Gå til innhold

Bostøtte når man eier leilighet

Pringle

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg at jeg virkelig har landet i baret... Jeg fikk for et knapt år siden startlån til å kjøpe meg leilighet, og fikk kjøpt en som jeg stortrives i. Men nå har jeg mistet bostøtten! Jeg har litt mer i boutgifter enn da jeg leide, men fordi formue skal regnes inn i inntekten, og jeg nå altså er boligeier, kommer jeg over inntektsgrensen selv om jeg er ufør med "ung ufør".

Dette er jo ikke "vanlig" fomue? Jeg kan ikke bare selge leiligheten og drikke opp pengene - de er et lån for at jeg skal ha et sted å bo, og bo såkalt trygt. Det dreier seg om litt under 2000 kr i måneden som jeg ikke lenger får, og da føles det ikke lenger så trygt. Har jeg blitt lurt??

Edit: Det er jo faktisk banken som eier leiligheten, jeg har 25 år igjen før lånet er nedbetalt...

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har lån så har du vel ikke formue? Skal ikke gjelden trekkes fra all formue?

Det varierer fra kommune til kommune hvor mye man kan ha i formue og det er egne tall når man eier egen bolig. Har du annen formue?

Anonym poster: 4af971cdd9d05d272b17839537e9332e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje være noe med at selv om du muligens har fått økte boutgifter så er din faktiske utgift mindre. Avdrag på boliglån regnes som sparing. Kan ikke skjønne at du får formue fordi du har kjøpt bolig. Ligningsverdien er mye lavere enn reell verdi og jeg regner med at du har lån større enn ligningsverdien.

Anonym poster: 1412963642097aef48aebea1f83c26be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt forvirret! Ja, gjelden burde jo trekkes fra?

Nei, jeg har ikke annen formue enn ca 50 000 kroner. Jeg lurer på hvordan man skal kunne feks renovere badet; om jeg sparer hardt i fem år så kan jeg i teorien få det til, men det er jo formue, så da får jeg ikke bostøtte, og jeg kan bare spare hvis jeg får bostøtte. (Det surrer seg til i hodet mitt.)

Nå har jeg regnet litt på det, og kommet fram til at jeg kanskje foregriper litt? Det de har regnet formuestillegg ut fra, er nok sparepengene mine, som jeg ikke har lenger - de gikk inn i egenkapitalen som ble brukt for å kjøpe leiligheten. De skal legge siste ligning til grunn, men mye har forandret seg siden den gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg regnet litt på det, og kommet fram til at jeg kanskje foregriper litt? Det de har regnet formuestillegg ut fra, er nok sparepengene mine, som jeg ikke har lenger - de gikk inn i egenkapitalen som ble brukt for å kjøpe leiligheten. De skal legge siste ligning til grunn, men mye har forandret seg siden den gang!

Kan tyde på at det er sparepengene dine som gir avslag på bostøtte. Mener du kan be om ny vurdering ut i fra dagens situasjon. Ved formue så skal gjeld trekkes i fra. Har du kjøpt bolig for 1,3 mill og lånt 1 og ligningsverdien på boligen er 450 000 tusen vil du da stå med nettogjeld på 550 000. Altså ingen formue

Anonym poster: 1412963642097aef48aebea1f83c26be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to (jeg antar at dere er to). Det er godt å høre at det ikke er helt vilt. Da kommer jeg nok til å "gå i minus" i mange år framover, hehe. Jeg har roet meg litt nå. Jeg skal ta kontakt med boligkontoret på mandag og legge fram saken/levere klage og be om at de ser på hvordan ståa er NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja du har rett til å få søknaden vurdert når du har hatt en vesentlig endring i inntekt og/eller formue siden siste likning. Dette må du dokumentere.

Husk på at all formue utenom egen bolig over en viss sum (fastsettes av kommunen) gir formuestillegg.

Slik reglene er nå så lønner det seg ikke å eie eller å ha sparepenger. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett til å få søknaden vurdert når du har hatt en vesentlig endring i inntekt og/eller formue siden siste likning. Dette må du dokumentere.

Husk på at all formue utenom egen bolig over en viss sum (fastsettes av kommunen) gir formuestillegg.

Slik reglene er nå så lønner det seg ikke å eie eller å ha sparepenger. Dessverre.

Men det er formue utenom egen bolig? Kommunen/husbanken opererer med et forvirrende regnestykke:

Et fribeløp på inntil 500 000 kr. trekkes fra ligningsverdien av egen bolig. Det beregnes formuestillegg på 16% av all annen netto formue.

Nå så jeg at det står "all annen netto formue"... det var oppløftende. Jeg kan dokumentere hva jeg har i banken, og at jeg har betalt egenkapitalen til eiendomsmegleren, det skal ikke være noe problem.

Helt konkret, så kostet leiligheten 1,9 mill, jeg fikk tilskudd slik at lånet "bare" er på 1,3 mill. Ligningsverdien er på 250 000. Kan dere forklare hvordan jeg regner ut på samme måte som Husbanken?

Edit: De har ikke engang trukket fra de 250 000 før de beregnet formuestillegget! 16% av 30 000 er ikke så mye og jeg havner ikke over inntektsgrensen med det.

Edit 2: Nei... Nå ser det ut som formuen ikke påvirkes av ligningsverdien? Men regnestykket på http://www.husbanken.no/bostotte/beregning-av-bostotte/formue/ forutsetter jo det?

Jeg må kunne ha lov til å spare opp litt til utbedring, spesielt siden borettslaget her ikke har fellesprosjekt på innvendige utbedringer? Jeg har fått en ganske god spareavtale, så det ville være en stor skuffelse om jeg ikke får bruke den.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kapre tråden. Jeg er i en lignende situsasjon. Jeg har gjeld på 800.000 tusen (boliglån), 3787 i låneutgifter og 2650 i fellesutgifter. Har også 230.00 tusen i formue, men kan jeg fortsatt da søke om bostøtte?

Anonym poster: fa0b6a436ab5bd4e1ae118b25e0b5082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypsyl1

Såvidt jeg vet,så har du ikke rett til bostøtte så lenge du har noe som helst av sparepenger. En bør jo gå i minus for å få hjelp.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kapre tråden. Jeg er i en lignende situsasjon. Jeg har gjeld på 800.000 tusen (boliglån), 3787 i låneutgifter og 2650 i fellesutgifter. Har også 230.00 tusen i formue, men kan jeg fortsatt da søke om bostøtte?

Anonym poster: fa0b6a436ab5bd4e1ae118b25e0b5082

Nei. Du har for høy formue.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er formue utenom egen bolig? Kommunen/husbanken opererer med et forvirrende regnestykke:

Nå så jeg at det står "all annen netto formue"... det var oppløftende. Jeg kan dokumentere hva jeg har i banken, og at jeg har betalt egenkapitalen til eiendomsmegleren, det skal ikke være noe problem.

Helt konkret, så kostet leiligheten 1,9 mill, jeg fikk tilskudd slik at lånet "bare" er på 1,3 mill. Ligningsverdien er på 250 000. Kan dere forklare hvordan jeg regner ut på samme måte som Husbanken?

Edit: De har ikke engang trukket fra de 250 000 før de beregnet formuestillegget! 16% av 30 000 er ikke så mye og jeg havner ikke over inntektsgrensen med det.

Edit 2: Nei... Nå ser det ut som formuen ikke påvirkes av ligningsverdien? Men regnestykket på http://www.husbanken.no/bostotte/beregning-av-bostotte/formue/ forutsetter jo det?

Jeg må kunne ha lov til å spare opp litt til utbedring, spesielt siden borettslaget her ikke har fellesprosjekt på innvendige utbedringer? Jeg har fått en ganske god spareavtale, så det ville være en stor skuffelse om jeg ikke får bruke den.

Her datt jeg helt av lasset dessverre. Har du mulighet til å få en samtale med boligkontoret?

Og når det gjelder å spare så vet jeg at noen tar ut de sparepengene de har noen måneder før de søker bostøtte og når de får innvilget bostøtte setter de sparepengene inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her datt jeg helt av lasset dessverre. Har du mulighet til å få en samtale med boligkontoret?

Og når det gjelder å spare så vet jeg at noen tar ut de sparepengene de har noen måneder før de søker bostøtte og når de får innvilget bostøtte setter de sparepengene inn igjen.

Beklager, jeg er minst like lost selv...! Jada, jeg kan/skal spørre på boligkontoret. Men jeg er redd for at de vil lure meg/holde tilbake informasjon eller at jeg "forsnakker meg" slik at jeg mister rettigheter... Så da er det fint å få litt nøytral informasjon feks her inne først.

Etter hva jeg forstår, i min situasjon sånn som den er nå, er ikke sparepengene problemet. Det har nok bare skjedd en glipp. Jeg synes det er ille å måtte ta ut penger bare for å unngå å miste rettigheter - mens pengene står i banken blir det litt renter, ikke når de ligger i madrassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, jeg er minst like lost selv...! Jada, jeg kan/skal spørre på boligkontoret. Men jeg er redd for at de vil lure meg/holde tilbake informasjon eller at jeg "forsnakker meg" slik at jeg mister rettigheter... Så da er det fint å få litt nøytral informasjon feks her inne først.

Etter hva jeg forstår, i min situasjon sånn som den er nå, er ikke sparepengene problemet. Det har nok bare skjedd en glipp. Jeg synes det er ille å måtte ta ut penger bare for å unngå å miste rettigheter - mens pengene står i banken blir det litt renter, ikke når de ligger i madrassen.

Jeg synes det er ille at du krever bostøtte når du faktisk har penger selv. Bostøtte er ikke til for at du skal spare penger til å pusse opp.

Hvordan skal du klare deg om renten stiger 5%?

Anonym poster: 8f70485bcce9213bbcbb66392391099b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du tar opp samtalen for da tør de nok ikke å vri litt på sannheten eller holde noe tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ille at du krever bostøtte når du faktisk har penger selv. Bostøtte er ikke til for at du skal spare penger til å pusse opp.

Hvordan skal du klare deg om renten stiger 5%?

Jeg får uansett bare det jeg har krav på, bostøtten er fastsatt etter bestemte normer. Jeg må spare uansett hvor mye eller lite jeg får utbetalt, og når jeg ikke får det jeg har krav på, blir det trangere.

For at jeg skal kunne pusse opp, må jeg spare penger først. Jeg kan ikke bytte ut en og en flis eller en og en bøy av varmekabelen...

Om renten stiger med fem prosent, så er jeg antagelig f***ed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får uansett bare det jeg har krav på, bostøtten er fastsatt etter bestemte normer. Jeg må spare uansett hvor mye eller lite jeg får utbetalt, og når jeg ikke får det jeg har krav på, blir det trangere.

For at jeg skal kunne pusse opp, må jeg spare penger først. Jeg kan ikke bytte ut en og en flis eller en og en bøy av varmekabelen...

Om renten stiger med fem prosent, så er jeg antagelig f***ed.

Skjønner ikke hvordan du fikk lån hvis du ikke takler en høy renteøkning. Lykke til om noen år da ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...