Scherbatsky Skrevet 18. desember 2012 #23 Skrevet 18. desember 2012 (endret) Herregud, kok kålrabi mør, mos den og ha oppi smør, salt og masse nykverna pepper. Best. Ever. Har spist dette hver jul i 24 år, og gleder meg i sånn circa 350 dager hvert år. Det enkle er alltid best. Endret 18. desember 2012 av Scherbatsky 1
Brunhilde Skrevet 18. desember 2012 #24 Skrevet 18. desember 2012 Herregud, kok kålrabi mør, mos den med smør, salt og masse pepper. Best. Ever. Det enkle er alltid best. Uenig! Jeg hadde blitt kjempeskuffet om du hadde servert denne! Kålrotstappe skal lages med jevning, det er det eneste som duger! (Fordi vi er forskjellige, ikke sant?)
Alvina Skrevet 19. desember 2012 #25 Skrevet 19. desember 2012 (endret) Hei. Jeg skal lage kålrabistappe for første gang. Har funnet oppskrift med kålrabi, gulrøtter, fløte, salt og pepper. Det er vel slik det ska lages? Også lurer jeg på om fløten skal piskes til krem først? La kålrabien dampe i samme kjele som pinnekjøttet den siste halvtimmen eller så, og tilsett litt av kraften i stappa sammen med det du alt nevner. En vinner, men ikke tilsett salt før du har smakt og vær forsiktig med pepper. Endret 19. desember 2012 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #26 Skrevet 19. desember 2012 Jeg prøvde å lage dette for noen dager siden for første gang. Den ble ikke like god som bestemor's stappe nei, og jeg tror jeg brukte stavmikseren for mye også :-S Er det farlig å bruke stavmikseren på noe glovarmt? Den er helt ny, og jeg synes jeg kjente litt plastikklukt. Det ødela appetitten litt, men det smakte ikke noe plastikk av stappa da, hehe... Anonym poster: 8be477d081e17674c55d0fa24221c10d
lell Skrevet 23. desember 2012 Forfatter #27 Skrevet 23. desember 2012 Toro har ikke en sjanse i h**te til å nå en hjemmelaget stappe opp til anklene en gang Ekte smør, (fløteskvett), kraft, salt, nykvernet pepper og muskattnøtt må med. Fløte er litt diskuablet. Det varierer litt rundtomkring i landet hva som er vanlig. Noen vil ha en fløteskvett, andre er ikke vant til det overhodet, jeg bruker en liten fløteskvett i min stappe. Rotgrønnsakene har du fått så mye info på at de ser jeg ingen grunn til å nevne en gang til Du nevner noe å mose med; En potetstapper er tingen, jeg vil ha en grov stappe og bruker en slik en Potetstappe er kjøpt! Men jeg kjøpte krem fløte jeg :-D Tenkte ikke på at det skal være matfløte..
Chloe- Skrevet 23. desember 2012 #29 Skrevet 23. desember 2012 Kremfløte er helt topp. Enig! Har aldri vært i en situasjon der jeg foretrekker matfløte. 3
lell Skrevet 27. desember 2012 Forfatter #30 Skrevet 27. desember 2012 Nei å nei.. Er veldig skuffet over å måtte meddele at dette gikk ikke så bra som jeg hadde forventet :-( Jeg kokte kålrabi og gulrøtter i lett saltet vann. Så helte jeg av mye av vannet, tilsatte 3 ss smør, salt, pepper, muskat og fløte og moste i vei med potetstapper. Resultat: det smakte nesten ingenting :-( Jeg trur første feilen var at jeg hadde for mye vann igjen i kjelen da jeg begynte å mose!! Så er jeg sikker på at jeg sikkert skulle hatt dobbelt så mye med salt og det andre, derfor liker jeg ikke når folk sier "LITT " salt, eller en klype. Vanskelig da for en som ikke har gjort det før! Det skal sies at jeg ikke fikk tid til å smake den før servering fordi alle de andre stresset fordi pinnekjøttet og potetan var ferdig og de ventet kun på meg! Såå Toro vant over meg denne gang ja...
Gjest navnelapp Skrevet 27. desember 2012 #31 Skrevet 27. desember 2012 Gamalt jungelord: Sett aldri mat på bordet som du ikkje har smakt på først. Enkelt og greitt. Smakar du ikkje kan du ikkje justere smaken, og då er det køyrt. Sjølvsagt vinn Toro då! Toro har eigne smakspanel som sit og vurderer ulike versjonar, dei samanliknar, endrar ingrediensar og tilpassar slik at dei får ein smak som flest mogeleg likar. Til neste gong: Alt vatnet skal hellast av. Det kan godt dampe litt av og. Mos stappa med smør og fløte først, det skal ikkje spesielt mykje fløte til. Så smakar du til med muskat, peppar og salt. Det skal alltid meir salt i enn du trur. Men no har du gjort det ein gong, neste gong slår du Toro. Heil sikkert. 2
Gjest navnelapp Skrevet 27. desember 2012 #32 Skrevet 27. desember 2012 Og det er uråd å seie nøyaktig kor mykje salt som skal i. Du må lære deg å smake når det er passeleg. Ta i litt og litt, og smak mellom kvar gong. Du ser kor rasande tv-kokkane blir over kokkeelevar som ikkje smakar på maten? Det er det aller viktigaste for å få eit godt resultat at du veit korleis det skal smake, og korleis det du set på bordet smakar.
skrue Skrevet 28. desember 2012 #33 Skrevet 28. desember 2012 Altså, har man ikke laget dette før så MÅ man prøve en gang først før første gang det skal servers til andre. Kålrotstappe lages på 1-2-3 så akkurat det bør ikke være et problem. Jeg bruker slik stappe til mye annet enn pinnekjøtt, så å si at den må ha kraft fra det kjøttet er noe overdrevet. Avhengig av hvor fin man ønsker stappen kan man bruke alt fra en stavmikser eller potetstapper. http://mat.espen.me/?p=402 Jevning, som nevnt over, høres ut som noe jeg vil prøve ut. Antar det er snakk om en vanlig hvit jevning av hvetemel?
Marsipan Skrevet 28. desember 2012 #34 Skrevet 28. desember 2012 (endret) Jeg har laget hjemmelaget stappe noen ganger, og den blir god på smak, men litt seig og rar i konsistensen. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør feil? Edit: Skrivefeil Endret 28. desember 2012 av Marsipan
Gjest navnelapp Skrevet 28. desember 2012 #35 Skrevet 28. desember 2012 Jeg har laget hjemmelaget stappe noen ganger, og den blir god på smak, men litt seig og rar i konsistensen. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør feil? Edit: Skrivefeil Har du potet i? Dei kan gi seig konsistens. Elles skulle ikkje kålrabistappe bli seig.
Brunhilde Skrevet 28. desember 2012 #36 Skrevet 28. desember 2012 Altså, har man ikke laget dette før så MÅ man prøve en gang først før første gang det skal servers til andre. Kålrotstappe lages på 1-2-3 så akkurat det bør ikke være et problem. Jeg bruker slik stappe til mye annet enn pinnekjøtt, så å si at den må ha kraft fra det kjøttet er noe overdrevet. Avhengig av hvor fin man ønsker stappen kan man bruke alt fra en stavmikser eller potetstapper. http://mat.espen.me/?p=402 Jevning, som nevnt over, høres ut som noe jeg vil prøve ut. Antar det er snakk om en vanlig hvit jevning av hvetemel? Jeg lager en jevning av mel og smør (helst meierismør for smaken sin skyld) som jeg sper med litt av kokevannet fra kålroten og litt melk eller fløte, avhengig av om det er til hverdags eller fest. Så smaker jeg til med salt og pepper, jeg bruker ikke muskat. Dette er den eneste stappen som "duger" for meg, det var slik min mor pleide å lage den, så det er den jeg er vant til. Jeg spiser selvfølgelig annen stappe når jeg blir servert, men min egen er favoritten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå