Gå til innhold

Jordingsfeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har jordingsfeil i leiligheten man leier, kan man kreve at han som eier leiligheten, og leier den ut, må rive opp gulvet på badet for å ordne opp i det da? (Hvis varmekablene er på på badet, får man strøm av dusjen. Kraftig og!)

Anonym poster: f8e63e9bb14f3ce3d9a9c52cd5bd02d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om man kan kreve at eieren river opp gulvet for å reparere, men varmekablene bør kobles ut iallefall, slik at det ikke blir noe ulykke. Eieren må sikkert ha elektriker for å prøve å finne feilen.

Jeg har selv sett at jord er koblet til vannrørene i leiligheter, vet ikke om dette ikke er lov lengre i nye bygninger. Men å koble jord til vannet er iallefall helt på trynet, og dritfarlig, spør du meg.

Jeg ville nok krevd en sjekk av elektriker, og at den bryteren til varmekablene ble fjerna eller at strømmen ble tatt bort derifra, av sikkerhetsmessige grunner. Det er også lurt å sette seg inn i sikringene, slik at man vet hvilken sikring som er her og der i ei leilighet, bare et generelt tips. Det finnes også våtroms panelovner for bad, som visstnok er trygge for litt vann, som er billigere enn varmekabler. Det ville vel vært best å finne feilen iallefall, og sjekke at resten er i orden.

Anonym poster: 28de1b6311408fbbdd34e18c7e2b90e1

Skrevet

Nå har vi i tillegg slitt med mugg pga fuktig bad, så vi må ha på disse livsfarlige varmekablene om natten da. Så må vi huske å slå dem av når vi skal inn der, slitsomt og litt skummelt.

Takk for svar..

Skrevet

Det kan vel være greit med en ekstra varmeovn, for å fjerne fukt, som er kobla til en vanlig trygg stikk-kontakt. Tror mugg bruker å bli holdt i sjakk av litt varme i lufta. Lurt å vaske da, kanskje med noe sterkt, hvis det er trepanel eller noe, som har blitt farga av mugg. Av og til kan den som leier, male opp selv også, hvis det ikke er så dyrt å leie, og ikke helt bra. Det kan hjelpe litt, men det er vel sannsynligvis endel flis på badet, uten at jeg vet det.

Kan høres ut som at strømmen kommer ifra varmekablene, hvis sikringa ikke går ja.

Jeg har selv opplevd en form for krypstrøm tror jeg det heter. Det var når jeg bytta sokkel til ei pære, så var det litt strøm i kablene, ganske skummelt. Jeg fikk elektriker til å ta en sjekk. Synes selv det hjalp på tryggheten, og de bytta to eldre automatsikringer. Jeg visste heller ikke om jeg hadde jordingsfeil, eller om det bare var noe kluss.

Videre så fant jeg ut at den ene kursen var for liten til kaffetrakteren og vannkokeren, så det ble en ny kurs. :)

Skrevet

Ja, har vurdert å sette inn en varmeovn og. Har på avtrekksvifte, og vasker med klorin jevnlig.

Er faktisk tapet på veggene, og ja, det er fliser på gulvene.

Er varmekablene ja, var en elektriker her en gang som sjekka, og fant ut at det var jordingsfeil. Har vært snakk om å fjerne bryteren, men det har ikke vært gjort noe.

Jeg tok på dusjen en gang kablene stod på og jeg ikke var klar over problemet, hele armen min ristet, fikk heldigvis hevet dusjhodet fra meg. Men det kan jo potensielt være farlig om det går via hjertet, om man er uheldig. Jeg holdt med 1 hånd, høyre.

Skrevet

Oida, ikke bra. Jeg ville vel spurt om/krevd en panelovn for våtrom, og fått fjerna bryteren, men hvis jeg leide, så tviler jeg litt på at jeg ville krevd å fått nytt gulv. Det tar jo også endel tid å få laget. Det er vel eieren som egentlig har mest trøbbel, med at noe arbeid ikke er bra, og han må kanskje klage på de som la varmekablene. Hvis det da ikke er gammelt, og har blitt slik.

Kursene i leiligheta mi tror jeg kanskje ikek er så store egentlig. 10 ampere og 16 ampere, samt 20 ampere til komfyren. Vet ikke, men kanskje er det slik at man tåler et uhell, og at da sikringa skal koble ut. Vet ikke helt det jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...