Gå til innhold

Har NAV lov til dette? Trenger litt råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 20 som hele livet har vært plaget av angst. Jeg har vært sjenert og engstelig siden jeg var liten, og nå har det meget sanbsynlig utviklet seg til Unvikende PF. Min nåværende psykolog er enig etter at hun utredet meg, men hun kan ikke sette diagnosen før jeg er litt eldre sier hun. Men jeg er 100% sikker selv på at jeg har det. Jeg sliter enormt. Klarer ikke gå alene utenfor døra omtrent.

Så har det seg sånn at jeg har prøvd ut noen tilbud fra NAV. Jeg var motivert og presset meg selv for hardt fordi jeg så gjerne ville bli bedre. Til slutt klarte jeg ikke mer. Jeg prøvde arbeid i skjermet bedrift, og fikk tilbud om støttekontakt eller eventuelt "gå turer". Måtte takke nei til begge av gode grunner.

Etter dette var vi enige med NAV om at det var nok for meg å ha timer hos DPS. Og dit gikk jeg en stund uten særlig fremgang. Så valgte jeg å bytte psykolog hos DPS av forskjellige grunner (Spør om dere vil ha mer detaljer. Blir bare mye å skrive nå). Men jeg turte ikke/glemte å si ifra til saksbehandleren min på NAV.

Så ble jeg innkalt til et møte på NAV. Der ville jeg gjerne ha med moren min som støtte, men ble ganske nektet dette av saksbehandler. Jeg var allerede et nervevrak før jeg kom, og så ble plutselig "tryggheten" min revet fra meg uten at jeg var forberedt. Jeg prøvde å samle meg, og satte på meg en falsk maske av selvtillit i møtet. Behandleren min virket veldig begativt innstilt, og forklarte at h*n syntes h*n hadde vært tålmodig med meg over lang tid, og at h*n syntes h*n hadde gitt meg mange "kjangser", men nå var liksom begeret fullt. Spesielt siden jeg hadde "avsluttet" behandlingen hos DPS. Jeg satt vettskremt og flau med klump i halsen og følte meg dømt nedenom og hjem og prøvde skjelvende å forklare at jeg bare hadde byttet behandler, ikke avsluttet. Også prøvde jeg og forklare at jeg trodde jeg hadde unnvikende PF. For saksbehandleren min i NAV hadde nemlig omtrent ingen peiling på den faktiske grunnen til at jeg ikke klarte å jobbe. Så jeg prøvde å forklare det. Ikke det smarteste trekket fra min side, siden jeg følte meg så innmari patetisk at jeg ikke klarte tenke klart engang. Saksbehandlerrn min bare motsa meg veldig kritisk, og det virket som h*n ikke trodde på meg. Så begynte jeg ynkelig nok å grine. Da brast det virkelig for meg, og jeg følte meg så dum i det øyeblikket at jeg omtrent ville dø. Og det er uten å overdrive.

Det endte med at saksbehandleren avsluttet den lille ytelsen jeg hadde. Så da endte jeg opp uten en krone til å betale regninger, leie eller andre grunnleggende behov. Jeg bodde heldigvis hjemme, men det var en grusom situasjon hvor jeg måtte slutte å betale leie, og jeg måtte låne penger til alle regninger. Jeg lever rett og slett på foreldrebe mines bekostning i en alder av 20 år, og det er IKKE noe jeg ønsker. Jeg føler egentlig at situasjonen er litt desperat. Jeg vil så inderlig gjerne bare være selvstendig og klare å jobbe, men det går ikke. Jeg følte at alt var ganske håpløst.

Heldigvis fikk jeg en ny behandler på DPS som forstod meg bedre, som hadde lenger erfaring. Og hun hjalp meg med å få et nytt møte med NAV. Hun ville også bli med i møtet og hjelpe til med ord der jeg ikke klarer. Så forhåpentligvis får jeg tilbake litt penger for å dekje det mest nødvendige. Jeg krever ikke met enn det, for jeg vil absolutt ikke bli sett på som en snylter.

Mrn så lurer jeg på om jeg har rett til å søke om penger for denne perioden hvor jeg ikke har fått noe som helst? Det er da ikke riktig å avslutte ytelser til en som faktisk er hjelpesløs og ute av stand til å tjene noe selv?

Anonym poster: a29c68c35c18d3fd7901a74628a8229f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

(...)

Endret av Paien
Skrevet

Du har ikke rett på å få etterbetalt noe. Og jo, de har lov til å kutte ytelsen så lenge du ikke følger planlagt aktivitet. "Klarer ikke" er rett og slett ikke godt nok, da må du ha en lege i bakhånd dom støtter deg.

Fram til du får søkt på nytt får du gå på sosialen om du trenger penger for å overleve.

Anonym poster: 31b07811f915d65fb4ca0085af7bb4e2

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke rett på å få etterbetalt noe. Og jo, de har lov til å kutte ytelsen så lenge du ikke følger planlagt aktivitet. "Klarer ikke" er rett og slett ikke godt nok, da må du ha en lege i bakhånd dom støtter deg.

Fram til du får søkt på nytt får du gå på sosialen om du trenger penger for å overleve.

Det skulle stå SOM, ikke dom.

Skrevet

Huff, av og til MÅ man bare kjempe og tvinge seg selv. Er jo mest bedagelig å gå hjemme med full lønn, ikke sant? Men Norge og Verden stopper opp om ALLE skal nave. Da kollapser samfunnet, lille venn. Si til deg selv du er sterk nok, flink nok og verdifull nok til å klare alt du vil i verden. Du er din egen sjef og krev av deg selv at du prøver å jobbe, og samarbeide bedre med nav. Uansett hvor redd du er så er du herre over angsten. Du må jage bort angsten og fortelle den at DU ER SJEFEN! Lykke til.

Anonym poster: 9e78ed82732cb6d44629e64c785b4bed

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Eller psykolog/psykiater.

Skrevet

Det er sosialkontoret som kan hjelpe deg økonomisk. De tar bare hensyn til søknadsdato og framover i tid. Låner du penger for å klare forpliktelsene dine før du kommer til de så er det ikke deres problem. Altså så haster det å ta kontakt.

Anonym poster: 37308f0b5979b9a81dcd94bfa2d762c5

Skrevet

Var det AAP du hadde, som ble stoppet? I så fall, hva sto i aktivitetsplanen din?

Anonym poster: d780bdcddd5a805d8c1418a4d4eb6f86

Skrevet

Huff, av og til MÅ man bare kjempe og tvinge seg selv. Er jo mest bedagelig å gå hjemme med full lønn, ikke sant? Men Norge og Verden stopper opp om ALLE skal nave. Da kollapser samfunnet, lille venn. Si til deg selv du er sterk nok, flink nok og verdifull nok til å klare alt du vil i verden. Du er din egen sjef og krev av deg selv at du prøver å jobbe, og samarbeide bedre med nav. Uansett hvor redd du er så er du herre over angsten. Du må jage bort angsten og fortelle den at DU ER SJEFEN! Lykke til.

Wow! Noen sinne slitt med noe som helst du da tro...? Virker i allefall ikke slik. Og OM du har vært på samme plan som ts så hadde du kanskje skjønt at selv om du klarte å komme deg opp av elendigheten så er det ikke alle som klarer det desverre.

Jeg skjønner selvsagt hva du vil fram til, men det er nok bare ikke så enkelt for alle. Sliter selv med angst, migrene og utslitt rygg (faktisk!), og alt jeg vil er å jobbe. Synd det ikke er så enkelt som du vil ha det til.

Anonym poster: a1de806d22b75f2676d4613222859de8

• Liker 8
Skrevet

Jeg forventet kritiske svar. Det er jo mye snakk om såkalte "navere" som sitter på rompa og ikke gidder å gjøre noe, mens de får penger. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal få understreket det nok, men jeg har absolutt ingen intensjoner om å få et øre mer enn jeg trenger. Jeg prøver så godt jeg kan, men jeg har dessverre psykiske problemer som hindrer meg sterkt i mye. Jeg skulle fryktelig gjerne bare våknet opp en dag, helt frisk og normal, men det går ikke. Jeg har virkelig lyst til å jobbe, for jeg hater å være avhengig av andre, og bli sett på som svak og unormal. Men jeg klarer det ikke nå. Rett og slett klarer ikke.

Jeg prøvde jo som sagt arbeid i skjermet bedrift, fordi jeg presset meg selv til det. Og det førte bare til at ting ble verre. Jeg gråt hver natt og ble grusomt deprimert. Så jeg må bare gå litt saktere fram med ting.

Som sagt ble jeg og min daværende psykolog enige med NAV om at aktivitetsplanen var god nok ved at jeg gikk hos DPS til behandling fast.

Men kanskje jeg må søke om noe annet nå siden NAV ikke lenger aksepterer det.

• Liker 2
Skrevet

Eller psykolog/psykiater.

Stemmer. Men er ofte greit å ha fastlegen med "på laget".

Skrevet

Så lenge du fortsatt går til i time hos DPS, men bare har skiftet psykolog så har de nok ingen rett til å stoppe pengene dine. Du følger fortsatt planen, bare hos et annet menneske.

Anonym poster: a1de806d22b75f2676d4613222859de8

• Liker 2
Skrevet

Kan det være slik at saksbehandleren din har misforstått, og trodd at du har avbrutt behandlingen? Om det er det som har stått i aktivitetsplanen din, og de tror at det har blitt avsluttet, kan det være derfor de har avbrutt stønaden.

Forresten veldig dårlig å ikke la deg ha med noen på møte med saksbehandler. Jeg har hatt det hver gang tror jeg, og det har aldri vært noe problem.

Skrevet

Jeg sa ifra at jeg ikke hadde avsluttet behandling, men var i en bytteprosess. Men hun svarte at da fikk jeg heller søke på nytt o.s.v. Men etter møtet var jeg så knust at jeg følte jeg egentlig ikke hadde rett tilå noe som helst. Turte ikke kontakte dem igjen før jeg fikk denne nye behandleren på DPS.

Men jeg var og snakket med en annen person på NAV, som ikke hadde noe med saken min å gjøre. Men h*n forsikret oss om at jeg ville få igjen pengene hvis jeg sendte en kopi av innkallelsen til den nye psykologen hos DPS. Vi gjorde dette, men ingenting skjedde.

Skrevet

Men nå har jeg sendt et brev til NAV for en stund siden hvor jeg forklarer en del til min nåværende saksbehandler. Så forhåpentligvis kan h*n sette seg litt bedre inn i saken min nå. Jeg satser på at det blir orden på ting i dette nye møtet.

Skrevet

Få satt opp et nytt møte med NAV, og ta med deg din nåværende behandler! Det må ha skjedd en feil her, de kan ikke kutte støtte uten grunn. Slik du legger det fram har de ingen grunn, så de har sannsynligvis misforstått.

• Liker 1
Skrevet

(Eller har du kanskje allerede gjort det?)

Gjest annemor30
Skrevet

Du har ihvertfall lov til å ha med deg noen på NAV;)

Skrevet (endret)

...

Endret av Paien
Skrevet

Må man så MÅ man. Stopper pengene så MÅ du jo ha inntekt. DA MÅ DU JOBBE. KLARE ELLER IKKE KLARE. Ja, jeg blir litt matt av navere som skylder på nerver og angst hele tiden. Man kan leve med angsten, men dere lar jo angsten bestemme og sjefe over dere. DA ER DERE SVAKE JA!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...