Gjest Badebuksa Skrevet 8. desember 2012 #1 Skrevet 8. desember 2012 ..står det. Javel. Men sånn.. jeg lurer litt på.. egentlig.. HVEM i all verden bruker 40 000 kroner på julegaver? Eller 15 000? Hallo, hva går det av folk? Det er få jeg bruker 1000 kr på, det er de jeg bryr meg mest om. De fleste gavene jeg handler koster rundt 300-500 kroner. Jeg kan ikke begripe det hvis noen ønsker å bruke SÅ mye penger på gaver, ja, det er jo deres sak hvor mye penger de vil bruke, men jeg synes det da går litt over styr om man må bruke kredittkort! Nei, takke meg til billige gaver som billige ullsokker og håndklær sier jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #2 Skrevet 8. desember 2012 Mine foreldre bruker så mye på gaver, men de har økonomien til det og trenger ikke leve på kreditt. Det er latterlig å bruke over sin egen evne. Anonym poster: 67d4294cde9e0d7ade6f2d2616732d9b 4
Gjest Elissima Skrevet 8. desember 2012 #3 Skrevet 8. desember 2012 Folk får bruke hva de vil, men det er jo ikke smart å ta opp kredittkort for å kjøpe julegaver om man ikke har råd til å betale det innen forfall. Jeg bruker vel rundt 4-5000 på julegaver i år, men det er fordi jeg har kjøpt Stockholmstur til kjæresten. Til familien bruker jeg ikke så mye penger og har sagt at det trenger de ikke til meg heller.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #4 Skrevet 9. desember 2012 Jeg kan ikke begripe det hvis noen ønsker å bruke SÅ mye penger på gaver, ja, det er jo deres sak hvor mye penger de vil bruke, men jeg synes det da går litt over styr om man må bruke kredittkort! Mine foreldre bruker så mye på gaver, men de har økonomien til det og trenger ikke leve på kreditt. Det er latterlig å bruke over sin egen evne. Hva ER det med KG-folket og disse merkelige holdningene til kredittkort? Det virker som noen bare ikke kan få det inn i hodet at det er fullt mulig å bruke kredittkort på en fornuftig måte, noe som også lønner seg? Det er jo det den artikkelen handler om også, Hvis man faktisk leser det som står der, så står det jo ikke "la det skure og gå selv om du ikke har råd". Det er da helt vanlig å bruke kredittkort i hverdagen, selv om man ikke "må handle på kreditt"? Jeg har også økonomi til at jeg ikke hadde behøvd å bruke kredittkort, men jeg gjør det jo selvsagt likevel. Fordi det lønner seg, når man gjør det riktig. Jeg har aldri møtt noen av dere innbitte kredittmotstandere ute i det virkelige liv, men hvordan reagerer dere feks om dere ser en venninne trekke opp kredittkortet? Sier dere "nei, nei, du må da ikke!" Eller "hvorfor i all verden bruker du kort, du som har så god råd?" Anonym poster: cca4cb105ace2a95ae56b81a136bad20 4
Nique Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Det er greit med kredittkort for dem som har penger å dekke opp forbruket med. Problemet er for dem som ser på kredittkort som nødløsning, og ikke har inntekt til å dekke opp forbruket igjen. Ofte frontes kredittkortreklamer/forbrukslån mot mennesker med dårlig økonomi, som lettvinte løsninger, med blodrenter. "kjøp det du har lyst på nå, ingen behov for å spare opp penger". Det er desverre mange desperate rundt omkring, som ikke evner å se resultatet av uvettig kredittbruk. I mine øyne er også slike reklamer med på å øke kjøpepresset, fordi det er en "løsning" når man ikke har penger på konto. Til innlegg #4; jeg reagere ikke om en venninne bruker kredittkort, hvis vedkommende har penger. Men jeg må si jeg letter på både ett og to øyenbryn hvis jeg vet at nevnte venninne har kronisk dårlig råd. 2
Anglofil Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Hvis man handler julegaver på kreditt uten å betale innen forfall er jo det helt klart lite smart. Ser derimot ikke problemet med å bruke kredittkort hvis man betaler innen forfall. Selv betaler jeg alle gaver med kredittkort grunnet bonus/kickback, men jeg betaler innen forfall. Mvh Yvonne 2
lilleGrethe Skrevet 11. desember 2012 #7 Skrevet 11. desember 2012 Kredittkort er helt greit til å dekke kortsiktige likviditetsproblemer (jeg får f.eks. lønn den 10., mens boliglånet trekkes den 5. Da kan kredittkortet være greit å ha om det er litt lite penger igjen på konto. Kredittkort kan også være lurt for å bestille reiser og produkter man ikke får utlevert med en gang (som f.eks brudekjoler). Noen kort har reiseforsikring hvis hoveddelen av reisen er betalt med kortet (bl.a. Trumf Visa), og det er alltid en ekstra forsikring i å betale med kredittkort når man ikke får varene ved kjøpstidspunktet. Dersom selskapet man kjøper fra, går konkurs eller av andre grunner ikke er istand til å levere det du har betalt for, vil man få pengene tilbake av kredittkortselskapet. Men jeg er enig i at kredittkortet skal betales fullt når regningen kommer. I Skandiabanken har jeg satt det til å trekke hele beløpet automatisk, dessverre går ikke det hos DNB, så der må man passe på hver gang regningen kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå