Gå til innhold

riktig straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget julekalender til barna i år. 3 stk pakke kalendere,med gaver fra 5 til 50 kr inni. jeg har brukt masse kvelder og penger på dette.

barna er 7-10 år.

Jeg hadde problem med å henge den opp og gav barna besjed om å vere forsiktige når dei skulle åpne,da den kunne ramle ned og bli ødelagt.(tynnt oppheng)

jeg gav dem nøye besjed om å kunn åpne en pakke for dagen og ikke kikke i pakkene,da dette var ødeleggende for alle og at den kunne ramle ned.¨

dem var enig i dette og veldig spente self.

Idag ser jeg at dem har åpna halv parten av pakkene og puttet dem oppigjen.

Jeg har nå tatt ned kalenderen da den ikke ble brukt som forventet og at dem ikke respekterer det vi ble enig om.

er jeg for streng?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sitronkake
Skrevet

Helt enig med deg. Passende straff at de ikke får kalenderen.

• Liker 2
Skrevet

Nei, synes jeg ikke.

Anonym poster: 0463fe845f0f061df38fc9e8952c2702

• Liker 3
Skrevet

Du er absolutt ikke for streng. Det er bra at du setter grenser for barna dine,og at det får konsekvenser når de blir brutt. Tommel opp!

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes ikke du er for streng i det hele tatt.

De må jo skjønne at handlinger har konsekvenser. Handlet de riktig og rett hadde de fått en kalender pakke hver dag. Når de har handlet feil og jukset så får de se at det ikke blir noen pakker på dem i hele advent.

Det er veldig bittert for dem som barn, og deg som den voksne å innføre denne straffen, men den er absolutt på sin plass.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, ser for meg at det blir litt av et hylekor når de forstår at kalenderen er avviklet, og at de ikke får noen av pakkene de allerede har snikkikket på :D

Barn er jo nysgjerrige av natur, og jeg tviler på at de åpnet dem for å være "slemme", de ble nok bare i overkant nysgjerrige og gira hverandre opp på å småkikke litt, mens de fniste og hadde det veldig spennende en stund.

Men jeg forstår at du blir lei deg når du har brukt masse tid på det, og de ikke helt klarer å forstå / håndtere kalenderen slik den skulle brukes.

Vet ikke helt hva jeg vil fram til, men selv hadde jeg nok på en måte ikke forventet annet av barn på 7-10 år. Er det barn av den nysgjerrige typen så hadde det nok lønt seg å hatt alle pakkene låst inn på et kott/rom, og tatt ut en og en hver morgen for å holde impulsene deres under kontroll. Barn har ikke de samme kognitive evnene og refleksjonen som de voksne har.

De har nok ikke forstått langtidskonsekvensene av det de gjorde, så kan tenke meg det blir hyl og skrik iallfall. Du kan jo trøste litt med å gi dem gaver igjen siste uken før jul da, kjedelig å ødelegge hele adventstiden for noe som egentlig er litt "bagatell".

Anonym poster: 82c0f2e8189a29f6cb6a1d3d5e74ee3c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hehe, ser for meg at det blir litt av et hylekor når de forstår at kalenderen er avviklet, og at de ikke får noen av pakkene de allerede har snikkikket på :D

Barn er jo nysgjerrige av natur, og jeg tviler på at de åpnet dem for å være "slemme", de ble nok bare i overkant nysgjerrige og gira hverandre opp på å småkikke litt, mens de fniste og hadde det veldig spennende en stund.

Men jeg forstår at du blir lei deg når du har brukt masse tid på det, og de ikke helt klarer å forstå / håndtere kalenderen slik den skulle brukes.

Vet ikke helt hva jeg vil fram til, men selv hadde jeg nok på en måte ikke forventet annet av barn på 7-10 år. Er det barn av den nysgjerrige typen så hadde det nok lønt seg å hatt alle pakkene låst inn på et kott/rom, og tatt ut en og en hver morgen for å holde impulsene deres under kontroll. Barn har ikke de samme kognitive evnene og refleksjonen som de voksne har.

De har nok ikke forstått langtidskonsekvensene av det de gjorde, så kan tenke meg det blir hyl og skrik iallfall. Du kan jo trøste litt med å gi dem gaver igjen siste uken før jul da, kjedelig å ødelegge hele adventstiden for noe som egentlig er litt "bagatell".

Anonym poster: 82c0f2e8189a29f6cb6a1d3d5e74ee3c

Det er snakk om oppdragelse her da. Gir hun seg nå, så skjønner de at de kan gjøre som de vil, uten at det får konsekvenser. Og barn i den alderen der skjønner utmerket godt hva det er, de er ikke dumme.

Det å gi seg er bare altfor enkelt, for å slippe hylekoret da. Men da kommer det senere og hardere, så det blir bare å utsette et problem. Hold deg til det du TS, det er sånne foreldre barn trenger :) med klare grenser.

Endret av Cupcake92
  • Liker 3
Skrevet

Synes du gjør helt riktig jeg. Flott at du setter grenser og konsekvenser. Barn i alderen 7-10 år er store nok til å skjønne det du sa til dem så nå lærer de kanskje. Ja barn er nysgjerrige men de må lære å styre seg likevel og dine er store nok til å klare dette. Kjempeflink er du :danse:

Anonym poster: b3f12d2f0f5f1a7fe0e114f784377291

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du er for streng. Jeg sniktittet selv på pakkene som liten, mamma så skjønte det og konfronterte meg med det. Jeg nekta, men hun sa at hun så fingeravtrykkene mine på pakkene. Da innrømte jeg det, og etter det holdt jeg meg unna. Hun nekta meg de ikke, og jeg har ikke blitt en ufordragelig drittunge uten grenser fordet :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke du er for streng. Barna har jo ikke bare klemt på pakkene, men åpnet halvparten. Dessuten er de så gamle at de skal kunne styre nysgjerrigheten litt, iallefall fra å åpne opp pakkene. Hadde de bare kjent på pakkene så ville det vært noe annet.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje det egentlig er straff nok i seg selv når de innser at de har spolert overraskelsen for seg selv? ;)

Skrevet

Jeg syns du er for streng. Jeg sniktittet selv på pakkene som liten, mamma så skjønte det og konfronterte meg med det. Jeg nekta, men hun sa at hun så fingeravtrykkene mine på pakkene. Da innrømte jeg det, og etter det holdt jeg meg unna. Hun nekta meg de ikke, og jeg har ikke blitt en ufordragelig drittunge uten grenser fordet :)

Tror dette er en bedre utgave, enn å bare fjerne dem, uten å snakke med ungene først. Klart "lov"-brudd skal ha konsekvenser, men man må også forklare konsekvensene, slik at ungene forstår hva dem har gjort. det synes jeg er viktigere, enn å straffe.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kan la dem få en av dem på deling, altså åpne en pakke hver tredje dag? Da blir det en straff uten å ta helt fra dem kalenderen.

Skrevet

Ville nok ikke tatt den vekk for resten av advent. De er store nok til å skjønne at man må vente, men du kjenner dine barn best og vet hvilken straff de bør få. Jeg hadde nok avlyst pakkekalenderen på ubevist tidspunkt til de skjønte at det var galt.

Her ligger pakkene som for store til å henge på kalenderen på gulvet, og 2 åringen har ikke tattcde enda selv om vi vet hun har lyst :P prater med henne de få gangene hun nærmer seg:p

Anonym poster: 23932199482b73ef49c2bbf59622933c

• Liker 2
Skrevet

takk for mange svar. dem har åpnet til nr 12 så tenkte jeg sklle gi dem en for dagen etter dette,uten å henge dem oppigjen. og ikke ha fremme pakkene. har jeg da gitt etter?

idag sa dem ingenting for at kalenderen var vekk.

er dette en dårlig ide,? er jo ting der som var planlagt dem skulle få. evt kan jeg jo pakke alle inn i en eske og gi på julaften.

ts

Skrevet

Jo, kanskje en ide det, ta vekk alle pakkene som er åpnet, å så gir du dem av dem som er att. Samtidig kan du jo prate med dem, om dem nå har forstått så mye at du kan stole på dem å henge opp kalenderne. gi dem en advarsel, hvis det blir mere fjas, så blir dem borte for godt.

Straff er greit, men husk, dem skal sone ferdig, for så å tilbakeføres til å fungere i et normalt samfunn ;)

Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Eller.. ta vekk pakkene som ikke er åpnet, og gi dem de som er åpnet resten av advent ;) Evt + noen som ikke er åpnet hvis det ikker nok.

Så lærer de at det er utrolig kjipt når de ødelegger og ser hva som er inni på forhånd

Endret av Badebuksa
Skrevet

Takk igjen for svar, det var det jeg også tenkte at straffen må bli ferdig,og dem får ikke dei pakkene som er åpnet. det blir kan bli en utdeling daglig,kaldenderen blir ikke hengt oppigjen for det har jeg sagt,og må holde på det.Det kan starte igjen når dagene for uåpnet pakke er der.

ts

Skrevet

Tror jeg bare ville ha oversett dette jeg.... Og latt som om jeg ikke visste at de hadde åpnet kalenderen (hvis det er mulig). De vil selv skjønne at det ikke er noe gøy når de vet hva som er inni på forhånd, og situasjonen ville ha løst seg selv. Noe av gleden med både julekalendere og julegaver er jo å smugtitte...

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. En kikket og alle mister kalenderen?

Anonym poster: 190da55c0b2c842f5c7d70dbf055ca34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...