forsto, fikk ikke ts beskjed om at boligen ikke hadde et tilfredstillende ventilasjonssystem, og heller ikke at boligen hadde muggproblemer. Jeg mener fremdeles at man ikke skaper et muggproblem i en leilighet som ikke hadde dette problemet/var i god stand når man flyttet inn, om man ikke lufter flere ganger om dagen.

Skrevet

Forøvrig var det ikke meningen å virke krass mot deg ab #12, jeg ble bare så provosert når jeg tenkte tilbake på han forrige huseieren min som prøvde å legge all skyld på oss, ta depositumet osv. (var jo som sagt ikke vår skyld, og vi fikk tilbake depositumet, og ingen bor i den leiligheten nå).

Skrevet

Vi viste ingenting om muggskadene når vi flyttet inn!

Vi fikk heller ikke beskjed om at varmekablene var ødelagte!

Jeg føler jeg nevner det tusen ganger, men får bare si det igjen, siden det ikke virker som alle får det med seg!

* På badet står vifta på HELE døgnet. Men er mugg og dritt der uansett.

* På soverommet er vinduene opne konstant (ALDRI lukka), men er mugg og dritt der og.

* I gangen er det jævlig dårlig isolert. Så om man står i gangen er det som å stå ute. Det kommer sinnsykt mye trekk inn selv om ytterdøra er lukket igjen.

* På stuen er vinduene opne døgnet rundt på sommeren. Men på vinteren, slik som nå, når det er -10 grader, så må jeg ærlig si at vinduene ikke står opne i stua.

MEN; hva skal jeg gjøre da? Ovnen min står på fullt døgnet rundt, for å få en levelig temperatur. Ingen av varmekablene fungerer. Og om jeg har døra til yttergangen open, så er det som å ha ytterdøra open. SÅ kaldt er det. Og det sier jo seg selv, når det praktisk talt snør inne, og legger seg is.

Vi har råd til å flytte nå :-))

MEN, jeg bare må vite om vi kan flytte på dagen?

Skrevet

Nå tror jeg du misforsto innlegget mitt. Når muggen først har oppstått, må man selvfølgelig lufte for å begrense. Men det skal ikke være nødvendig å lufte flere ganger om dagen for å unngå mugg, og man skaper ikke et muggproblem om man ikke lufter flere ganger om dagen. (selvfølgelig forutsatt at boligen er i god stand/den standen den skal være når man flyttet inn) Marsvin skaper heller ikke et omfattende muggproblem i hele boligen.

Åssen skulle det blitt om alle skulle luftet flere ganger om dagen da, da ville jo ingen hatt varme boliger i vinternorge da..

For et godt innemiljø er det viktig å lufte flere ganger om dagen, jo. Det er ikke slik at alle hadde fryst i hjel om man sjokklufter to ganger om dagen, kom igjen!!!

Skrevet

Det hjelper virkelig ikke her !

Selv om vinduene på soverommet står ope konstant, så drypper det vann fra rutene.

Skrevet

Vi viste ingenting om muggskadene når vi flyttet inn!

Vi fikk heller ikke beskjed om at varmekablene var ødelagte!

Jeg føler jeg nevner det tusen ganger, men får bare si det igjen, siden det ikke virker som alle får det med seg!

* På badet står vifta på HELE døgnet. Men er mugg og dritt der uansett.

* På soverommet er vinduene opne konstant (ALDRI lukka), men er mugg og dritt der og.

* I gangen er det jævlig dårlig isolert. Så om man står i gangen er det som å stå ute. Det kommer sinnsykt mye trekk inn selv om ytterdøra er lukket igjen.

* På stuen er vinduene opne døgnet rundt på sommeren. Men på vinteren, slik som nå, når det er -10 grader, så må jeg ærlig si at vinduene ikke står opne i stua.

MEN; hva skal jeg gjøre da? Ovnen min står på fullt døgnet rundt, for å få en levelig temperatur. Ingen av varmekablene fungerer. Og om jeg har døra til yttergangen open, så er det som å ha ytterdøra open. SÅ kaldt er det. Og det sier jo seg selv, når det praktisk talt snør inne, og legger seg is.

Vi har råd til å flytte nå :-))

MEN, jeg bare må vite om vi kan flytte på dagen?

Svaret finner du i husleieloven kapitel 2. Selv om man skal lufte, skal heller ingen vinduer stå oppe døgnet rundt. Det kan føre til fukt og ødelegge vinduene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...