Gå til innhold

Nektet å komme i bursdagen pga religionen

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gutt som min datter bruker å leke med hadde bursdag for noen dager siden. Han ba alle i klassen, men bare tre dukket opp, blant annet min datter. Grunnen til det er at gutten og familien er muslimer og da hadde noen foreldre satt ned foten tydligvis og sa de skal ikke ha noe halalmat og slikt og de kom opp med masse ting de liksom trodde om familien og det har de visst spredd videre også. En far nektet og sende datteren sin dit fordi han trodde hun måtte bruke burka og det gadd dem ikke kjøpe eller støtte. Ble selv advart av noen av dem mot å sende datteren min dit, men det hørte jeg ikke på.

Hvordan kan noen være så fordomsfulle mot noen? Alt det de andre kom med er ikke en gang sant. Nei, de spiser ikke svin og nei, de hadde det ikke på menyen, men det er vel et av de få tingene de holder på, men hvorfor er det et problem? Er mange andre som ikke spoiser svin for eksempel jøder, vegetarianere. Må man spise pøler i en bursdag?

Gutten ble 11 og er ny i klassen og jeg får så vondt av han. De er 27 stykker i klassen og tre stykker kom. Datteren min og de andre som var der hadde det kjempefint. Datteren gikk i en helt vanlig kjole til og med.

Jeg har vel "kjent" flere foreldrene i klassen i en årrekke nå og trodde virkelig ikke at dem kunne synke så lavt.

De er mine naboer så jeg har hatt kontakt med dem siden i sommer så jeg vet jo at det ikke var sant. Sa det også til dem, men da ble de sure og kalte meg hjernevasket. Dette er en foreldregruppe på tre som startet det hele og jeg er ikke direkte sjokkert over at det kom fra dem etter diverse andre tilfeller som har skjedd, men jeg er typt skuffet og sjokkert over at så mange hørte på dem. 23 barn (minus bursdagsbarnet og de som kom) så er jo det en god del foreldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig trist å lese! Kunne aldri tenkt meg at slikt skjer selv i 2012. Latterlig! Er dette i en storby, eller type lite konservativt sted? Uansett, godt at du stilte opp. Sånn skal det være!

Sier bare litt om hvor lite intelligente disse foreldrene er. Kjenner jeg syntes synd på barna, og at de muligens er fremtidens mobbere. Trist!

Anonym poster: 593f4f9dfcdf82a178d6500cbd545736

• Liker 27
Skrevet

Også er det muslimene som er de fæle?

• Liker 27
Skrevet

Kjempetrist for gutten da!

Men jeg skjønner at de ikke vil støtte halal. Men da kunne de heller spurt hva som skulle serveres da eller noe sånt.

Anonym poster: 77bffbe44aca0b2cc16c1baa452a1a0c

Skrevet

Stakkars liten gutt. fanget i en strid som ikke har noe med han å gjøre i det hele tatt.

Det er vanskelig å være innvandrer i norge, og eneste måten man overlever på er å få seg utdanning her, være pen, snakke bra norsk, og aldri, aldri nevn noe med innvandring, landet ditt eller at du er innvandrer å gjøre!( ja,dette har jeg opplevd)

Er nok flere som hadde kommet hvis faren ikke hadde nevn noe om halalmat, men hvor mange bursdager severer svin? eh?

Drittsekker de foreldrene og de kommer til å lage små rasister og fordommer av de små stakkars barna deres.

"hæ? datterea mi hjem til en sånn dere muslim? neeei, de kommer nok til å få henne burkaen og tvinge henne til å bombe norge! typisk heheehehe"

Anonym poster: 3dc8495e6bf50076c5e23c8dc59ec5bd

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

innmari synd for den lille gutten, og innmari synd for de andre barna som ble nektet å dra i bursdag.

• Liker 6
Skrevet

Høres ut som en oppkonstruert historie. Faktum er at der hvor etniske nordmenn er i mindretall, er det de norske som ikke blir invitert i bursdager. Det er nok langt mer vanlig.

Anonym poster: ac39730f62cec81fb34e5964cc8bb09a

• Liker 7
Skrevet

Forferdelig trist å lese! Kunne aldri tenkt meg at slikt skjer selv i 2012. Latterlig! Er dette i en storby, eller type lite konservativt sted?

<em>Anonym poster: 593f4f9dfcdf82a178d6500cbd545736 </em>

Det er litt ut på landet. Så veldig lite sted er vel egentlig heller. Litt usikker på om det er mange konservative er. Er selv innflytter, men har bodd her i snart ti år, men skal innrømme at jeg ikke helt føler meg velkommen bestandig. Har vært mye mobbing, baksnakking selv blant voksne her. Men inntil nå har jo det kun vært noen her og noen der og ikke hel klasse.

Men jeg skjønner at de ikke vil støtte halal.

De spiser vanlig norsk mat og bryr seg ikke om halal. Eneste de ikke spiser er vel svinekjøtt. Marsipangris spiser dem vet jeg.

Som sagt så har jeg jo kjent dem siden i sommer og jeg vet jo at dette er en veldig greie familie så det er rett og slett hjerteskjærende at de blir behandlet sånn.

Skrevet

Men jeg skjønner at de ikke vil støtte halal.

Hæh? "ikke vil støtte halal"?

Så vidt meg bekjent, er barnebursdager stort sett godteri, brus, kaker og kanskje noe pølser.

Hva mener du med at du skjønner at de ikke vil støtte halal? Opplys meg?

• Liker 12
Skrevet

Det var utrolig dårlig gjort. Liker ingen religioner, spesielt ikke islam - men å være normale/bekjent/venner med dem hadde ikke gjort meg noe. Tenk å nekte barna å dra i bursdag til ungen, hva sier dem egentlig? Han er bare 11 år og kan ikke noe for at foreldrene er muslimer.. og på selveste bursdagen er det sykt..

En gang var det jeg og to andre bare som møtte opp av 20 inviterte i barnebursdagen til ei i klassen. Ja, hun hadde crazy, slaskete foreldre, 7 søsken, lite pent hus, hun var ikke særlig grei engang.. men på bursdager i den alderen så møter man opp og gjør det så bra man kan, tenkte da ikke særlig over slikt da jeg var 9 år heller da!

• Liker 5
Skrevet

Hæh? "ikke vil støtte halal"?

Så vidt meg bekjent, er barnebursdager stort sett godteri, brus, kaker og kanskje noe pølser.

Hva mener du med at du skjønner at de ikke vil støtte halal? Opplys meg?

Halal-slakting. Ikke pent mot dyrene. Men jeg skjønner hva du mener, var vel ikke noe kjøttmat i bursdagen?? bare de som finner på, dårlig gjort

Skrevet

Nå fikk jeg skikkelig vondt i hjerte mitt :sukk:

• Liker 3
Gjest Nikki09
Skrevet

Så ufattelig slemt! Jeg som forelder hadde blitt rasende og gitt klar beskjed til de andre foreldrene om at det får da være måte på til oppførsel! En ting er å oppføre seg som en idiot ovenfor andre voksne som enten kan velge å ta igjen eller ignorere, men å gjøre sånt mot et barn er bare råttent! Tro det eller ei, muslimer er mennesker de også!

• Liker 4
Skrevet

Nå er det for det første slik at det i Norge ikke er lov med halal-slakting uten at dyret er bedøvet. For det andre spiser vi ikke-muslimer halal-kjøtt mer enn vi er klar over. Det er fordi det forenkler prosessen for slakteriene.

Det er greit nok å markere sin tro ved å ikke oppsøke muslim-disken på supermarkedet, men det betyr lite for oss vanlige nordmenn når maten først står på bordet.

Det er etter min mening helt latterlig og skulle markere seg ved å holde barna unna, uten engang og sette seg inn i hva man "demostrerer" mot! Blir flau på deres vegne over at de åpent er så uvitende, og kan ikke se annet enn at slike mennesker må unskyldes overfor de som det går utover. Uff altså, stakkars barn.

• Liker 10
Skrevet

Det der er jo helt sykt! Synes enkelte mennesker blir så barbariske når det kommer til religioner :S Hvis de måtte ha burka så hadde det vel stått i den jævla invitasjonen. Muslimske barn dukker jo opp i deres bursdager, til tross for at de serverer pølser osv. Lillebroren min er muslim og var i en barnebursdag, han spiste bare noe annet istedenfor pølser, det er jo ikke noe problem.

Ikke rart at det finnes så mange rasister når de oppdrar barna slik.

Jeg skammer meg nesten over å være et menneske, en del av arten..

• Liker 1
Skrevet

Tja.

Jeg ville nok heller ikke sendt barna mine i bursdagsselskap til muslimer.... Jeg liker ikke den religionen, og vil at barna skal ha minst mulig med dem å gjøre!

Men jeg hadde ikke prøvd å få andre foreldre med på det, eller snakket "dritt" om dem fordet.

Hadde rett og slett bare takket pent nei!

Anonym poster: 2ef0e2fd19516212baee493a69fba94b

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært deg TS, hadde jeg gått sammen med de andre foreldrene og tatt dette opp med læreren. Dette burde ikke være en sak om religion, det minner mer om utestenging.

• Liker 6
Skrevet

Dette syns jeg er så rart at jeg nesten har vondt for å tro på det, kanskje fordi jeg er vokst opp og gått på skole med alle mulige forskjellige bakgrunner..

• Liker 2
Skrevet

Tja.

Jeg ville nok heller ikke sendt barna mine i bursdagsselskap til muslimer.... Jeg liker ikke den religionen, og vil at barna skal ha minst mulig med dem å gjøre!

Men jeg hadde ikke prøvd å få andre foreldre med på det, eller snakket "dritt" om dem fordet.

Hadde rett og slett bare takket pent nei!

Anonym poster: 2ef0e2fd19516212baee493a69fba94b

Kan jeg spørre hvorfor du vil ha minst mulig med dem å gjøre? De prøver jo ikke å gjøre dine barn til muslimer. Hvis du holder dem unna folk med andre religioner hele livet, hva skjer når de begynner på skolen? I arbeidslivet osv? Jo, de blir rasister fordi de husker at deres mor nektet dem å leke med dem når de var små.

• Liker 8
Skrevet

Dette syns jeg er så rart at jeg nesten har vondt for å tro på det, kanskje fordi jeg er vokst opp og gått på skole med alle mulige forskjellige bakgrunner..

Jeg synes også det høres veldig usannsynlig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...