AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Hei, jeg har tenkt meg tilbake til skolebenken nå i januar etter 3 vanskelige år og jeg gleder meg stort, men jeg ble plutselig nervøs for at jeg ikke får lånekassestøtte. Jeg har prøvd meg på høyskole to ganger, og begge gangene sluttet jeg i oktober i første semester, tok mao. ingen eksamener eller noe sånt. Vil jeg forsatt få stipend+lån dersom jeg tar 30 studiepoeng til våren? Når jeg først er i gang lurer jeg på hvordan det sosiale er for de som tar enkeltemner. Jeg har tenkt ta exphil, exfac pluss et emne til, er det noe opplegg rundt dette eller bare møter man opp til timene og ingenting annet? Som sagt er jeg litt nervøs her jeg sitter så svar settes stor pris på Anonym poster: 183275b62374d3d30aa64ea473c6e65d
Guybrush Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Idag er det slik at man kun får lån, det kan gjøres om til stipend senere når du har bestått eksamen - hvis du ikke gjør det vil 100 % av pengene du har motatt måtte betales tilbake med renter. Har du betalt på de lån du har mottatt tidligere? Har du noen inntekt idag? Du kan få studielån opp til en viss sum/antall år - så må du enten betale ned eller klare deg uten videre. Hvis du tjener for mye vil også dette redusere størrelsen på summen som kan reduseres til stipend etter at du har bestått. Om du kun har tatt opp lån i 2 semester skal du ikke ha noe problem med å søke om studielån nå. Men husk at om du kun tar 50 % av normert studiepoeng iløpet av et semester vil du også kun motta 50 % av makssum i studielån.
Glynis Skrevet 7. desember 2012 #3 Skrevet 7. desember 2012 (endret) Litt for lite informasjon her. Er det slik at du mottok fullt studielån begge gangene du begynte å studere? Ellers er det ikke kjent for å være spesielt sosialt som enkeltemnestudent, nei. Men det er også hva du gjør det til, du kan jo prøve å starte en kollokviegruppe i ex.phil. Endret 7. desember 2012 av Glynis
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #4 Skrevet 7. desember 2012 Hvis du har tatt opp lån for to semestre à 30 studiepoeng og ingenting mer enn det, går det akkurat. Du kan ligge 60 studiepoeng bak og fortsatt få støtte, men når du bikker 61 eller mer, må du ta inn igjen etterskuddet ditt før du kan låne mer. Anonym poster: 400f3bb1777bf8e9752291bc923cdc2a
Myntkast Skrevet 8. desember 2012 #5 Skrevet 8. desember 2012 Litt for lite informasjon her. Er det slik at du mottok fullt studielån begge gangene du begynte å studere? Ellers er det ikke kjent for å være spesielt sosialt som enkeltemnestudent, nei. Men det er også hva du gjør det til, du kan jo prøve å starte en kollokviegruppe i ex.phil. Hihi, den var god!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Er så sosialt som du gjør det til. Er ingen opplegg eller fadderuke for enkeltemnestudenter, men jeg ble godt kjent med studentene i de forskjellige fagene. Avhenger selvfølgelig av at man har gruppearbeid, feltkurs osv. Eller om du er veldig sosial av deg kan du slå av en prat med sidemannen på forelesning Anonym poster: 3b9a3990911960b41223351f5f87e31e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå