Gjest Nanne70 Skrevet 7. desember 2012 #1 Skrevet 7. desember 2012 De siste par månedene har jeg jogget og trent intervall på tredemølle i stedet for å jogge ute, og jeg merker at jeg får vondt i føttene etter en økt på mølla. Det har aldri vært noe problem når jeg jogger ute på grus og asfalt. Kan det være skoene? Jeg bruker samme slags sko på mølla som ute (de er tilpasset til løping på asfalt og grus), men det er kanskje ikke noen god idè?
Gjest *Maja* Skrevet 7. desember 2012 #2 Skrevet 7. desember 2012 Du trenger mindre støtdempende sko ute enn på mølle. Ville absolutt kjøpt andre innesko med mer støtdemp og gjerne noen gode innleggsåler
xiando Skrevet 7. desember 2012 #3 Skrevet 7. desember 2012 Å jogge på tredemølle er den beste og raskeste måten du kan ødelegge knærne og resten av kroppen. Bare slutt med det tullet og begynn å trene styrke. 1
Tipsy Skrevet 7. desember 2012 #4 Skrevet 7. desember 2012 Har du sko som er tilpasset føttene dine? Det kan være du for eksempel overpronerer og bruker sko uten nok støtte. Gå til en sporstbutikk, for eksempel løplabbet, og få noen sko som er tilpasset dine føtter hvis du ikke har gjort det. I tillegg kan det være lurt å sette inklinen på mølla på 1 eller 2 - det er mindre belastende for deg.
Wildy Skrevet 7. desember 2012 #5 Skrevet 7. desember 2012 Jeg løper mye hele året, og også endel på mølle. Jeg setter alltid mølla på minst 2 % stigning; kjennes snillere ut til knærne( har menisker som begynner å bli "litt"slitne). Bruker stort sett samme sko ute og inne; men jeg springer med minimalt med demping. Om jeg bruker sko med mye demping får jeg vondt i hoftene; her er det så flate og lave som mulig. Elsker Nike Freerun-skoene; sitter som støpt på foten og utrolig gode å springe i. Men jeg lander på framfoten, om du lander på hælen bør du nok ha sko med demping. Jeg liker best å løpe ute; og har da aldri smerter etterpå. Mye mølle en periode; og det blir litt ømt i knær og hofter.
Gjest *Maja* Skrevet 7. desember 2012 #6 Skrevet 7. desember 2012 Jeg lander midt på sånn som er det minst belastende og mest anbefalte. Løper med Nike Shox med innleggsåler fra Løplabbet og har alltid minimum 1,5 % helling. Har løpt på mølle i over 2 år og har hittil ikke hatt noe vondt eller skader.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #7 Skrevet 7. desember 2012 Hvor i føttene får du vondt? Anonym poster: b2ed4f73287b492e7c424fa3ab14cd97
Gjest Nanne70 Skrevet 8. desember 2012 #8 Skrevet 8. desember 2012 Du trenger mindre støtdempende sko ute enn på mølle. Ville absolutt kjøpt andre innesko med mer støtdemp og gjerne noen gode innleggsåler Jeg løper som sagt ute på grus og asfalt, og har sko som er beregnet på dette. Ville tro det var rimelig god støtdemping på dem?
Gjest Nanne70 Skrevet 8. desember 2012 #9 Skrevet 8. desember 2012 Å jogge på tredemølle er den beste og raskeste måten du kan ødelegge knærne og resten av kroppen. Bare slutt med det tullet og begynn å trene styrke. Men jeg liker å jogge, jeg Har dessuten ingen problemer med knær, hofter etc., blir bare øm i fotsålene når jeg løper på mølla. Styrketrening er så kjedelig at jeg har vanskelig for å motivere meg til å trene det alene, så det får vente til etter nyttår, da skal jeg starte sammen med en venninne som ikke har tid nå. Kommer likevel aldri til å slutte med jogging.
Gjest Nanne70 Skrevet 8. desember 2012 #10 Skrevet 8. desember 2012 Har du sko som er tilpasset føttene dine? Det kan være du for eksempel overpronerer og bruker sko uten nok støtte. Gå til en sporstbutikk, for eksempel løplabbet, og få noen sko som er tilpasset dine føtter hvis du ikke har gjort det. I tillegg kan det være lurt å sette inklinen på mølla på 1 eller 2 - det er mindre belastende for deg. Skoene er tilpasset føttene mine og er veldig gode å løpe ute i. Nærmeste løplabbet ligger 50 mil unna, tror ikke jeg gidder å reise så langt bare for å kjøpe et par sko:) Bruker alltid 1-1,5 % stigning på mølla.
Gjest *Maja* Skrevet 8. desember 2012 #11 Skrevet 8. desember 2012 Skoene er tilpasset føttene mine og er veldig gode å løpe ute i. Nærmeste løplabbet ligger 50 mil unna, tror ikke jeg gidder å reise så langt bare for å kjøpe et par sko:) Bruker alltid 1-1,5 % stigning på mølla. Du finner nok såler hos andre en Løplabbet Jeg merket iallefall stor forskjell når jeg fikk såler som passet foten min perfekt
Gjest Nanne70 Skrevet 8. desember 2012 #12 Skrevet 8. desember 2012 Jeg løper mye hele året, og også endel på mølle. Jeg setter alltid mølla på minst 2 % stigning; kjennes snillere ut til knærne( har menisker som begynner å bli "litt"slitne). Bruker stort sett samme sko ute og inne; men jeg springer med minimalt med demping. Om jeg bruker sko med mye demping får jeg vondt i hoftene; her er det så flate og lave som mulig. Elsker Nike Freerun-skoene; sitter som støpt på foten og utrolig gode å springe i. Men jeg lander på framfoten, om du lander på hælen bør du nok ha sko med demping. Jeg liker best å løpe ute; og har da aldri smerter etterpå. Mye mølle en periode; og det blir litt ømt i knær og hofter. Knærne har jeg overhodet ikke problemer med, og jeg bruker alltid litt stigning på mølla. Jeg lander vel stort sett på hælen, så sko med demping er nok nødvendig.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 8. desember 2012 #13 Skrevet 8. desember 2012 (endret) Problemet er ikke mølla, men hvordan noen folk løper på den. Sier seg selv at man får problemer med knærne og andre ting når noen kan stå utenfor treningsenteret og måle løpingen etter richters skala. Ikke løp som om du veier 200 kg så går det bedre! Endret 8. desember 2012 av Yellow Taxi
Gjest Nanne70 Skrevet 8. desember 2012 #14 Skrevet 8. desember 2012 Hvor i føttene får du vondt? Anonym poster: b2ed4f73287b492e7c424fa3ab14cd97 I fotsålene, eller egentlig i hælene og tåballene. Føttene blir ømme, liksom. Men det gir seg vanligvis i løpet av en dag.
Gjest Nanne70 Skrevet 10. desember 2012 #15 Skrevet 10. desember 2012 Problemet er ikke mølla, men hvordan noen folk løper på den. Sier seg selv at man får problemer med knærne og andre ting når noen kan stå utenfor treningsenteret og måle løpingen etter richters skala. Ikke løp som om du veier 200 kg så går det bedre! Nå har jeg som nevnt aldri hatt problemer med knærne, det er føttene/fotsålene som er problemet, og det kun når jeg løper på mølle, aldri ellers. Regner med at du sikter til at jeg skriver at jeg lander på hælene når jeg jogger?
Supraspinatus Skrevet 10. desember 2012 #16 Skrevet 10. desember 2012 I fotsålene, eller egentlig i hælene og tåballene. Føttene blir ømme, liksom. Men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Er smerten hovedsakling knyttet til festene av senen som går under foten? Da kan det være plantar fasciitt. En betennelse i bindevevet som omgir senen (plantar fascia). Har du smerten noen gang når du våkner om morgenen eller etter du har vært lenge i ro? 1
Gjest Nanne70 Skrevet 10. desember 2012 #17 Skrevet 10. desember 2012 Er smerten hovedsakling knyttet til festene av senen som går under foten? Da kan det være plantar fasciitt. En betennelse i bindevevet som omgir senen (plantar fascia). Har du smerten noen gang når du våkner om morgenen eller etter du har vært lenge i ro? Nei, det virker ikke sånn. Jeg blir bare øm i hælene og under tåballene, og det gir seg som regel i løpet av kvelden/natten. Har aldri vondt på denne måten ellers, med unntak av de gangene jeg har gått lenge i høyhælte sko.
Supraspinatus Skrevet 10. desember 2012 #18 Skrevet 10. desember 2012 Nei, det virker ikke sånn. Jeg blir bare øm i hælene og under tåballene, og det gir seg som regel i løpet av kvelden/natten. Har aldri vondt på denne måten ellers, med unntak av de gangene jeg har gått lenge i høyhælte sko. Jeg tror uansett dette kan være et betennelsesproblem og ikke et problem med demping i skoen. Dersom det skulle være noe feil med steget, og/eller underlaget er det ikke skoen som skal rette det, men trening og bevisstgjøring. Kanskje det kan være verdt å prøve en manuellterapeut/naprapat/kiropraktor eller lege. Jeg nevner lege for seg selv da mange fastleger kan bli litt vel opptatt av å kurere betennelse med betennelsesdempende medisiner som steroider eller NSAIDs. Om du går til lege er det ikke så dumt å få en henvisning til spesialist i idrettsmedisin eller ortopedi. Det kommer litt an på hvor alvorlig du opplever dette. Småskader og betennelser går som oftest over av seg selv dersom man lar være å gjøre det som gir deg smerter. Du kan jo ev prøve det først. Tren alternativt. Sykling, svømming, ellipse og styrketrening uten hopping.
Gjest Nanne70 Skrevet 11. desember 2012 #19 Skrevet 11. desember 2012 Jeg tror uansett dette kan være et betennelsesproblem og ikke et problem med demping i skoen. Dersom det skulle være noe feil med steget, og/eller underlaget er det ikke skoen som skal rette det, men trening og bevisstgjøring. Kanskje det kan være verdt å prøve en manuellterapeut/naprapat/kiropraktor eller lege. Jeg nevner lege for seg selv da mange fastleger kan bli litt vel opptatt av å kurere betennelse med betennelsesdempende medisiner som steroider eller NSAIDs. Om du går til lege er det ikke så dumt å få en henvisning til spesialist i idrettsmedisin eller ortopedi. Det kommer litt an på hvor alvorlig du opplever dette. Småskader og betennelser går som oftest over av seg selv dersom man lar være å gjøre det som gir deg smerter. Du kan jo ev prøve det først. Tren alternativt. Sykling, svømming, ellipse og styrketrening uten hopping. Skal prøve alternativ trening først og se hva som skjer. Takk for tips og hjelp.
kills Skrevet 11. desember 2012 #20 Skrevet 11. desember 2012 Jeg får også vondt om jeg bruker feil sko. Har et par løpesko fra Asics med vannvittig god demping, er som å gå på gress..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå