Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Det er noe som skjer med kjæresten min, som jeg ikke helt forstår. Han får perioder hvor han blir som en helt annen person, innbiller seg ting og kan klikke. Han kan feks. få for seg at jeg holder pusten, for en eller annen grunn. At jeg bare uten videre stopper opp å puste. Han tar hånda si inntil nesa mi for å sjekke om jeg puster eller ikke, har et par ganger tatt kvelertak på meg pga. dette. Jeg holder jo selvfølgelig ikke pusten i det hele tatt. Han kan noen ganger få for seg at det er noen som overvåker han. Telefonen hans er avlyttet, noen hører på alle samtalene hans, noen har satt opp kameraer i leiligheten våres eller det kan være at han tror noen følger etter han når han er ute på byen eller titter stygt på han eller snakker om han når han er ute. Han har spurt meg noen ganger hvis jeg nå om vinteren snufser, om det er fordi jeg har tatt kokain. At jeg later som jeg går på do, eller snorter mens jeg er på jobb. Jeg tar ikke kokain og har heller aldri gjort det, og dette vet han godt. Eller han kan få for seg at jeg og flere andre bare venter på at han skal dø. Han kan og høre stemmer. Brått kan han høre i hodet sitt at noen sier "ikke si det" eller "lyv" eller noe slikt. Men han forstår ikke at det kun er i hodet sitt, han tror da at noen gjør så det kun er han som hører det, ettersom jeg ikke hører noen stemmer. Lyder i huset kan og få han til å klikke, som lyder fra kjøleskapet, panelovnen, knirkinger osv. Et par ganger har han og fått for seg at det han vært noen på taket, mitt på natten, så da har han løpt ut for å se hvem det er. Men det er jo selvfølgelig ingen der. Han tror hele verden er i mot han, at biler som bråker når de kjører forbi gjør det kun for å plage han, at lydene i huset er der for å plage han, at jeg prøver å plage han ved å holde pusten, eller at han tror jeg lyver for han hele tiden. Dette er bare noen eksempler. Han er ikke slik hele tiden, det kan komme brått og går over i løpet av dagen. Han sover drit dårlig, kan ligge våken hele natten noen ganger. Han har ikke jobb, og sliter med å finne seg en jobb. Og det er etter at han sluttet i den siste jobben sin at han gradvis har blitt slik, han har aldri hatt det slikt før. Han pleide også å røyke en del hasj, men har omtrent sluttet. Pleide å røyke 4-5 dager i uken, til nå kanskje en gang i uken eller annen hver uke. Jeg vet ikke om dette også kan gi slike forestillinger og paranoi? Jeg lurer egentlig på hva det er som feiler han for tiden. Han prøvd å si forsiktig til han at han kanskje burde dra til legen, men da blir han bare forbanna. Men jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe han, og blir veldig bekymret når han oppfører seg på denne måten og innbiller seg dårlige ting. Noen som vet hva dette kan være for noe?
Cupcake92 Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Send han til lege. Kjæresten din er syk og trenger hjelp. Hadde tatt han med på legevakten med en gang om jeg var deg, eventuelt fått han lagt inn og utredet. Uansett, søk hjelp! 16
heidifrøkna Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Vanskelig situasjon!! Har du prøvd å snakke med hans familie om det? 1
Aldrisur Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 Han bør nok absolutt ta seg en tur til legen. Hvis han ikke vil oppsøke lege selv, ville jeg (hvis jeg var deg) tatt kontakt med min egen fastlege for å få råd og veiledning om hva du kan gjøre videre. 8
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Eg veit ikkje kva det kan vera. Men vil berre sei at han er langt frå normen. Om han trur verda gjer ting for å itrritera han så er han vel det ein kallar "grandios". Og så veit eg at det er slitsomt å få "skylda" for alt. Eg tenkjer at han bør får hjelp! Du og, forresten.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 symptomer på lidelsen schizofreni. -Vrangforestillinger -Influens -Bisarre vrangf. oftast knytta til: forfølgelse; storhetstanker (grandiose); sjalusi; erotiske; hypokondri; urettvis behandling(kverulant) -Hallusinasjoner -Fleire stemmer, komenterande, kritiske -Tankeforstyrringar -Affektavflating (lite følelser) -Fattig språk, fattig tankeinnhald -Sosial tilbaketrekking -Apati, autisme, ambivalens Anonym poster: 02aa86e865200b2ec598382c10e5bac2 2
Nytt liv Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 Langvarig hasjbruk ødelegge psyken. Det er sant. Min mor jobber med unge folk som er innlagt p.g.a hasj. De ser edderkopper oppover veggene, tror de blir forfulgt og hører stemmer i hodet. M.M. Klassisk eksempel. 10
Coronas Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Det er noe som skjer med kjæresten min, som jeg ikke helt forstår. Han får perioder hvor han blir som en helt annen person, innbiller seg ting og kan klikke. Han kan feks. få for seg at jeg holder pusten, for en eller annen grunn. At jeg bare uten videre stopper opp å puste. Han tar hånda si inntil nesa mi for å sjekke om jeg puster eller ikke, har et par ganger tatt kvelertak på meg pga. dette. Jeg holder jo selvfølgelig ikke pusten i det hele tatt. Han kan noen ganger få for seg at det er noen som overvåker han. Telefonen hans er avlyttet, noen hører på alle samtalene hans, noen har satt opp kameraer i leiligheten våres eller det kan være at han tror noen følger etter han når han er ute på byen eller titter stygt på han eller snakker om han når han er ute. Han har spurt meg noen ganger hvis jeg nå om vinteren snufser, om det er fordi jeg har tatt kokain. At jeg later som jeg går på do, eller snorter mens jeg er på jobb. Jeg tar ikke kokain og har heller aldri gjort det, og dette vet han godt. Eller han kan få for seg at jeg og flere andre bare venter på at han skal dø. Han kan og høre stemmer. Brått kan han høre i hodet sitt at noen sier "ikke si det" eller "lyv" eller noe slikt. Men han forstår ikke at det kun er i hodet sitt, han tror da at noen gjør så det kun er han som hører det, ettersom jeg ikke hører noen stemmer. Lyder i huset kan og få han til å klikke, som lyder fra kjøleskapet, panelovnen, knirkinger osv. Et par ganger har han og fått for seg at det han vært noen på taket, mitt på natten, så da har han løpt ut for å se hvem det er. Men det er jo selvfølgelig ingen der. Han tror hele verden er i mot han, at biler som bråker når de kjører forbi gjør det kun for å plage han, at lydene i huset er der for å plage han, at jeg prøver å plage han ved å holde pusten, eller at han tror jeg lyver for han hele tiden. Dette er bare noen eksempler. Han er ikke slik hele tiden, det kan komme brått og går over i løpet av dagen. Han sover drit dårlig, kan ligge våken hele natten noen ganger. Han har ikke jobb, og sliter med å finne seg en jobb. Og det er etter at han sluttet i den siste jobben sin at han gradvis har blitt slik, han har aldri hatt det slikt før. Han pleide også å røyke en del hasj, men har omtrent sluttet. Pleide å røyke 4-5 dager i uken, til nå kanskje en gang i uken eller annen hver uke. Jeg vet ikke om dette også kan gi slike forestillinger og paranoi? Jeg lurer egentlig på hva det er som feiler han for tiden. Han prøvd å si forsiktig til han at han kanskje burde dra til legen, men da blir han bare forbanna. Men jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe han, og blir veldig bekymret når han oppfører seg på denne måten og innbiller seg dårlige ting. Noen som vet hva dette kan være for noe? Schizofreni Han trenger en psykolog og medisinering.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Har dere TIPS i nærheten? Tidlig oppdagelse av psykose - de kan man ta kontakt med dersom man mistenker at en person kan slite med psykose. Anonym poster: 1d3350d8b07a1af2152b10e6aafd9b5f 4
eelise Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 Jeg tenkte også på schizofreni med en gang. Høres veldig sånn ut.
Nytt liv Skrevet 6. desember 2012 #11 Skrevet 6. desember 2012 Langvarig hasjbruk ødelegge psyken. Det er sant. Min mor jobber med unge folk som er innlagt p.g.a hasj. De ser edderkopper oppover veggene, tror de blir forfulgt og hører stemmer i hodet. M.M. Klassisk eksempel. 2
Steinar40 Skrevet 6. desember 2012 #13 Skrevet 6. desember 2012 Langvarig hasjbruk ødelegge psyken. Det er sant. Min mor jobber med unge folk som er innlagt p.g.a hasj. De ser edderkopper oppover veggene, tror de blir forfulgt og hører stemmer i hodet. M.M. Klassisk eksempel. Høres sannsynlig ut ettersom han har brukt hasj. 1
Kala Skrevet 6. desember 2012 #14 Skrevet 6. desember 2012 psykoser --> schizofreni. hasj/marihuana kan være utløsende årsaker til schizofreni hos de som har dette liggende latent i genene sine. Det er en viss prosentandel som ikke tåler dette rusmiddelet, som får slike plager typen din tydeligvis har. Få han til lege fortest mulig. 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #15 Skrevet 6. desember 2012 Dette høres ille ut. Så ille at jeg vet ikke om jeg hadde turt å være alene sammen med han. Stemmer i hodet? Hva om stemmene beordrer han til å skade deg eller andre? Anonym poster: cde9c3192811b683a123ecb18ad9c89c 4
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2012 #16 Skrevet 6. desember 2012 Takk for svar. Verken jeg eller noen andre får vel tvunget han til å søke hjelp, om han ikke ønsker det selv. Men takk for tipset om å snakke med min egen fastlege, det skal jeg gjøre. Jeg har og tenkt tanken på å snakke med broren hans. Vet ikke om de har merket noe på han, for jeg tror det kun er foran meg han er på den måten. Jeg synes ikke dette virker noe friskt, og blir veldig bekymret for hvordan det skal gå med han. Men han må vel oppsøke hjelp selv, og jo fortere jo bedre. Men hvordan kan jeg få han til å oppsøke hjelp? Finnes det noe nummer jeg kan ringe anonymt for å få noen tips til å hjelpe han?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #17 Skrevet 6. desember 2012 Jeg synes ikke dette virker noe friskt, og blir veldig bekymret for hvordan det skal gå med han. Men han må vel oppsøke hjelp selv, og jo fortere jo bedre. Men hvordan kan jeg få han til å oppsøke hjelp? Finnes det noe nummer jeg kan ringe anonymt for å få noen tips til å hjelpe han? Du kan ringe Tips: http://www.tips-info.com/ta-kontakt-med-tips Eller Mental Helses hjelpetelefon, 116 123 (døgnåpent) Anonym poster: 1d3350d8b07a1af2152b10e6aafd9b5f 1
Sign Skrevet 6. desember 2012 #18 Skrevet 6. desember 2012 Enig med alle over, du må få han til å oppsøke lege evt psykiatrisk avdeling på sykehus (eller poliklinikk). Har vært borti noe liknende og jeg vet hvor alvorlig det kan være. Ikke aksepter at han ikke vil til lege, mas til han gir seg. Argumenter med hva som helst, bare få han til lege. Og sørg for at du er tilstede, antakelig vil han ikke beskrive virkeligheten slik du (og andre) ser den, men slik han opplever den. 3
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2012 #19 Skrevet 7. desember 2012 takk for svar. skal ringe det nummeret idag og høre med dem.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #20 Skrevet 7. desember 2012 Kommunens psykiatrikontor er et bra sted å begynne, dit trenger du ingen henvisning. De skal være lavterskeltilbud og førstelinje, de skal ha kompetanse på å håndtere slikt. Pårørende kan også ta kontakt, og du kan få komme dit på samtale om hvordan kjæresten din er nå, og antakelig vil de sende psykiatrisk hjemmesykepleie hjem til dere som en begynnelse. Du finner telefonnummeret på kommunens hjemmeside. Anonym poster: 4f1376d8b35e88e3ddfbd3ba8597a95a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå