Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å begynne prøving til neste år og da er jeg vel 28. Jeg mistet i tidlig SA for et par år siden. Den gang ble jeg lett gravid, uplanlagt. Må jeg regne med at det blir vanskeligere å bli gravid nå som jeg nærmer meg 30? Større sjanse for å miste nå? Hører så mye skummelt om det å vente for lenge med å bli prøver.

Anonym poster: af4c47e77cdbea2bb36a294def7572a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når folk snakker om å vente for lenge med å prøve er det ikke 28 de mener, da er det snakk om langt oppi 30-årene. Veldig få har rukket å bli "for gamle" innen de er 28. Sjansen for å miste har heller ikke blitt mye større i forhold til noen på 20.

Anonym poster: dfb1df32d2ed3ef88eec762766b71294

Skrevet

Syns jeg har hørt noen snakke om det å få barn etter 30 år er i "moden alder" og komplikasjoner som det kan føre med seg. Leser også at fertiliteten begynner å dale nedover etter 25-27. Noen uheldige kommer i tidlig overgangsalder, som en venn av familien, altså i midten av 30 årene. Vet dette ikke gjelder de fleste. Men rent biologisk så er 30 årene kanskje litt sent? Det finnes jo moderne teknologi som kan hjelpe, jeg vet jo det.

Skrevet

Syns jeg har hørt noen snakke om det å få barn etter 30 år er i "moden alder" og komplikasjoner som det kan føre med seg. Leser også at fertiliteten begynner å dale nedover etter 25-27. Noen uheldige kommer i tidlig overgangsalder, som en venn av familien, altså i midten av 30 årene. Vet dette ikke gjelder de fleste. Men rent biologisk så er 30 årene kanskje litt sent? Det finnes jo moderne teknologi som kan hjelpe, jeg vet jo det.

Hallo. Du overdramatiserer ikke litt nå?

Gjennomsnittalderen for førstegangsfødende er 30 år. Og ufrivillig barnløshet er ikke et utbredt problem, så folk klarer tydeligvis å bli gravide.

De fleste jeg kjenner begynner i 30årene, og de blir gravide alle som en. Så et enormt problem kan det ikke være.

Jeg vet det finnes uttalelser med det jeg synes minner mer om skremselspropaganda fra en overlege, men han viser jo aldri til faktisk statistikk på barnløse - kun prosenter på "hvor mye fertiliteten synker". Om dette skal bli interessant må man nesten ha tall som viser at et langt større antall er ufrivillig barnløse enn før - kun fordi man starter senere.

Anonym poster: 9d4d685f904de430b658a69790879712

Skrevet (endret)

Dette er fra fylte 35. Fra 20 årene til man er 35 er reduksjonen i fruktbarhet kun noen promille i året, altså nesten ingenting. Fra fylte 35 falle fruktbarheten med prosent i året. Men selvfølgelig med store, individuelle forskjeller.

30 er absolutt ikke sent.

Endret av Athene
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...