Gå til innhold

Er stram kropp på 8 uker realistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp gått ned en god del i vekt. Nå er jeg veldigveldig tynn. Faktisk for tynn. Men årsaken til at jeg har gått ned "mer enn nødvendig", er at jeg har så lite muskler. Og når målet mitt har vært å miste fett, har jeg måttet gå ned veldig mye, hvis ikke ville jeg fremdeles vært pløsete i kroppen. Det er liksom ingenting igjen av meg. Neida, jeg ser ikke syk ut, men BMI'en er ganske lav nå...

SÅ, da tenkte jeg at prosjekt stram kropp skulle begynne. Legge på meg noen kilo i form av muskler! :) I og med at jeg har lite fett på kroppen nå, vil jeg jo kunne se musklene fortere når de kommer. Men hvor fort kan jeg regne med å se resultater? Jeg kommer til å trene helkropp 3 ganger i uken, hardt, og få i meg nok protein. Men hvordan er det med karbohydrater? Er dette noe man MÅ ha for å bygge muskler? Noen mener det er essensielt, andre mener at det er helt unødvendig. Hva med eliteutøverne som går på lavkarbo? Må innrømme at jeg har blitt litt redd karbo, da jeg får en helt ekstrem gravidmage av det og blir veldig vannete i kroppen av det...

Noen tips? :)

Anonym poster: f6aebb42193a348f4839c53766c78c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min egen del er dette absolutt mulig. Det kommer jo an på dine forutsetninger, alder, forbrenning. Det sier seg selv at en mann i 20-årene vil ha lettere for å legge på seg betydelig muskelmasse enn en kvinne i 50-årene. Fordelen er jo at hvis du aldri har trent styrke før vil du få en enorm progresjon det først halvåret, og du vil definitivt se stor forskjell allerede etter åtte uker. Få i deg nok protein, men ikke overdriv, kroppen klarer bare å ta opp så mye. Mange kombinerer høyprotein med lavkarbo, og har suksess med det, men det er sikkert andre som kan gi deg mer inngående kunnskap om dette. Lykke til ;)

• Liker 1
Skrevet

Om du er nybegynner innen styrke kan du nyte godt av den artige Nybegynnereffekten. Når man er helt fersk ser man ofte raskt fremgang, og legger mye lettere på seg muskler.

Kvinner har ganske vanskelig for å legge på seg muskelmasse. Med mindre man ikke er fersking, er det ikke realistisk med mer enn 0.5 kg i måneden. 8 uker er derfor ganske lite tid. Hadde det vært så lett, så hadde vi vel alle sett sånn ut? Du må nok være litt tålmodig. Men som sagt: som nybegynner man kunne oppnå resultater raskere.

Du MÅ ikke ha karbohydrater. Men det har vært ganske mye forskning som viser at det å få i seg karbohydrater rett etter trening er bra for muskelveksten. Kroppen foretrekker karbohydrater som energi, og om du inntar raske karbohydrater rett etter trening, kombinert med protein, vil det være mer gunstig for muskelbygging enn om du bare kjører på med protein.

Anonym poster: 5cd4d41d835429b68e913908e434fe91

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Det kjem an på utgangspunktet, og på kor tungt du trener. Di meir du soser rundt, desto mindre effekt, men det seier seg vel sjølv, eigentleg. Har du lite feitt vil du nok sjå ein viss verknad, altså.

Gjest Mrs.KennyPowers
Skrevet

Uff, blir litt matt av dere jenter som først slanker dere skrapa og SÅ ønsker å bygge synlige muskler! Du har absolutt best forutsetning for å bygge musker når du har litt "ekstra" på kroppen, spesielt dersom du er nybegynner. Det er en grunn til at kroppsbyggere og fitnessutøvere har en on- og offseason-syklus i treningen sin. I off-season perioden legger man grunnlaget for det som skal vises frem når man skreller av underhudsfettet under en konkurransediett. Når du har normal mengde med underhudsfett(såkalt offseason), så bygger du letterer muskelmasse, du får energi nok til å yte max på trening og enrgi nok til at hodet og psyken skal fungere optimalt(for tro meg, det gjør det IKKE på en diett, jeg har selv konkurrert og vet hva det vil si å leve i lang tid, med både studier og trening, på stort kaloriunderskudd, det er langt fra optimalt)

Når du vil bygge masse må du få i deg nok mat, kutte ned på kardiotrening og ha nok polstring rundt ledd og sener til at du ikke skader deg når du løfter tungt. Ledd er mer blottlagt og tåler mindre belastning når du er skrapa. Du får lettere betennelser og overbelastningsskader, det er en grunn til at byggere trener lettere på slutten av dietten. Styrken går ned med fettprosenten.

Deffe kan du gjøre dersom du skal stille i konkurranse eller vise en litt bedre form når bikinisesongen kommer, ikke nå midt på kaldeste vinteren og når du skal bygge deg opp i muskelvolum.

Og JA, du trenger karbohydrater. Smarte karbohydrater som hjelper deg å nå målet ditt. Potet, grønnsaker, ris, frukt, havregryn osv. Grunnen til at du blir oppblåst og vannete er enten A: fordi du aldri spiser slik mat og kroppen derfor får sjokk når du først spiser slikt(og sikkert overdriver inntaket siden du aldri spiser det ellers og dermed skal "ta igjen" det tapte, se bare på alle disse fitnessbloggerne etter sine cheat-meals) eller B: du spiser feil type og mengde., mest sansynlig en kombinasjon av både A og B.

Skrevet

Min PT (elixia-type, sikkert mange her som mener de ikke kan noe som helst) mente en halvliter sjokolademelk var nok restitusjonsmat rett etter styrketrening for vanlige dødelige.

Men så skal man jo helst spise et skikkelig måltid ikke så lenge etter at man er hjemme.

Masse råd å få hvis du søker litt rundt her inne, men ikke bli demotivert hvis noen fremstiller det som om alt er bortkastet hvis du har gjort noe "feil", min personlige erfaring er i hvert fall at det ikke er såååå himla nøye å følge alle disse strenge tingene folk sier til punkt og prikke, men så er det jo også mulig jeg "bygger lett" :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...