Gå til innhold

Farlig elektrisk anlegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet inn i et rekkehus fra 1970. Mye skal pusses opp og oppdateres, også det elektriske anlegget. Vi har renovert noen rom, men er nok ikke ferdige med hele huset før om noen få år.

Det elektriske anlegget bekymrer meg, og jeg og mannen krangler litt om det. Vi er som sagt enig i at alt elektrisk skal skiftes ut, men siden flere av rommene skal pusses opp fra grunnen av etterhvert er det meningsløst å ta det nå. Det betyr i så fall at jobben må gjøres om igjen.

Det ble installert nytt sikringsskap her i fjor av forrige eier. De siste dagene har sikringene gått daglig. For eksempel kan vi ikke la oppvaskmaskinen og vannkokeren gå samtidig.

Jeg er en bekymrer. Jeg frykter at anlegget er brannfarlig og at vi burde bite i det sure eplet og oppgradere nå selv om det ikke er optimalt. Mannen min mener jeg er hysterisk og at vi kan ta det med ro siden sikringene faktisk fungerer.

Noen som har peiling?

Anonym poster: 7f7f37e8a4c4a28db0e21d9e672b0837

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en annen ting: Mannen min har oppdaget at det er jordede og ujordede kontakter om hverandre i stua.

Gjest hedgepig
Skrevet

Jeg har ikke peiling, men jeg har ett spørsmål vedr kursen som går på kjøkkenet;

Hvor mange amper er den på? Kan du bruke en annen kontakt til vannkokeren, sånn at den går på en annen kurs?

Og når det gjelder stuen; siden det er både ujordede og jordede kontakter. Er de jordede installerte senere enn de ujordede?

Skrevet

Sjekk sikringene. Det er ingen grunn til at gammel kobber er dårligere enn ny, men der er nye greier siden syttitallet. Om jeg husker rett er det mer eller mindre slutt på 10 A sikringer, til fordel for 16 A. Nå er også stort sett alle kontakter jordet. Tidligere var det gjerne de som var nær fukt og åpne vindu, og på "tekniske kurser" som ble jordet.

Først og fremst sørger du for at dine 10 A sikringer er trege og ikke rapide (FLINK). Dernest lærer du deg (uansett elektrisk opplegg) å beregne effektforbruket kontra anleggets kapasitet. Et anlegg blir kun brannfarlig om det feilbelastes. På alle elektriske apparater skal det stå en lapp med spenning og enten effektforbruk eller hvilken strømstyrke de krever. Bruker noe 1600W trekker du det fra kursens maksgrense, og så ser du hvor mye mer du kan koble til før sikringen popper.

Har kursen 10 A er maksgrensa 235V x 10 A = 2350 Watt.

Bruker vannkokeren 1000 W og lysrøret 58 W har du under 1300 W igjen til disposisjon. Det kan være lurt å sette oppvaskmaskina på pause mens du koker vann.

Kvadratet på ledningene bestemmer sikringens maksimum størrelse. Har du tjukke nok ledninger, kan en elektriker fjerne 10 A-bunnpluggen i sikringsskapet, og erstatte den med en 16 A i stedet.

Du bør finne ut hvilke sikringer som beskytter hvilke kontakter, og så regne ut hvor mye strøm du kan dra på hver kurs. Flytt på apparater om du kan. Så fordeler du belastningen. Eller slå av noe annet når du bruker strømslukere som ovner og kaffemaskiner etc.

Selv om kjøleskap og fryser ikke drar så mye strøm på det jevne, er det spoler i motorene deres som kan dra ganske mye et kort sekund i det de startet opp (og termostaten starter og stopper dem hele tiden). Derfor bør kurser slike brukes (og vifteovner, støvsugere etc.) ha trege sikringer. De tåler noen sekunders varme før sikringstråden brennes over, i motsetning til hurtige sikringer. Det er lite som trenger hurtigsikringens beskyttelse i dag.

Når du har belastet en kurs mye en stund (kvarter til en time) bør du kjenne på sikringer og kontakter, at de ikke går seg varme. Sikringer kan bli lunken uten at det er noe stress, men ledninger og kontakter skal være akkurat som om de ikke er i bruk.

Skjønner at det er greit å gjøre ferdig installasjoner før oppussing. Det går mer på det praktiske og estetiske enn det sikkerhetsmessige.

Hva med å spandere noen hundringser etter egentesten jeg beskriver, og få en elektriker til å se over anlegget? Så får du vite om det er trygt og om noe trenger akuttfiks? Så sover du bedre om natta? Og i beste fall kan du få ut mer strøm fra ledningene om det kan skiftes sikringsbunner.

Ofte var de mye mer nøye på el-anleggene før i tiden. Og mye var overdimensjonert i forhold til beregnet bruk. Gammelt betyr derfor ikke automatisk farlig. Men noen isolasjonsmaterialer kan jo tæres på av tidens tann, så å få et ettersyn kan være en god investering.

Sist: Alltid koble ovner og andre strømglupske apparater rett i veggkontakt! Slike skjøtekabler med splitter er kun til lampetter og småplukk. Har du mange mobilladere og sånn, dra de ut etter lading, eller invester i en skjøtekontakt med egen bryter til dem. De skal ikke stå tilkoblet uten belastning.

• Liker 2
Skrevet

Som regel er det ikke så ille om det er fra 70-tallet. mange rekkehus fra nittiallet har ikke engang jordede kontakter installert.

det er også sånn at det veldig sjeldent plutselig blir noe feil med dte elektriske anlegget. Jeg ville bare ha ventet med det, og heller kontaktet en elektriker som kunne se om dte var noe farlig så lenge.

Anonym poster: aaf82937d1c73a1a66f2038c2df51783

Skrevet

Hvis anlegget ligger åpent ville jeg tatt det elektriske først. Her er det mye som muligens skal ned og bort og opp på nytt igjen. Har du malt må du male på nytt osv. Jeg skulle ønske jeg visste at det elektriske i nye leiligheten er helt elendig før jeg pusset opp gang, stue og soverom i all hui og hast. Redd alt må rives ned, og da må jeg male på nytt, og hadde sluppet å ta av listene og tilpasse dem det nye gulvet osv..

Anonym poster: 1a2d040e803adf0ce861ecacada377b3

Skrevet

Vi kjøpte et rekkehus fra 1971 i sommer. Tenkte at vi skulle bytte til automatsikringer, og fikk en elektriker til å komme og se på det. Endte med at vi måtte bytte hele anlegget da han som bodde her for noen år siden visstnok var elektriker men hadde gjort så mye rart at det var et under at huset ikke hadde brent ned ennå. Det var slått spiker inn i rørene der ledningene var, og ett sted hadde det ødelagt isolasjonen på ledningen tom. Andre steder var det skjøtet på i hytt og pine. Så jeg vil hvertfall anbefale å få sjekket anlegget :)

Skrevet

[klippe]

Hatten av for informativt innlegg! :tommel:

Skrevet

Takk for svar :)

Ledningene er ikke tykke nok til at vi kan skifte sikringsbunner. På de rommene vi har renovert hittil har elektriker selvsagt brukt slike ledninger, men 75% av huset har gamle.

Sikringene er 10A. Jeg har gått gjennom nå og funnet ut hvilke kontakter som går til hvilken kurs (forvirrende opplegg, for stue og kjøkken har to kurser som begge har noen kjøkken- og stuekontakter...), og nå prøver vi å ikke overbelaste.

Rett over nyttår skal vi ha elektriker innom uansett til et rom vi har renovert ferdig, og da skal jeg be ham sjekke om det er noe akutt eller om vi kan leve med dette til rommene tas.

(Og ikke minst! Vi har røykvarslere og pulverapparat i fleng. Snart får vi boligalarm også. Så vi er godt dekket om noe skulle skje.)

Skrevet

(Og ikke minst! Vi har røykvarslere og pulverapparat i fleng. Snart får vi boligalarm også. Så vi er godt dekket om noe skulle skje.)

Foreslår at dere ihvertfall bytter ut ett av dem med skum. Pulverapparat er som atomvåpen, kjekke å ha, men det er et hælvete å gjøre rent etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...