Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er soya en "normal" ting å reagere på for babyen? Via morsmelken mener jeg? Småen er skikkelig dårlig i magen i dag, lukter minst like ille som når en voksen er det! *blææææ* :-P

Men på grunn av masse intoleranser selv er det veldig begrenset hva jeg spiser.. I dag har det bare vært det vanlige (bananer, brød med ost, litt sjokolade). I går kveld besto derimot middagen av en god del soya, både i form av kjøtterstatning og soyamelk.. Eller kan babyer, som voksne, noen ganger bare bli dårlig "uten grunn"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen burde spise soya overhode. Skal du erstatte matvarer bør det gjøres med andre ting enn soya.

Anonym poster: 5d728cc08f831410d5a5cd5838042bdb

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske vanlig at babyer/småbarn som ikke tåler melk, også reagerer på soya, fordi soyaprotein og melkeprotein er veldig likt. De kan fint være intollerante mot soya uten å være det mot melk også. Ofte handler det jo også om mengder, at det skal litt til før det gir utslag.

• Liker 2
Skrevet

Vet at babyer kan reagere på soyamelk om de får det direkte, men også gjennom morsmelken?

Vet ikke hvorfor AB mener man ikke skal spise soya, men det er ikke så lett å unngå det når man ikke tåler noe animalsk..er ganske mye som må erstattes..

Skrevet

Ja, selvsagt kan de reagere på ting de får via morsmelk.

Jeg er forøvrig delvis enig med AB, soya er hormonforstyrrende. Sønnen min tåler ikke melk, men han får ingen soyaprodukter om det kan unngås. Om man kan leve kjøttfritt uten soya, aner jeg ingenting om.

• Liker 1
Skrevet

Vet de kan reagere på ting via morsmelk, han reagerer på sterke krydre og løk o.l. Men som du nevner er det gjerne snakk om mengder og det er vel ikke så store mengder som går over i melken? Jeg får ta et par dager uten soya og teste igjen siden. Jeg skal alltids klare meg uten soya mens jeg ammer (alt for den lille!), men guuud så matlei jeg kommer til å bli da :-P

(For øvrig tåler ikke jeg melk, men tåler soya, så det er jo ikke nødvendigvis gitt at det ene = det andre pga likhet i proteinet)

Skrevet

Nei, men det er forskjell på voksne og barn. Barn utvikler lettere allergier og intolleranser, og det er derfor man skal være forsiktig med soya til barn som ikke tåler melk, selv om det er ansett for å være et godt erstatningsprodukt for voksne. Babyen har et veldig uferdig fordøyelsessystem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får kjøre elimineringstesten og se. Jeg vet jo ikke om han tåler melk siden jeg ikke spiser det selv, men det skader ikke å droppe soya en stund for å se.. Vil hvertfall ikke at han skal fortsette å ha slike bleier som dette, stakkars :-(

Skrevet

Er du sikker på at han har vondt i magen? Det kan vel være at soyaen gjør bæsjen mer illluktende uten at det nødvendigvis plager han?

Jeg hadde forøvrig melkeallergi da jeg var baby og jeg fikk da soyamelk. Men det er jo 30 år siden.. :fnise:

Skrevet

Han har vært sutrete og hulker i søvne. Når han er våken vil han enten ha pupp (og da kaver og trykker han samtidig) eller så sutrer han. Han gråter nesten aldri for noe, så sutring er "mye" fra ham.. Men han kaver ofte med bleiefylling, og i dag har i så måte ikke vært veldig uvanlig, så det kan jo være at det bare er lukten som fikk meg bekymret og til å lure.. Kan jo være det luktet verre enn det var. Han har ikke fått ut noe mer siden, så vet ikke om det er over eller ikke. Han klynker fortsatt når han er oppe og vaker fra søvnen.

Skrevet

Ikke godt å si, men du kan jo prøve å kutte ut soya en ukes tid og så prøve å spise litt igjen og se hva som skjer?

• Liker 1
Skrevet

Har du lyst på en jente istedet?

• Liker 1
Skrevet

Soya er et ganske vanlig (og ganske sterkt) allergen - vi kjenner bare ikke så godt til det her til lands siden soya ikke er så vanlig i kosten :)

Anonym poster: 40cf56d01ea4f83de234fd32fcc074a8

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er det med melkeallergi (og andre allergier for den saks skyld). Når begynner babyen å reagere på det? Er det fra fødselen av eller kan det inntreffe når det er gått noen uker? For jeg er melkeintolerant, men tåler faste oster. Dvs at jeg spiser hvitost og har gjort det alle disse ukene..han har ikke reagert. Har også spist noe soya, men ikke mye. Kan han først nå f.eks reagere på det jeg får i meg av melk hvis han er allergisk, selv om han ikke har det før? Noen som vet?

Skrevet

Soya er et ganske vanlig (og ganske sterkt) allergen - vi kjenner bare ikke så godt til det her til lands siden soya ikke er så vanlig i kosten :)

Anonym poster: 40cf56d01ea4f83de234fd32fcc074a8

Dessverre blir det mer og mer vanlig som tilsetning i ferdigprodukter fordi det er billig.

Skrevet

Sønnen min tåler ikke melk, men han reagerte ikke noe mens jeg ammet. Jeg har forholdsvis lite melk i kosten min. Da han ikke ville ha morsmelk mer etter 9 mnd. og fikk MME basert på melk, ble han syk umiddelbart. Nå har han vært melkefri ett år, og reagerer fremdeles kraftig på melk, men det skal litt til før han reagerer. Han tåler fint å spise bittelitt ost, eller en vaffel f.eks., men holder ham helt unna melk i håp om at han skal vokse det av seg.

Skrevet

For jeg er melkeintolerant, men tåler faste oster.

FAIL!!!!

Anonym poster: a8915e7e89343987f8f302e0fb1ab50f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...