AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Det diskuteres stadig på forumet hva som er årsaken til at flere blir gravide når de "slutter å stresse", står i adopsjonskø, venter på ivf osv. Skyldes det at stress ødelegger for fruktbarheten, selv om ingen studier klarer å påvise en sammenheng mellom stress (ikke ekstrem stress, men vanlig stress) og infertilitet? Eller skyldes det en eller annen til nå ukjent psykologisk faktor? Jeg mener nei. Forklaringen ligger i statistikk. Forsøk på å bli gravid kan kalles en geometrisk sannsynlighetsmodell, eller med andre ord; følger en geometrisk fordeling (se http://no.wikipedia....trisk_fordeling). Geometrisk fordeling beskriver sannsynligheten for antall forsøk som må til før et gitt utfall skal inntreffe, i dette tilfelle å bli gravid. For et normalt fruktbart par er sannsynligheten ca 20-25% per forsøk. Forventningsverdien (hvor lenge paret kan "forvente" å prøve) kan finnes ved å beregne 1/p, så forventningsverdien blir 1/0.02 = 5. Et normalt par kan dermed forvente at det vil ta ca 5 mnd før de blir gravide. Summerer vi opp sannsynligheten for å lykkes etter 1 mnd, lykkes etter 2 mnd osv, finner vi at sannsynligheten for å ha lykkes etter 12 mnd, er ganske stor (ca 90-95%). Men alle par er ikke like fruktbare. Noen har nedsatt fruktbarhet pga dårlig sædkvalitet, manglende eller dårlige eggløsninger, mindre optimale forhold i livmoren osv. Det er få par som er fullstendig sterile, men mange har såpass nedsatt fruktbarhet at sannsynligheten for å lykkes selv er liten. La oss si at for et par er sannsynligheten for å lykkes bare 5 % per måned. Da er forventningsverdien for at de skal lykkes bare 1/0.05 = 20. De må altså forvente å prøve i minst 20 mnd, mot 5 mnd for andre par. Da er det ikke rart at flere par blir spontant gravide, bare det går nok tid. Selvsagt er det par som aldri blir gravide uansett hvor lenge de prøver, og andre med svært dårlig odds som spontant blir gravide. Dette skyldes jo at fruktbarheten varierer over tid, så plutselig kan sjansen for å lykkes være økt eller redusert. Min vurdering er dermed at det er helt unødvendig å komme med personlige erfaringer og at man "kjenner noen som kjenner noen" som ble gravide da de sluttet å stresse; forklaringen ligger i matematikk og statistikk. Så enkelt, og så komplisert. Anonym poster: d939dfcf0d26ea7d5f23ffbc28809117 Anonym poster: d939dfcf0d26ea7d5f23ffbc28809117 11
Athene Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Et godt innlegg, med bare noen få men uvesentlige faktafeil (sannsynligheten for å lykkes minker litt for hver syklus du forsøker, sannsynligheten for å bli gravid på ett år er bare 80-85%, men dette er irrelevant i denne sammenheng). For å si det enda enklere. De aller, aller fleste blir gravid før eller senere, for mange er det snakk om senere. Og abolutt alle har gjort et eller annet den syklusen de lyktes, som de sprer i det vide og brede fordi de har funnet "fasiten" på å bli gravid. Det at det bare er "å slutte og stresse" er en seiglivet myte, som irriterer meg en del. Det er forsket i det vide og brede på dette. Og fasiten er at det har null niks å si, med mindre det er snakk om ekstrem fysiologisk stress. 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Et godt innlegg, med bare noen få men uvesentlige faktafeil (sannsynligheten for å lykkes minker litt for hver syklus du forsøker, sannsynligheten for å bli gravid på ett år er bare 80-85%, men dette er irrelevant i denne sammenheng). Jeg er ikke TS. 80-85% gjelder for alle som prøver, altså fra superfruktbare til infertile. 90-95% er tallet for de med "normal" fruktbarhet, så jeg tror ikke det er så galt. Anonym poster: 56bb59b0d6227a6c790a9ed49cf95f9a
Athene Skrevet 7. desember 2012 #4 Skrevet 7. desember 2012 Jeg er ikke TS. 80-85% gjelder for alle som prøver, altså fra superfruktbare til infertile. 90-95% er tallet for de med "normal" fruktbarhet, så jeg tror ikke det er så galt. Anonym poster: 56bb59b0d6227a6c790a9ed49cf95f9a Jeg er ikke helt enig i den. Statistikk for "normalt" fruktbare par brukes ikke, da ingen kan definere hva som er normalt. Det er enorme individuelle forskjeller, selv for de som blir lett gravide. 90-95% er andel som blir gravide på to års prøving, da har mange fått litt hjelp.
Fufu Skrevet 7. desember 2012 #5 Skrevet 7. desember 2012 Du må da ikke finne på å komme med noe så logisk som statistikk her på KG. Her skal man synse og begå feilslutninger, vet du, og aller helst henvise til «noen man kjenner» når man argumenterer. 5
Gjest jente8923 Skrevet 7. desember 2012 #6 Skrevet 7. desember 2012 Er så glad det finnes mennesker som forholder seg til realiteter og fakta fremfor synsing tanker =) 4
fionel Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Dette var egentlig litt godt å lese ts 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå