Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jobber 100 % stilling som sykepleier. Har fått ny turnus jeg ikke er fornøyd med. Skal flere uker jobbe 3 kveldsvakter, noen av ukene er disse på rad! Er dette lov? Evt. hvor finner man denne loven? Er det noen som vet om vi har rett på å få være med å bestemme når erstatningsfridagene skal brukes? Jeg får fri, når jeg absolutt ikke trenger det, og gjerne hadde jobbet! Takk for svar :)

Anonym poster: a6ed3e8446b4a89b4a75199054e46280

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere på arb plassen er organisert, så skal turnusen være godkjent av fagforeningen(e) og hvis den er det, så er din turnus lovelig. du har nok ikke direkte lov å bestemme når erstatningsfri dagene skal være. men du kan jo evt jobbe inn og avspasere.

Du kan lese litt om turnus og regler blant annet hos Delta, vil tro at NSF også har opplysniger på sine sider.

Forøverig vet jeg noen arb plasser har en åpen dialog om turnus og ønsker. slik at de får laget en turnus som er mest mulig tilpasset etter ansattes ønsker, men dette er mye opp til de som lager turnusen å avgjøre.

Skrevet

Hei! Jobber 100 % stilling som sykepleier. Har fått ny turnus jeg ikke er fornøyd med. Skal flere uker jobbe 3 kveldsvakter, noen av ukene er disse på rad! Er dette lov? Evt. hvor finner man denne loven? Er det noen som vet om vi har rett på å få være med å bestemme når erstatningsfridagene skal brukes? Jeg får fri, når jeg absolutt ikke trenger det, og gjerne hadde jobbet! Takk for svar :)

Anonym poster: a6ed3e8446b4a89b4a75199054e46280

Ja, det er lov med 3 kveldsvakter i uka etter arbeidsmiljøloven. Det er også lov å ikke jobbe noe annet enn kveld overhodet. Du har ikke rett til å bestemme selv når erstatningsfridagene skal brukes, med mindre dere har lokal avtale på det eller det står noe annet i tariffavtalen (neppe).

Skrevet

Arbeidsgiver bestemmer når du skal jobbe, nemlig når han trenger det. Det er det du får betalt for.

Skrevet

Samarbeider ikke enhetsleder med dere om turnusen? Får dere ikke legge inn ønsker i det ele tatt?

Vi har ikke ønsketurnus der jeg jobber, men før hver nye turnus lages får vi kommentere den turnusen som skal opphøre, og dermed si fra hva som var bra og dårlig. Så prøver enhetsleder etter beste evne å tilpasse dette. Alle ønsker kan så klart ikke bli oppfylt, men ofte får vi mye av det vi ønsker oss.

Kjedelig å ha 3 kveldsvakter på en uke, men da har du jo tilsvarende flere dagvakter en annen uke? Det beste er jo om det er litt jevnt fordelt, men da sier du fra om dette til neste turnus skal lages.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...