Gå til innhold

Flytte fra trondheim til oslo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å flytte ifra Trondheim til Oslo, eller området rundt Oslo. Altså ikke langt fra Oslo sentrum iallefall. Jeg synes det er litt lite som skjer i trondheim, og at oslo-området virker mer spennende med tanke på at det er kortere til sør-europa og andre plasser, hvis man skal på ferie. Det er vel også mer konserter i Oslo, og mer spennede kafeer, litt bedre klima og enklere å komem seg ut og prøve å bade om sommeren. Jeg kjenner eller vet om noen folk i Oslo, så helt lost blir jeg ikke.

Tenker selv at jeg håper at jeg ikke kommer i tidsklemma med å rekke trikken, og reparere en halvgammel bil. Og håper å finne en leilighet i ganske god stand, men som kan pusses opp hvis jeg flytter.

Noen andre som har flytta til Oslo og har noen erfaringer å dele?

Anonym poster: e484e3e21c0a35d900d397aa456fba7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet fra Bergen til Oslo pga. jobb for litt over 4 år siden. Jeg er opprinnelig fra en liten vestlandsøy, men hadde bodd 7 år i Bergen. Jeg var ganske skeptisk siden jeg egentlig likte meg godt i Bergen, men nå stortives jeg i hovedstaden. Jeg kjente noen få fra før, og ble heldigvsi fort kjent med flere. Nå har jeg samboer, en god vennekrets og mange hyggelige kollegaer som jeg også kan tlbringe tid med utenom jobb :).

Oslo har veldig bra kollektivtilbud, så du kommer langt med et trikke-/t-bane-/busskort. Jeg vet ikke hvordan boligprisene er i forhold til Trondheim, men jeg kan tenke meg at de er noe høyere.

Det kan være litt vrient å vite hvor man bør bosette seg når man ikke er kjent i byen, så be om tips fra de som du kjenner som bor i Oslo. Selv bor jeg på Grünerløkka, og stortrives! Det er ca. 10 min. med trikk fra sentrum, men det går fint an å gå også. Her bogner det av restauranter, kafeer, barer og små butikker. Det er et ungt og levende miljø under stadig utvikling.

Jeg har også bodd på Torshov. Det er litt billigere enn Grünerløkka, men er likevel ikke lenger enn ca. 20 min. trikketur fra sentrum. Andre gode alternativer er Sagene, St. Hanshaugen, Frogner (dyrt) og Majorstuen (dyrt). Det sies at Gamlebyen også er koselig, men her er jeg ikke så godt kjent. Jeg ville unngått å bosette meg i sentrum og på Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes det er litt stress å velge plass å bo i tilfelle jeg vil flytte, da det lett kan føles tilfeldig. Jeg er interessert i sykkelavstand og ganske flatt terreng tenker jeg. 10 min med trikk høres bra ut. Jeg tror jeg liker litt vanlige bostrøk, gjerne murbygg som kan pusses opp, men ikke for gamle og merkelige leiligheter, som kan virke halvveis falleferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre gode alternativer er Sagene, St. Hanshaugen, Frogner (dyrt) og Majorstuen (dyrt).

Vil bare kommentere denne. Det er ikke så veldig prisforskjell på disse stedene. St.Hanshaugen er i alle fall omtrent samme pris som Majorstuen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes miljøet og folket er betraktelig bedre i Trondheim enn Oslo.

Om eg hugsar rett har du vel ikkje budd i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg husker rett, så har jeg aldri fortalt i nøyaktig hvilke byer jeg har bodd i.

Gløym det.

Endret av Rskre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på/ved Majorstua. Du har fordelen av at samtlige t-baner + alle trikkene minus 13-trikken går forbi deg på et eller annet vis (jeg bodde ca. 250 m fra stoppet i Schultz gate, og bare litt lenger fra Bislett - tok 4 min å gå til Majorstua T), det er massevis av butikker i Bogstadveien/Hegdehaugsveien, Colosseum kino ligger rett bak t-banestasjonen, og det er ikke SÅ langt å gå hjem etter en natt på byen heller. Ulempen er trafikken og støynivået; jeg slet veldig med å sove om nettene. Personlig vil jeg heller bo bittelitt mindre sentralt, dog ikke langt uti skaugen, enn å bo midt i byen nettopp pga bråket. Men jeg merker at jeg oftere camper hos venner som bor der nede når vi går på byen; stress å komme seg hjem om natta, og jeg gidder ikke gå i over en time for å komme meg hjem (kun oppoverbakke HELE veien) klokka 3-4 om natta, hvertfall ikke når det er så kaldt ute.. :fnise:

St.Hanshaugen er ikke billig, og personlig synes jeg hele området er oppskrytt. Grünerløkka begynner å bli temmelig overpriset pga. alle hipsterne der oppe, så det er heller ikke bare bare å få seg noe til en overkommerlig pris i det området slik ståa er nå. Jeg ville ikke bosatt meg på Grønland (da ville jeg heller pendlet..), men Tøyen kunne jeg faktisk kanskje vurdert - der har det blitt pusset opp mye der de siste årene (kommunalt satsningsområde), og stadig flere etniske nordmenn flytter dit (ser ikke noe poeng i å late som om den faktoren er uten betydning), samtidig som det etableres nye butikker, caféer osv. rundt om. Der har du også samtlige t-banelinjer kjørende forbi, samt at det er veldig sentralt; et stopp mellom deg og Oslo S (altså Grønland). Ellers ville jeg styrt unna Carl Berner/Sinsen-området; stadig bygging og ombygging av hovedveiene, skytteltrafikk til sykehuset og mye bråk om natta der også, samt at du har rushet fra Grorud/4ern om morgenen og ut igjen om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om hvilke områder som er slik og slik.

Jeg er vel egentlig like interressert i noe halvveis barne og familie vennlig, som noe urbant. Synes ofte det virker tryggere, og triveligere når det er pent vær. Gjerne med egen gang og sykkelvei som ikke er prega av biltrafikk. Og jeg liker vel trikk bedre enn buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller eventuelt ikke lyst til å bo i noe som er veldig anonymt, det er vel slike blokker ifra 1950 årene, som gjerne ligger ganske lavt i pris, og som det alltids er noen som flytter ifra. Jeg liker murbygg bedre enn tre også. men vet deter mye rekkehus i tre i familievennlige områder.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller eventuelt ikke lyst til å bo i noe som er veldig anonymt, det er vel slike blokker ifra 1950 årene, som gjerne ligger ganske lavt i pris, og som det alltids er noen som flytter ifra. Jeg liker murbygg bedre enn tre også. men vet deter mye rekkehus i tre i familievennlige områder.

ts

Men du skal vel ikke basere valget om hvor du skal bo i Oslo på om bygningen er i mur eller tre? Først må du velge strøk, og SÅ kan du se etter leiligheter. Du skal gjennom en budrunde eller femti også vet du, kan ta laaang tid før du får kjøpt noe.

Og det at Oslo ligger nærmere Sør-Europa er et ganske rart utsagn. Om du ikke har tenkt å kjøre dit, så tar det ca. 15-20 min lenger med fly fra Værnes. Og det tar like lang tid (om ikke mindre) å komme seg til flyplass fra Trondheim som Oslo. Dessuten liker jeg ikke at du flytter fra Trøndelag, vi vil at du skal bli igjen! :snurt:

Anonym poster: ad7112910d961b38c5bc49da07f676a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på/ved Majorstua. (...)

Ulempen er trafikken og støynivået; jeg slet veldig med å sove om nettene. Personlig vil jeg heller bo bittelitt mindre sentralt, dog ikke langt uti skaugen, enn å bo midt i byen nettopp pga bråket.

Det er jo trafikk mange steder i Oslo, så bråk kan du få nesten over alt. Men min erfaring her er likevel positiv. Så lenge vi sover med vinduet igjen, kan man bo fredelig nesten over alt. Og hvis man kommer seg litt bort fra trikkelinjene, t-banen og Kirkeveien, kan Majorstuen også være ganske fredelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo trafikk mange steder i Oslo, så bråk kan du få nesten over alt. Men min erfaring her er likevel positiv. Så lenge vi sover med vinduet igjen, kan man bo fredelig nesten over alt. Og hvis man kommer seg litt bort fra trikkelinjene, t-banen og Kirkeveien, kan Majorstuen også være ganske fredelig.

Ikke her jeg bor nå, heldigvis :laugh: Null nattebråk, selv om E18 ikke er langt unna - deilig! Men hva gjør du da om sommeren når leiligheten blir så varm at du må ha vinduet oppe? :klo: Leiligheten jeg hadde på Majorstua var kokvarm til og med på vinteren (pga sentralvarmeledningene som gikk videre oppover i blokka + varme fra naboer på begge sider og over og under), hadde ikke en krone i fyringsutgifter noensinne :fnise: Det kan absolutt være fredelig hvis man beveger seg noen hakk unna kjernen, for eksempel oppover mot Marienlyst og innover på høyresiden (masse fine bygårder, men veldig stive priser), men jeg ville nok ikke flyttet ned igjen dit med mindre jeg kunne bosatt meg i en diger bygård i f.eks. Sorgenfrigata eller et godt stykke oppover i Jacob Aalls gate, eller mellom Schultz/Hammerstads gate. Der er det nok mer stille enn der jeg bodde ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt lite som skjer i trondheim, og at oslo-området virker mer spennende med tanke på at det er kortere til sør-europa og andre plasser, hvis man skal på ferie.

Husk at den tiden og pengene du sparer på å reise fra Oslo-verden i forhold til Trondheim-verden, vil du bruke opp på hjemreiser til Trondheim for å besøke familie/venner i løpet av året.

Anonym poster: 458ac3037bb2a1b0547579a1e21e3004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern og jeg bodde en halvt år nederst på Grünerløkka. Bråk 24/7, spesielt om sommeren. Da merket vi det godt fordi vi måtte sove med alt av vinduer og balkongdører oppe. Vi hadde to soverom i leiligheten, en i hver ende, men uansett om vi valgte den som lå inn mot bakgården eller ut mot gata var det så ille at vi våknet flere ganger om natten. Grunnen var nok at gjennomsnittsalderen i bygården var ganske lav.

På en annen side var det veldig sentralt, vi kunne takke ja til konsertbilletter 20 minutter før konserten startet og fortsatt rekke å kjøpe øl. Trikk og buss gikk "hele" tiden (du bør forresten vende deg til tanken på å kjøre buss), det var 10 minutter å gå til "alt".

Nå har vi flyttet til Lambertseter. Ja, det er en 50-tallsblokk i mur og betong, men vi kan sove med vinduet oppe uten å høre annet enn en bil i ny og ne. Vi har store grøntområder utenfor inngangsdøra. Vi har naboer som stopper og snakker med oss når vi møtes i oppgangen. Så får vi heller tåle at det er litt utskiftninger i blokka (vi er jo på samme stadium, par i 20-30-årene i etableringsfasen. Vi kommer ikke til å bli boende her i 40 år), 20 minutter med t-banen til sentrum og at ting trenger å planlegges litt.

Vil du ha et stille sted er det mulig å finne det i sentrumsområdene. Det er mange stille steder på Majorstua, oppover mot trikkestallen og Marienlyst, for eksempel. Områdene mot Frogner er vel også ganske rolige og stille. Ellers vil jeg faktisk anbefale drabantbyene rundt omkring.

Anonym poster: 146417986df91411e765365943544bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes miljøet og folket er betraktelig bedre i Trondheim enn Oslo.

Det er ikke bare ett miljø i Oslo...

Man slipper iallefall at alle kjenner alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innflytter og har bodd i Oslo sentrum(er nå gift med unger og hus, så vi har flyttet ut av selve Oslo), og vil råde deg til å prøvebo litt før du kjøper noe. Bedre å leie den første tida, så kan du heller gjøre deg litt kjent rundt i Oslo, teste de ulike bydelene og se hvor du trives best og hva som kan passe lommeboka...

Det lønner seg å gå på mange visninger, så danner du deg lettere et bilde av hva som er et godt kjøp, hva du vil ha og hvor, ikke minst!

Vi bodde midt i sentrum, rett over regjeringskvartalet, så kunne fint gå til de aller fleste bydelene uten trikk, buss eller sykkel. Nå er ikke det noe området hvor du har no særlig med balkonger, park eller så mye barnefamilier, en utrolig praktisk, ihvertfall dersom du ikke har barn og skal jobbe eller studere i byen.

Sagene og Torshov er ganske okei, litt langt unna sentrum for min del, da er du nærmere ved St.hanshaugen og områdene mellom der og sentrum. Gamlebyen er kjekk, og mot Frogner og Uranienborg(dog litt dyrt). Skøyen/sjølyst er også fine områder, synes jeg.

Oslo og stor-Oslo er supert, jeg stortrives her, og jeg er ikke engang typen som bruker utelivet, konserter og alt sånn no særlig. Elsker klimaet, korte, fine vintre og lang t-skjorte sesong, nærheten til det meste, alle tilgjengelige tilbud(selv om man ikke er så flink å benytte de alltid), at man kan være litt alene selv om det er mye folk(her er man anonym), shoppemuligheter, mangfoldet.... Velkommen ned til Oslo, du kommer helt sikkert til å trives! :-)

Anonym poster: 02d6085828bbea0b83f5a4a14402bbf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å søke jobb i Oslo da, hvis man først kan få jobbe i en kjøpesenterkjede, også et kontor?

Eller er det veldig mye pes, sammenligna med Trondheim. SIkkert noen som "aldri har vært nord for Lillehammer" eller noe slikt. Må innrømme at jeg har litt lyst til å dra sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...