AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Jeg lurer på hvordan sesjonen går for seg?? Får jenter ta armhevinger på kne, eller ikke? Hva går styrketestene ut på? osvosv Anonym poster: a1811f8c02e2e1746381a6742e78b919
Gjest Sunshine22 Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Hei TS! Mulig ting har endret seg nå, men kan iallefall svare på hvordan det var på sesjon for få år siden: Sesjon del 1 består av et skjema som man fyller ut og sender inn til Forsvaret. På bakgrunn av denne informasjonen velger forsvaret å kalle deg inn til sesjon del 2 (eller ikke). Blir man innkalt til sesjon del 2, må man møte opp. Sesjon del 2 har som formål å finne ut om man er tjenestedyktig eller ikke. Først fikk vi informasjon om forsvaret, førstegangstjeneste, sesjon osv. Deretter var det en teoretisk prøve ( regning, figurregler og ordlikhet). Så hadde man en samtale med lege omkring din helse, registrering av hørsel, vekt, syn osv. Tilslutt hadde man en samtale med en sesjonsoffiser omkring dine planer/ønsker for eventuell tjeneste. For å finne ut mer om hvordan dagens sesjon foregår, kan du gå inn på forsvaret.no - mye god informasjon der:)
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #3 Skrevet 8. desember 2012 Der jeg var, var det ikke de styrkeøvelsene vi har fått beskjed om via Forsvarets hjemmeside. Jeg var på sesjon i Oslo. Der gikk det ut på å dytte en stang så hardt man klarte, først med armene, så med bena. Løpetesten foregår på en tredemølle med økning i motstand og fart. Det er ulike krav for jenter og gutter, men testene foregår på samme måte. Anonym poster: d0fee48f4769592cfce4fe6bdcf438c2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #4 Skrevet 8. desember 2012 Jente på sesjon? Jenter har ingenting i forsvaret å gjøre. Gutta blir bare nødt til å bære din last, gjøre din jobb, og du vil sinke hele laget ditt. Anonym poster: 8693ad836e14975a4d7c6731c3a9bd47 1
Gjest Sunshine22 Skrevet 8. desember 2012 #5 Skrevet 8. desember 2012 Jente på sesjon? Jenter har ingenting i forsvaret å gjøre. Gutta blir bare nødt til å bære din last, gjøre din jobb, og du vil sinke hele laget ditt. Anonym poster: 8693ad836e14975a4d7c6731c3a9bd47 Til AB, har du vært i forsvaret og opplevd dette? Da jeg var inne til førstegangstjeneste, var vi jentene absolutt ingen som sinket laget sitt! Vi gjorde jobben vår , i likhet med de fleste gutta! Faktisk var det noen gutter som sinket laget mitt ved enkelte tilfeller, men som et lag - støttet vi hverandre uansett. Merker jeg ble litt provosert over en slik holdning, men det er lov til å ha ulike syn på saken ... 2
xiando Skrevet 9. desember 2012 #6 Skrevet 9. desember 2012 Jente på sesjon? Jenter har ingenting i forsvaret å gjøre. Gutta blir bare nødt til å bære din last, gjøre din jobb, og du vil sinke hele laget ditt. For noe tøv. Da jeg var i militæret var det "jenter" der og de klarte seg helt fint selv. Jeg husker ellers at løytnanten på Ørland sa "Og dette er ett spesielt kull for det er første gang vi har en jente på dette kurset" etter to dager og alle så rundt seg etter denne "jenta". Han "jenta" var ikke direkte feminin. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #7 Skrevet 13. desember 2012 TS HER. Jeg ble heldigvis tjenestedyktig! Sesjonen gikk lett som en plett :-) Anonym poster: a1811f8c02e2e1746381a6742e78b919 1
Gjest meh Skrevet 14. desember 2012 #9 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Jente på sesjon? Jenter har ingenting i forsvaret å gjøre. Gutta blir bare nødt til å bære din last, gjøre din jobb, og du vil sinke hele laget ditt. Kvinner som evner å konkurrere på likt grunnlag med gutta har noe i forsvaret å gjøre, dog ikke de som bare kvoteres inn på bekostning av troppen som en helhet og bedre kvalifiserte enkeltindivider som må vike unna for mest mulig statistisk likhet. Til tross for at det er klare medfødte grunner til at det er flere menn enn kvinner som er godt egnet til å delta i krig - det er også garantert først og fremst menn som enten vil tvinges ut til en eventuell krig, eller verge seg frivillig i tilfelle krig, og da er det ganske bortkastet å prioritere dårligere kvalifiserte kvinner i førstegangstjenesten foran en del menn som må vike unna grunnet kvoteringen. Å la seg kvotere inn en plass på bekostning av en annen, uavhengig av om det er snakk om forsvaret, utdanning eller arbeidsplass er grovt uetisk. Endret 14. desember 2012 av meh
EvenD Skrevet 14. desember 2012 #10 Skrevet 14. desember 2012 Kvinner som evner å konkurrere på likt grunnlag med gutta har noe i forsvaret å gjøre, dog ikke de som bare kvoteres inn på bekostning av troppen som en helhet og bedre kvalifiserte enkeltindivider som må vike unna for mest mulig statistisk likhet. Til tross for at det er klare medfødte grunner til at det er flere menn enn kvinner som er godt egnet til å delta i krig - det er også garantert først og fremst menn som enten vil tvinges ut til en eventuell krig, eller verge seg frivillig i tilfelle krig, og da er det ganske bortkastet å prioritere dårligere kvalifiserte kvinner i førstegangstjenesten foran en del menn som må vike unna grunnet kvoteringen. Å la seg kvotere inn en plass på bekostning av en annen, uavhengig av om det er snakk om forsvaret, utdanning eller arbeidsplass er grovt uetisk. Fra mitt år i førstegangstjenesten, samt å ha bodd i en millitærbygd hele mitt liv kan jeg skrive under på at en god porsjon av ungdomen som er gjennom tjeneste er like bortkastet som du mener kvinnene er. Hadde Forsvaret virkelig vært ute etter "kremen" av norsk ungdom hadde de hatt mer fysiske tester og ikke bare en liten helsesjekk og en iq-test.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #11 Skrevet 14. desember 2012 Det er fysiske tester. Kondisjon, samt litt styrke :-) Anonym poster: a1811f8c02e2e1746381a6742e78b919
Gjest meh Skrevet 14. desember 2012 #12 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Fra mitt år i førstegangstjenesten, samt å ha bodd i en millitærbygd hele mitt liv kan jeg skrive under på at en god porsjon av ungdomen som er gjennom tjeneste er like bortkastet som du mener kvinnene er. Hvis du mener at kvinner generelt er bedre egnet til strid enn menn generelt så får det så være. Jeg sier ikke at kvinner i forsvaret er bortkastet siden det finnes kvinner som er godt egnet til strid, men den totale andelen av disse i forhold til hele kjønnet er vesentlig lavere enn hos menn på grunn av medfødte fysiske forutsetninger, og eventuelt mentale, sistnevnte kan dog diskuteres. Derfor mener jeg at kvinner og menn burde stille akkurat likt, alt annet er blodig urettferdig, sløsing med ressurser og er en praksis som medfører en betydelig reduksjon av forsvarskapasiteten som jo er hele poenget med førstegangstjenesten. Endret 14. desember 2012 av meh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå