Cristella Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg har store problemer når det kommer til min personlige økonomi. Som student burde jeg snu opp ned på hver en krone jeg bruker, men jeg er ikke flink til dette i det hele tatt. Kjøper mat når det passer meg, jeg snuser, og jeg elsker å shoppe. Oppå det hele har jeg bil. Jeg har null kontroll. Nå har jeg bestemt meg for å ta tak i dette, er så lei av å sitte siste uka før stipendet og lånet kommer på konto uten noen penger på konto. Det skal nevnes at jeg er avhengig av å ha bil. Dette på grunn av veldig dårlig kollektive tilbud her, og på grunn av sykdommen jeg har hvor jeg enkelte dager ikke klarer å gå eller bruke sykkelen. Så langt har jeg gjort følgende: - Tar ut penger og har de kontant. Da ser jeg med egne øyne at pengene forsvinner. - Har som mål å ikke bruke penger i løpet av en dag. - Bruker sykkelen mer enn bilen. Bilen er bare til "nødstilfeller". Men bare dette er selvsagt ikke nok føler jeg. Så jeg lurer på om noen av dere har noen gode tips til hva jeg kan gjøre? Hvordan jeg kan få skikkelig kontroll på økonomien, for en gangs skyld? På forhånd, tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Sett opp et budsjett. Ta for deg alle pengene du har og alt du er nødt til å bruke (mat, strøm, husleie osv.) og fordel det på en naturlig måte. Ta også vare på alle kvitteringer og før et regnskap over alt du bruker. Da ser du hvor pengene forsvinner og hva du burde spare inn på. Anonym poster: 0110ee99f25c031b1e51d2662696ad3b
Gjest Summers Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Om du har bil og er student kan det hende du også må øke inntekten ding.
Cristella Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2012 Sett opp et budsjett. Ta for deg alle pengene du har og alt du er nødt til å bruke (mat, strøm, husleie osv.) og fordel det på en naturlig måte. Ta også vare på alle kvitteringer og før et regnskap over alt du bruker. Da ser du hvor pengene forsvinner og hva du burde spare inn på. Anonym poster: 0110ee99f25c031b1e51d2662696ad3b Budsjett for meg er helt håpløst. Har prøvd dette mange ganger, funker aldri. Men jeg har begynt å skrive ned alt jeg bruker penger på sånn jeg til en hver tid vet hvor pengene går og hvor mye jeg har! Om du har bil og er student kan det hende du også må øke inntekten ding. Jeg har fått meg en deltidsjobb og jobber så mye som mulig nettopp pga bilen!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Pengevett.com Anonym poster: 2f7a94f7c86dc0bf4ea502f08ae2edeb
Rubies_ Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 Handle mat èn gang i uka. Det krever en del planlegging av middager blant annet, men er såå verdt det. Da kan du planlegge gode, hjemmelagde, sunne middager for hele uka og handle alt du trenger i èn omgang. Da unngår du impulskjøp på butikken. Slutte å snuse. Enklere sagt enn gjort det vet jeg, men det er faktisk mulig. Hvorfor kaste pengene ut av vinduet på den måten? Du kan dele inn pengene i ulike "temaer" og sett av et bestemt beløp til hvert "tema". Eks: 2400 kroner til mat. Så legger du 2400 kroner i en konvolutt du tar med deg på butikken når du skal handle mat. Så tar du f.eks. 1000 kroner til annet (klær, eller andre ting du trenger i løpet av en måned). Ta av denne konvolutten når du trenger noe annet. Gjør dette med alle tingene du bruker penger på. Så ser du jo med egne øyne hvor mye penger du har igjen til de forskjellige tingene til en hver tid. 1
Cristella Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #7 Skrevet 6. desember 2012 Handle mat èn gang i uka. Det krever en del planlegging av middager blant annet, men er såå verdt det. Da kan du planlegge gode, hjemmelagde, sunne middager for hele uka og handle alt du trenger i èn omgang. Da unngår du impulskjøp på butikken. Slutte å snuse. Enklere sagt enn gjort det vet jeg, men det er faktisk mulig. Hvorfor kaste pengene ut av vinduet på den måten? Du kan dele inn pengene i ulike "temaer" og sett av et bestemt beløp til hvert "tema". Eks: 2400 kroner til mat. Så legger du 2400 kroner i en konvolutt du tar med deg på butikken når du skal handle mat. Så tar du f.eks. 1000 kroner til annet (klær, eller andre ting du trenger i løpet av en måned). Ta av denne konvolutten når du trenger noe annet. Gjør dette med alle tingene du bruker penger på. Så ser du jo med egne øyne hvor mye penger du har igjen til de forskjellige tingene til en hver tid. Dette med å dele opp pengene var veldig lurt! Det skal jeg absolutt prøve!! Jeg driver å prøve å trappe ned på snusingen også. Før gikk det jo gjerne en boks for dag (!!) noe som er helt sykt. Men i eksamenskaoset og en travel hverdag blir det fort sånn. Nå har jeg kommet et steg videre og kjøper kun snus annenhver dag MAKS. Det går i alle fall fremover!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Jeg hadde veldig god hjelp av å sette opp budsjett og å føre "regnskap". Måten jeg gjorde det på, var å lage et dokument i Exel på pcen, så skrev jeg opp forskjellige poster for hver kolonne (husleie, mat, annet ++). Hver gang jeg brukte penger, noterte jeg summen i regneark, og det regnet da ut hvor mye jeg hadde igjen på den aktuelle posten. Sånn holdt jeg kontroll på hvor mye jeg kunne bruke, hvor mye jeg hadde brukt og hvor mye jeg hadde igjen. Å bare sette opp et budsjett er kanskje ikke nok, man må også ha noen gode rutiner på hvordan man kontrollerer at man ikke bruker mer enn man har planlagt å bruke. Anonym poster: 950fc50f61c0f98ad288bb2e7362ef27
Rubies_ Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Dette med å dele opp pengene var veldig lurt! Det skal jeg absolutt prøve!! Jeg driver å prøve å trappe ned på snusingen også. Før gikk det jo gjerne en boks for dag (!!) noe som er helt sykt. Men i eksamenskaoset og en travel hverdag blir det fort sånn. Nå har jeg kommet et steg videre og kjøper kun snus annenhver dag MAKS. Det går i alle fall fremover! Så flink du er! Da går det jo rette veien ja! Stå på.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 Dette med å dele opp pengene var veldig lurt! Det skal jeg absolutt prøve!! Jeg driver å prøve å trappe ned på snusingen også. Før gikk det jo gjerne en boks for dag (!!) noe som er helt sykt. Men i eksamenskaoset og en travel hverdag blir det fort sånn. Nå har jeg kommet et steg videre og kjøper kun snus annenhver dag MAKS. Det går i alle fall fremover! Det er i grunn det samme som et budsjett bare at du gjør det med kontanter istedet for på et papir Men veldig smart å tenke gjennom hvor mye penger til forskjellige ting ja - husleie/strøm og mat først, så andre nødvendige ting tenk igjennom hva som er viktigst og hva som er mindre viktig. Om du prøver å bruke mindre penger så se på hva du spiser for ute, lunch hver dag blir fort mye penger. Bare en kaffe og avis om dagen blir det penger av, 30 kr dagen 5 dager i uka blir 600 kr i måneden. Billig lunch til 50 kr 5 dager i uka blir 1000 kr per måned. Matpakke og termos sparer du mye penger på! er sånne småbeløp en gjerne ikke tenker på som det går mye penger til Anonym poster: cb8bd0fb031e659d483354e380328c94
Gjest O___o Skrevet 7. desember 2012 #11 Skrevet 7. desember 2012 Kjøp inn en fin termos og en fin matboks. Gjerne med egne rom. Begynn å ta med restemiddager / lage egne salater - og ta med egen kaffe/kakao. Du kan opprette en egen regningskonto på alle eventuelle utgifter - og resten over på kortet. Kortet blir da mat-og-klær-kortet. I enkelte tilfeller ved mat - bør du vurdere i hvilken grad det er økonomisk lønnsomt å lage maten fra bunn selv - eller om det faktisk er like greit å bare kjøpe ferdigmat. Som f.eks pizza.
Cristella Skrevet 7. desember 2012 Forfatter #12 Skrevet 7. desember 2012 Så mange gode råd dere kommer med, tusen takk! Jeg har kjøpt meg matboks og begynt å ta med lunch på skolen og jobb, og unngår kantina. Har også med meg en vannflaske til en hver tid, sånn at jeg ikke skal falle for fristelsen og stikke på butikken for å kjøpe for eks. en flaske brus. Har også blitt flinkere å lage meg mat selv og spise litt mer rester. Det har jeg aldri vært flink til. Ferdigmat og resturantbesøk har vært en alt for stor fristelse! Nå er det skjerpings!! 3
Gjest O___o Skrevet 7. desember 2012 #13 Skrevet 7. desember 2012 Da jeg var student, prøvde jeg hele tiden å " være økonomisk rasjonell ". Lage alt fra bunn - ikke kjøpe ferdig - osv. Men etter å ha laget eks-antall kaker de få gangene jeg hadde lyst på ett kakestykke, fant jeg ut at det var bedre både for lommeboka og hoftene at jeg da heller kjøpte ett kakestykke til 15-20,- Skei ut litt av og til. For å ikke miste motet helt/ gi opp. Du trenger ikke kutte ut alt. Det er bedre å kjøpe kaffe og kake i kantina på fredager - enn å kjøpe kaffe og kake i kantina fra mandag til fredager. Du kan f.eks sette av 50,- én dag i uka til sparebøssa - hvis du har latt være å kjøpe mat i kantina - og i slutten av måneden gå og kjøpe sushi for å skeie ut
Genesis Skrevet 7. desember 2012 #14 Skrevet 7. desember 2012 Tjen mer penger! Det er nemlig en dobbel gevinst i å jobbe mye. Du rekker ikke å bruke så mye penger, og inntekten din øker. 1
Topplue Skrevet 7. desember 2012 #15 Skrevet 7. desember 2012 Når du finner klær, sko, sminke eller andre ting du har lyst på ikke kjøp de der og da, vent noen dager og kjenn etter om du fremdeles vil ha/trenger tingen.
Kamikatze Skrevet 7. desember 2012 #16 Skrevet 7. desember 2012 Jeg sitter med et lite inntrykk av at du er en slave av materialismen. At du er den generasjonen som er født, oppvokst og oppdratt til å bli en konsument og at for deg er lykke og belønning noe du kjøper. Enten det er en opplevelse á la spa eller en café-latte, eller vindusshopping, med handel som avslutning. Bryter du med materialisme, og beveger deg mer i retning av utilitarisme (tror jeg det staves) sparer du en drøss, men opplever like fullverdige belønninger. Når markedskrefter styrer store deler av livet ditt, og du omtrent må betale for mellommenneskelig kontakt, er det klart det koster litt. Du kan knapt gå et sted for å møte noen uten at det koster penger. Om det ikke er covercharge for å komme inn, kan du være sikker på at settingen er laget for å melke deg. Enten du kjøper en drink eller en kaffe. Som student treffer du mange i en liknende økonomisk situasjon, og har her en gullkantet mulighet til å bryte gamle mønstre og vaner. Du skal selvsagt kjøpe deg en ny kjole når du trenger det, men du bør unngå å vase rundt i butikkene for der å finne ut at du trenger noe. Unngå alle impulskjøp. Handle aldri på tom mave. 1
Ananas. Skrevet 7. desember 2012 #17 Skrevet 7. desember 2012 Jeg hadde en periode der jeg regnet ut hva jeg tjente, så hva jeg måtte ha til alle faste utgifter, og så hva jeg hadde til overs etter de var betalt. Summen som var igjen etter det delte jeg på antall dager i måneden, og skulle ikke bruke mer enn det per dag. Skulle jeg f.eks ha en genser til 600 så måtte jeg finne en måte å ikke bruke penger på i 3 dager for å få råd, for utgiftene som var større enn ett "dagsbudsjett" måtte spares opp på forhånd. Syntes det var vanskelig å forholde meg til helt konkret budsjett i den perioden, fordi alt jeg brukte penger på, annet enn faste utgifter var så veldig varierende, f.eks kunne jeg bruke 4000,- på mat en måned, og så bare 1000,- den neste, ikke pga sparing, men hva jeg hadde lyst på/behov for. Kanskje ikke den mest fornuftige måten, eller noe som fungerer for alle, men jeg hadde enkelt kontroll på den måten, og alltid penger igjen i slutten av måneden:)
Gjest O___o Skrevet 7. desember 2012 #18 Skrevet 7. desember 2012 Jeg hadde en periode der jeg regnet ut hva jeg tjente, så hva jeg måtte ha til alle faste utgifter, og så hva jeg hadde til overs etter de var betalt. Summen som var igjen etter det delte jeg på antall dager i måneden, og skulle ikke bruke mer enn det per dag. Skulle jeg f.eks ha en genser til 600 så måtte jeg finne en måte å ikke bruke penger på i 3 dager for å få råd, for utgiftene som var større enn ett "dagsbudsjett" måtte spares opp på forhånd. Syntes det var vanskelig å forholde meg til helt konkret budsjett i den perioden, fordi alt jeg brukte penger på, annet enn faste utgifter var så veldig varierende, f.eks kunne jeg bruke 4000,- på mat en måned, og så bare 1000,- den neste, ikke pga sparing, men hva jeg hadde lyst på/behov for. Kanskje ikke den mest fornuftige måten, eller noe som fungerer for alle, men jeg hadde enkelt kontroll på den måten, og alltid penger igjen i slutten av måneden:) Hva spiste du de ukene du hadde et matbudsjett på 250,- ? O_o
Ananas. Skrevet 7. desember 2012 #19 Skrevet 7. desember 2012 Hva spiste du de ukene du hadde et matbudsjett på 250,- ? O_o Hehe, har dessverre ingen geniale sparetips, hadde noen perioder med sykdom og da klarte jeg ikke få i meg stort mer enn litt frukt og nudler/potetmos/annen næringsfattig mat med lite motstand. Elendig for helsa, men forsåvidt heldig for økonomien.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #20 Skrevet 7. desember 2012 Slutt å shoppe. Punktum. Og revurder bilen. Du kan ta mye drosje for det det koster å ha bil... Anonym poster: 8443e611a82f095ac8277e90c1482061
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå