catwoman Skrevet 8. desember 2012 #1 Skrevet 8. desember 2012 Jeg har ett lite problem, som jeg virkelig håper noen kan svare på. Jeg har to katter, en kastrert hannkatt på 8 mnd og en sterilisert hunnkatt på 5 mnd. Hannkatten kom til oss da han var 10 uker gammel, mens jentepusen kom i forrige uke. Alt har egentlig gått utrolig bra, og de kan både spise og sove sammen. Vi tok også en tur til dyrlegen for noen dager siden, og da satt de i samme bur, uten at det kom en eneste lyd på den 20 min lange turen. (dette er første gang for hannkatten, han pleier vanligvis å sitte å skrike som en gal da han kjører bil) Så alt i alt har det gått over all forventning. Eneste problemet er hvis vi enten går å legger oss og bestemmer å ha kattene litt inne på soverommet før vi skal sove, eller om morgenen når vi våkner å åpner døren. Hvis den nye pusen hopper oppi kommer han gamle og begynner å slå henne med poten. Han veser ikke eller noen ting, men hvis de først begynner på denne måten inne på soverommet fortsetter de i ihvertfall en time eller to når vi har tatt de ut derfra. Nye pusen forsvarer seg heldigvis, og hun kan også finne på å vese tilbake. Jeg skjønner jo at de er veldig nye for hverandre, og at han ser på soverommet som sitt teritore, hvor han er vant til å ligge å kose seg sammen med oss. Men er denne oppførselen noe som kommer til å gi seg hvis vi gir det litt tid? evt. har døren til soverommet åpen hele tiden (den er vanligvis stengt hele dagen) slik at soverommet ikke blir noe "spesielt" som skjer kun en eller to ganger om dagen. Bør kanskje legge til at hannkatten er halvt siameser og jentepusen er bengal. Vet at bengaler har litt spesiell oppførsel, men det er altså ikke hun som er problemet. Håper virkelig noen kan hjelpe, for det er veldig slitsomt å ha et komplett galehus her hver eneste morgen, eller kveld for den slags skyld. PS. Ikke noe vits i å foreslå å ikke slippe de inn på soverommet, for hannkatten har utviklet en evne med å høre etter når vi våkner, og ligger på lur utenfor døren når vi åpner. Da stuper han inn. Dette har selvfølgelig lillepusen også lært seg nå
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #2 Skrevet 8. desember 2012 Dette høres ut som helt normale gnisninger, som vil gå over av seg selv. La dem rydde opp, så lenge ingen av dem mobber/skader den andre. De er så unge, så det vil nok ikke ta lang tid før dette går greit, slik du beskriver situasjonen etter bare en uke. Anonym poster: 9d2a93e2cc7889dca69e6b3a7aba99d8
catwoman Skrevet 8. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2012 Dette høres ut som helt normale gnisninger, som vil gå over av seg selv. La dem rydde opp, så lenge ingen av dem mobber/skader den andre. De er så unge, så det vil nok ikke ta lang tid før dette går greit, slik du beskriver situasjonen etter bare en uke. Anonym poster: 9d2a93e2cc7889dca69e6b3a7aba99d8 Takk for svar Må bare spørre hvordan man ser om de mobber hverandre?
Tulling Skrevet 9. desember 2012 #4 Skrevet 9. desember 2012 Så lenge de ikke banker hverandre slik at den ene åpenbart får vondt trenger du ikke gjøre noe. Helt normalt med krangling og knuffing i starten, kan gå flere uker før det roer seg. Er lurt å klippe klørne på de, ikke noe serlig hvis en av de får en skarp klo i øyet. Men at de går litt i tottene på hverandre er helt vanlig, de må finne ut av sitt lille hierarki Og den nye pusen er tross alt på gamlepusens territorie. Viktig å gi gamlepusen oppmerksomhet også, kansje til og med viktigere for den enn for den nye. Ikke noe serlig hvis gamlepusen føler seg dårlig behandlet av eier på toppen av det hele, det kan gjøre ting værre.
Ruskemor Skrevet 9. desember 2012 #5 Skrevet 9. desember 2012 Jeg har 3 katter og da vi fikk "tvillingene" når elste katten var 1 år så brukte de 1 år på å ble ordentlig vandt til hverandre. Nå når de er 6-7 år så er de bestevenner og passer på hverandre hele tiden. Men som sakt det kom etter et år Lykke til med begge kattene og så håper jeg det ordner seg etter hvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå