Gå til innhold

Hvor mange kvelder er begge foreldrene hjemme med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg begynt å legge merke til at endel av venneparene våre og småbarnsforeldre i omgangskretsen min har få kvelder sammen hjemme som en hel familie. Virker som alle er så opptatt, og har liten tid til å kose seg hjemme sammen, for overtid, trening, div partyer (Tupperware, Perfect Home o.l), Grete Roede osv prioriteres. Dette gjelder da foreldrenes aktiviteter, ikke barnas for de kommer i tillegg. Tok opp dette på "symøte" nylig, og fikk da bekreftet at flertallet der har flere kvelder da en av partene er alene med barna, enn de har sammen som familie. Jeg sier ikke at dette er galt, og mulig vi er en kjedelig familie, men vi har sjelden mer enn to kvelder i uka der en er borte fra barna, og så mye som to kvelder er også unntaket. Vet ikke hvorfor det har blitt slik, for det er ikke et bevisst valg, det har bare alltid vært sånn. Barna er 3 og 5.

Dette har gjort meg nysgjerrig på hva som er vanlig; ca hvor mange kvelder er en av foreldrene alene med barna? Hva gjør den andre? Hvor gamle er barna? :)

Anonym poster: 0087b96afa71fc36b9be7d66994e4b65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Små barn legger seg klokka 7. De trenger strengt tatt ikke begge foreldrene som sitter hjemme når de ligger under dyna og sover. Å ha barn er veldig krevende og det er deilig å komme seg ut å være voksen en gang i blant og ikke bare mamma også. Tror det er sunt faktisk å drive med voksen aktiviter også ellers blir man blir litt "kvelt" av å bare være mamma.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på personen. Jeg og mannen har alltid vært hjemmekjære, og var oftest hjemme før vi fikk barn også. Trives best sammen, hehe! Føler ikke at jeg "bare er mamma" likevel.

Anonym poster: 17240ad4490e12aa4a8b9d4970304f81

• Liker 3
Skrevet

Vi er kun hjemme sammen i helgene. Hverdagene er vi opptatt med trening, skole, venner, familie. Som oftest er det trening. Alt dette skjer etter at barna er lagt så vi er som oftest sammen i den tiden barna er våken. Helgene er prioritert til sofakos. Personlig synes jeg det er godt å komme seg ut å få litt andre impulser. Barna er 2 og 4

Skrevet

Vi er stort sett hjemme begge to i uken, men fredag og lørdag er vi gjerne ute med venner hver vår kveld.

Anonym poster: 068a62e7c14cc38c757e24acee943a78

Skrevet

Det kommer veldig an på. Noen liker å farte rundt for å "komme seg ut", mens andre liker best å være hjemme og prioritere familien. Broren min og samboeren er hjemme med deres barn minst 2-3 helger i mnd.

Anonym poster: fb6f84d219614ed4c4d170ba5a96cfdd

Skrevet (endret)

Jeg er på trening 2 kvelder i uka, etter at barna er i seng. Og har en fast avtale med noen venninner i uka, vi er enten hos meg eller hos en av de andre eller ute på byen.. Om vi er hos meg så er min mann borte hos en kamerat den kvelden..

Så jeg er borte 3 kvelder av ukedagene, mannen stort sett hjemme. Om han skal noe på kveldstid er det som oftest jobb. Han er mest aktiv i helgene da, men generelt er vi sjelden ute noen av oss i helger.

Endret av Leanne
Skrevet

Jeg tenkte det samme. Småbarn legger seg jo rundt 19, og etter det så spiller det jo ikke så mye rolle for dem hvem som er hjemme - begge eller en. Men det er klart, for foreldrene kan det jo være lurt å ha litt tid sammen også da, som kjærester, ikke bare hver for seg.

Jeg jobber skift (dag/kveld), så 2 og 3 kvelder i uka så er jeg på jobb til midnatt. Da er pappaen selvsagt hjemme. De andre kveldene er jeg hjemme, og mannen får gjøre sitt. Stort sett så er han hjemme med meg, og velger heller en av helgekveldene til å f.eks gå ut med gutta. Når jeg jobber sent så bruker jeg dagen til å trene, handle osv, når barna allikevel er i barnehage (de får sene morgener med meg, leveres ikke før 9:30).

Anonym poster: f8315b70304044d5d845b40d2f5225c0

Gjest HunterLady
Skrevet

Vi var stort sett hjemme om kveldene begge to. Jeg tror dette var med på å ødelegge forholdet. Vi følte begge to at vi manglet noe og ble innelåst i en vanskelig periode hvor store doser skriking, bæsjebleier og dårlig stemning var en del av døgnet HELE døgnet.

Skrevet (endret)

Med mindre en av oss er på jobb så er vi som oftest hjemme om kveldene begge to. Greit nok at barn legger seg tidlig, men det er nå ikke bare pga barna vi er hjemme begge to, men og for å ha voksentid sammen. Ingen av oss er "ut-på-byen"-typer, så sjelden vi er ute på fest, men en og annen kinoturen eller vennetreff blir det, men de fleste helgene vi har fri er vi sammen.

Det er absolutt viktig med egentid, men det og like viktig med kjærestetid sammen uten unger!

Redigerer litt;

Ang trening så trener jeg som oftest om morgenen, mannen er ikke så god på trening.... De fleste vennene mine jobber også i helsevesenet, så vi kan godt treffes på dagtid for en kaffe og litt slarv:)

Endret av maya76
Skrevet

Uff, her er vi mye hjemme, må jeg innrømme.

Mannen min har jobbmiddager/representasjon/sent møte kanskje en gang i uka i snitt. Ellers er vi for det meste hjemme, hvis vi ikke en sjelden gang er bedt bort til venner (han litt oftere enn meg, men ikke mer enn en gang i måneden).

Vi kunne prioritert å trene eller gå ut hver for oss. Men tatt i betraktning at vi allerede tilbringer mesteparten av kvelder og helger med en eller flere unger i bil, på vei til eller fra øvelser eller treninger, så opplever jeg at familielivet er såpass hektisk at det ikke er lurt å stykke det ytterligere opp. Det går ut over våre individuelle interesser (og rumpe-fasthet, ikke minst), men det er jo det eneste stedet vi kan kutte. Det er en fase det også, og om noen år er det igjen vår tur til å gjøre mer av det vi har lyst til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...