Gå til innhold

Om barn og mobbing, filmen "Bully"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dokumentarfilmen Bully som følger et knippe amerikanske barn som daglig opplever utestenging, plaging, hetsing, latterliggjøring og ensomhet vises nå på kino i Norge. Anmeldelse her; vg.no/film/film.php?id=12883

Jeg har ikke selv sett den, men jeg skal så definitivt få den med meg. Bare traileren får meg til å gråte, jeg får så uendelig vondt av de stakkars små som daglig plages så grusomt av tankeløse, ondkapsfulle unger.. I den grad faktisk at barn ned i 10-årsalderen velger å avslutte sitt eget liv. Vil bare oppfordre andre som har litt større barn om å ta med seg barna til å se den. Det blir sikkert vondt, men jeg tenker det er en slags nødvendighet å bevisstgjøre barna om slike problemstillinger. Vise hvor ille det kan være, snakke etterpå om hva man bør og ikke bør gjøre mot andre barn. Snakke om empati, fokusere på hva andre føler.. Tror det er en film man med fordel kan sette på pensum!!

Selv har jeg opplevd å miste en slektning i selvmord da vedkommende bare var 13 år.. Tankeløshet, erting, utestenging lå bak.. Jeg har også selv blitt mobbet for utseendet på barneskolen og derfor tror jeg slikt treffer meg så midt i mellomgulvet. Har så lyst til å hjelpe og ta vare på alle de små som pines og gruer seg for hver ny dag,. Det vi som foreldre kan gjøre er å bevisstgjøre barna, på hvordan man møter andre, at man ikke slenger kommentarer, ikke ler av noen pga utseende, personlighet, klær eller andre ting de ikke kan hjelpe for, og at "not to act, IS to act", altså at man ikke taust skal godta slik oppførsel fra andre.. Bare noe jeg fikk lyst til å dele.. Hva er vel viktigere enn å oppdra barna våre til å bli mennesker som er gode mot de rundt seg...?

Anonym poster: 9c33b9382cf6ed5c89961415cbb502e2

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Gemini7
Skrevet

Så enig! Den skal jeg også garantert få med meg!! Mobbing er så hjerterått og vondt, og ødelegger ofte mennesker for livet. Får så vondt av disse barna i filmen, spesielt Alex med det spesielle utseendet. Jeg mener empati burde bli et et eget fag i skolen, fra barneskolen av. Enkelte evner rett og slett ikke å sette seg inn i andres situasjon og hvilke følelser de skaper med atferden sin..

synes for øvrig det er tankevekkende at et så viktig innlegg som er sett nesten 70 ganger kun har fått 3 "likes"... Håper likevel de som selv har barn synes det er et tema de vil tenke på og prate med barna om. Og at folk ser filmen.

link til Youtube-traileren:

Det som er sjokkerende er å lese alle de kalde, slemme, ekle mobbe-kommentarene som ligger i kommentarfeltet under, fra tankeløse barn og ungdommer.. Og ikke minst se den skoleinspektøren i traileren som sier til foreldrene at hun har vært på skolebussen og selv sett mobberne være "as good as gold", etter at foreldrene gråtende sier at barnet deres ikke er trygt der- og vi ser skjulte klipp fra hvordan han blir dyttet, "kvelt", slått i hodet, fratatt ting etc på skolebussen først. GRRRRRR, slikt opprører meg så enormt!! Stakkars, stakkars ensomme barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...