lell Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Hei. Jeg skal lage kålrabistappe for første gang. Har funnet oppskrift med kålrabi, gulrøtter, fløte, salt og pepper. Det er vel slik det ska lages? Også lurer jeg på om fløten skal piskes til krem først?
NewYorkNewYork Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Nei, fløten bare blander du inn uten å piske den til krem.
Gud Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Husk å bruke fett fra pinnekjøtt. Det er faktisk så viktig at hvis du ikke har tenkt til å koke pinnekjøtt, så må du ombestemme deg. 3
muttra Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 beste kålrabistappa er 2 tredeler kålrabi 1 tredel potet , kok mørt i småbiter og hell av vannet og stapp smak til med kraft (pinnekjøtt, kalkun, okse alt etter som hbva du skal ha den til) muskat salt og pepper og denne er melkeprotein og laktosefri
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Helt uenig i at kålrabistappen trenger pinnekjøttfett eller annen kraft for å bli god. Og TS har da ikke skrevet noe om at hun er ute etter et laktosefritt alternativ? Jeg lager kålrabistappe til alt fra pinnekjøtt til fiskekaker, alltid uten kraft/fett fra kjøtt. Det er en smakssak. Jeg koker kålrabiterninger møre, gjerne med litt gulrot i, heller av vannet og damper dem litt tørrere på den varme platen, har i smør (ta gjerne i!), salt, pepper og en skvett fløte, og kjører til ønsket konsistens med stavmikser. Smak til med mer salt, smør eller fløte alt ettersom. Anonym poster: 54f5a4ebb31cccea24278a705c17cd9e 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 Nei, det er ikke nødvendig med kraft, men det blir veldig godt. Men det blir det forresten uansett. Lurt å blande kålrabien med enten potet eller gulrot, blande inn fløte/rømme/creme fraiche eller hva du måtte ønske i tillegg til salt og pepper. Personlig liker jeg det som en stappe med biter i, istedet for en purée som du får om du bruker stavmikser. Anonym poster: a568a7bf7e1d0a629ad0809def5e870c 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 Nei, det er ikke nødvendig med kraft, men det blir veldig godt. Men det blir det forresten uansett. Lurt å blande kålrabien med enten potet eller gulrot, blande inn fløte/rømme/creme fraiche eller hva du måtte ønske i tillegg til salt og pepper. Personlig liker jeg det som en stappe med biter i, istedet for en purée som du får om du bruker stavmikser. Anonym poster: a568a7bf7e1d0a629ad0809def5e870c Jeg foretrekker også litt grov stappe, og det får jeg med stavmikser. Dvs for å få en puré helt glatt med stavmikser må man kjøre mikseren veldig lenge, så det er bare å stoppe før det går så langt (eller kjøre til ønsket konsistens, som jeg skrev i forrige innlegg). Anonym poster: 54f5a4ebb31cccea24278a705c17cd9e 1
Gjest kiara_pusen Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Nam, nam, nam. :D Samboeren lager en helt himmelsk stappe! Jeg spiser mer enn gjerne bare den og pinnekjøtt. Kraft, fløte, meierismør (viktig med ekte smør!), godt salt og pepper. Vi dropper gulrot har ikke behov for å ha den søt. Åh jeg gleder meg stort til pinnekjøttet kjenner jeg nå. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Å, det må være hvit saus oppi, det er knallgodt Anonym poster: 202bcfbdfed01156bdda5076e101fc34
lell Skrevet 7. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 7. desember 2012 Kan jeg få en nøyaktig oppskrift? Hvor mye av hva?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #11 Skrevet 7. desember 2012 Veldig viktig med ordentlig smør. Blir overrasket over hvor mange som ikke forstår dette, og hiver oppi en klatt margarin eller stivnet planteolje. Anonym poster: e2b876d0ccb94c3d8710ca263c601bfe 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #12 Skrevet 7. desember 2012 Husk å bruke fett fra pinnekjøtt. Det er faktisk så viktig at hvis du ikke har tenkt til å koke pinnekjøtt, så må du ombestemme deg. Anonym poster: 8b4acd618b8761fff47d537199ef602e
AnnaKarenina Skrevet 7. desember 2012 #13 Skrevet 7. desember 2012 Om kålrotstappen skal være til pinnekjøtt, så dropper jeg kraften fra selve kjøttet. Jeg synes er pinnekjøttet har såpass dominerende smak i seg selv at en kontrast er på sin plass. Lager stappen med i hovedsak kålrot, et par gulrøtter og et par poteter som er kokt i lettsaltet vann. Moses grovt sammen med litt av kokevannet, og smakes til med smør (ikke margarin!), salt, kvernet pepper, knøttlite muskat og en god skvett kremfløte. 1
Wildy Skrevet 7. desember 2012 #14 Skrevet 7. desember 2012 I kålstappe MÅ det være litt sellerirot! ;-) Uansett hva du velger å bruke; det blir garantert bedre enn Toros utgave! Rens kålrabien; del i terninger og kok møre ( sammen potet, gulrot, sellerirot osv); mos det god; bruk skikkelig smør og en klatt fløte; nam!
Alina X Skrevet 7. desember 2012 #15 Skrevet 7. desember 2012 1 kg Kan jeg få en nøyaktig oppskrift? Hvor mye av hva? 1 kg kålerabi 2 gulerøtter en skvett matfløte 3ss smør salt,pepper og muskat Kok kålerabien og gulerøttene møre,hell av vannet og stapp dem. Ha i fløte og smør.Smak til med slt,pepper og muskat. Lagde det til middag idag med julepølser og surkål,hehehe.
lell Skrevet 9. desember 2012 Forfatter #16 Skrevet 9. desember 2012 Takk for oppskrifta :-) Ska være til julas pinnekjøtt ja. Sambo likte ikke ideen om at jeg skal lage fra bunn av, og har ment å lage toro sin itillegg. Blir spennende å se hvem sin som blir best! Må kjøpe meg noe å mose med, så er jeg klar..
Gjest navnelapp Skrevet 9. desember 2012 #17 Skrevet 9. desember 2012 Dette kjem til å bli kjempegodt. Toro kan gå heim og vogge. Eg likar å krydre med litt muskat, du kan jo prøve deg fram. Begynn med litt, og ha i litt og litt til du syns det er passe. AB#9 nemner kvitsaus over her, og det har eg vakse opp med. Vi hadde stor familie, og mange rundt bordet på julaftan, og då lagde mor mi alltid ein base av smør og mjøl, utspedd med litt mjølk, langt tjukkare enn vanleg kvit saus. Så stappa ho rabbene (sunnmørsk for kålrabi) og hadde sausen i litt og litt. Det gir ei ganske fast og stabil stappe. Viss ein overdoserer med smør og fløte kan ein oppleve at det våte "søkk ned" i stappa, og at den vert litt våt.
Gjest Cuntzilla Skrevet 9. desember 2012 #18 Skrevet 9. desember 2012 Takk for oppskrifta :-) Ska være til julas pinnekjøtt ja. Sambo likte ikke ideen om at jeg skal lage fra bunn av, og har ment å lage toro sin itillegg. Blir spennende å se hvem sin som blir best! Må kjøpe meg noe å mose med, så er jeg klar.. Haha, tuller du? Toro sin smaker jo ikke kålrot engang. Du vinner overlegent =) 3
Gjest Lille-pus Skrevet 9. desember 2012 #19 Skrevet 9. desember 2012 Takk for oppskrifta :-) Ska være til julas pinnekjøtt ja. Sambo likte ikke ideen om at jeg skal lage fra bunn av, og har ment å lage toro sin itillegg. Blir spennende å se hvem sin som blir best! Må kjøpe meg noe å mose med, så er jeg klar.. Toro har ikke en sjanse i h**te til å nå en hjemmelaget stappe opp til anklene en gang Ekte smør, (fløteskvett), kraft, salt, nykvernet pepper og muskattnøtt må med. Fløte er litt diskuablet. Det varierer litt rundtomkring i landet hva som er vanlig. Noen vil ha en fløteskvett, andre er ikke vant til det overhodet, jeg bruker en liten fløteskvett i min stappe. Rotgrønnsakene har du fått så mye info på at de ser jeg ingen grunn til å nevne en gang til Du nevner noe å mose med; En potetstapper er tingen, jeg vil ha en grov stappe og bruker en slik en 1
Dolce Skrevet 9. desember 2012 #20 Skrevet 9. desember 2012 Takk for oppskrifta :-) Ska være til julas pinnekjøtt ja. Sambo likte ikke ideen om at jeg skal lage fra bunn av, og har ment å lage toro sin itillegg. Blir spennende å se hvem sin som blir best! Må kjøpe meg noe å mose med, så er jeg klar.. Ikke bruk Toro sin!!! Jeg er ikke Toro-motstander, men kålrabistappa smaker direkte vondt. Hvis dere vil ha variasjon; lag en med fløte og en uten. Her lager vi uten fløte. Grovmoset stappe av ca. 80% kålrabi, 15% potet og 5% gulrot, smør (ikke margarin), salt og pepper. Superenkelt og veldig godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå