Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et yrke som krever mye sen utejobbing og kvelden. Har da kjøpt en dyr jakke på firmaet. Nærmere 8000,- Den er solid, tåler alt og beskytter mot kulda.

Privat har vi dårlig råd. tok ut en stor sum i lønning til meg selv og den summen hadde ikke vært anderledes med eller uten jakken. Nå er han driiiit sur og mener jeg er helt bak mål og burde skamme meg.

Jeg ser ikke poenget da kjøpet av denne jakken ikke berørte det jeg tok ut i lønn.

Anonym poster: 1e45c38020de914fb6e61419c6d988ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere har felles økonomi burde du kanskje snakket med han først. Visst ikke; dine penger - ditt valg!

Skrevet

Vi har felles økonomi, men firmaetver MITT. tok ut ekstrapenger så regningene skulle bli betalt

Skrevet

Har dere felles firma?

Hvordan er økonomien i firmaet?

Om firmaet (ditt??) går så det suser og du har råd til å ta ut en såpass dyr jakke, og han ikke har eierinteresser, så får han finne noe annet å være sur for.

Forøvrig synes jeg det var i overkant dyrt arbeidstøy, håper skattemyndighetene ikke tar deg på teppe der.

Skrevet

Hadde samboeren min brukt åtte tusen på noe, og vi hadde dårlig råd hadde jeg nok reagert jeg også.

Altså, skal jeg snu på hver krone, og så drar han ut og kjøper noe som koster så mye? Selv om det kanskje er hans penger, men man bor tross alt sammen. I hvertfall burde du forberedt han på det. At du bare plutselig kan dra frem så mye penger skaper reaksjoner.

• Liker 6
Skrevet

Finnes ikke ei jakke i verden som er verdt åtte lapper. Man får skikkelig mye godt arbeidstøy mot kulda på Jula og. Skjønner han er sur. Hadde jeg og blitt. Det er når man begynner å belaste firmaet med sånt unødvendig luxent søppel at de fleste mister grepet og sakte seiler mot konkurs.

Skrevet

Hadde samboeren min brukt åtte tusen på noe, og vi hadde dårlig råd hadde jeg nok reagert jeg også.

Altså, skal jeg snu på hver krone, og så drar han ut og kjøper noe som koster så mye? Selv om det kanskje er hans penger, men man bor tross alt sammen. I hvertfall burde du forberedt han på det. At du bare plutselig kan dra frem så mye penger skaper reaksjoner.

Det er faktisk ikke samme sak når man kjøper det for firmaets penger og ikke sine egne!

Så lenge hun tar sin del av lasset med regninger og ikke surrer med lønna, så kommer det han ikke ved hvordan hun disponerre midlene i sitt firma.

• Liker 3
Skrevet

Det er faktisk ikke samme sak når man kjøper det for firmaets penger og ikke sine egne!

Så lenge hun tar sin del av lasset med regninger og ikke surrer med lønna, så kommer det han ikke ved hvordan hun disponerre midlene i sitt firma.

Jo det gjør det. Når hun har tatt ut så mye midler fra firmaet at det er verdiløst og namsmannen sitter på trappa. Så må han bevise at han ikke har noe med saken å gjøre, OG han må fø på henne etterpå... !

Skrevet

8000,- for ei jakke? Er du sinnsyk? Selv jeg som tjener greit ville aldri brukt så mye på et klesplagg. Skjønner mannen din godt.

Anonym poster: e2ae7f4256bbf0ca4e424b386789bb32

• Liker 7
Skrevet

Er ikke sikkert at det kjøpet kan kostnadsføres på firmaet. Det er strengt hva som kan regnes som arbeidstøy. Da blir det belastet som privat kostnad.

Hvordan er firmaet registrert? Som as eller ?

Anonym poster: 8c0f9a5a0a9c8524a2d282b95fdb20ab

Skrevet

Jeg hadde også reagert hvis samboeren min hadde kjøpt et plagg som kostet like mye som en ny sofa!

Skrevet

Jeg er ikke enig i at man skal bruke 8000,- på ny jakke.

Jeg er heller ikke sikker på om hun får utgiftsført det som arbeidstøy. Avhenger vel av hva hun jobber med. Selv ville jeg aldri prioritert å bruke penger slik. Husker ikke sist jeg brukte over 500,- på et plagg, bortsett fra spesialklær for jobb.

Men poenget er: Om økonomien i firmaet hennes ellers er sunn og frisk, og hun eier det alene, da kan hun disponere over midlene. De 8000,- hadde uansett ikke gått til å betale regninger for samboerparet.

Firmaet er hennes eiendom.

• Liker 2
Skrevet

Har et yrke som krever mye sen utejobbing og kvelden. Har da kjøpt en dyr jakke på firmaet. Nærmere 8000,- Den er solid, tåler alt og beskytter mot kulda.

Privat har vi dårlig råd. tok ut en stor sum i lønning til meg selv og den summen hadde ikke vært anderledes med eller uten jakken. Nå er han driiiit sur og mener jeg er helt bak mål og burde skamme meg.

Jeg ser ikke poenget da kjøpet av denne jakken ikke berørte det jeg tok ut i lønn.

Hmm, arbeidsjakke til 8000.-? Må si jeg sperra opp øynene litt nå, ettersom jeg selv har et yrke som krever ordentlig, solid og varmt arbeidstøy. Tror faktisk hele min arbeidsgarderobe (sommertøy og vintertøy pluss sko, i flere skift) kanskje strekker seg noe oppimot den summen tilsammen.

Jeg ville helt sikkert reagert nokså kraftig jeg også, om jeg var i din manns ståsted. Og det er i grunnen uvesentlig om det var en yrkes eller fritidsjakke, et klesplagg i den prisklassen ville jeg satt pris på en samtale rundt, før du handla. Var økonomien i tillegg stram tror jeg sannelig "driiiit sur" ville blitt resultatet også for min del og. Dette handler ikke om hvorvidt du konterte jakka på firmabeholdningen eller ikke, men heller hvor høyt/lavt man legger lista for å vise hvor seriøst man tar den økonomiske situasjonen man sammen (som par) befinner seg i. Den arbeidsjakka kunne meget vel ha kosta en tredjedel, og de siste to blitt brukt på noe dere begge hadde bruk for, (utenfor jobbsammenheng) da hadde aksepten og forståelsen garantert blitt en helt annen.

Jeg mener også at svært få (om noen) jakker er verdt 8000 spenn. De som kjøper klær i den prisklassen betaler minst halvparten bare for merket som står inni kragen. Har man i tillegg dårlig økonomi blir det bare provoserende å gå hen å bruke så mye penger uten å snakke om det først.

Skrevet

Jeg mener også at svært få (om noen) jakker er verdt 8000 spenn.

Det kan ikke vi uttale oss om, så lenge vi ikke vet TS' nøyaktige behov. Jobber man ute kan det hende at jakken skal tåle mer enn kulde, feks være solid, tåle kjemikalier osv, og jeg, som også driver eget firma kan tenke meg mange jobber hvor dette er en tålelig pris på en god arbeidsjakke. Man må også huske at den reelle kostnaden er mye lavere, fordi man kan trekke fra skatt/mva.

Å snakke om at skatteetaten ikke vil godkjenne jakka pga pris er bare tull. Dette er ikke en canada goose jakke, og dersom man først kjøper arbeidstøy i denne prisklassen vil det mest sannsynlig ikke egne seg til privat bruk uansett.

Svarene her bærer preg av at de fleste ikke skjønner forskjellen på privat- og firmaøkonomi. Tror egentlig ikke dette er et egnet fora for denne type spørsmål. Mitt svar er at så lenge det er ditt firma er dette din sak, så lenge du tjener nok penger til å bidra med din del i husholdningen.

Anonym poster: faf4dfb9e1067771526ce5478b8fb702

Skrevet

Dette er ikke en canada goose jakke

Anonym poster: faf4dfb9e1067771526ce5478b8fb702

det vet strengt tatt verken du eller jeg noe om.

Anonym poster: f07b906f0ea80990c2a5be9d90c98fc6

• Liker 1
Skrevet

Om du jobber mye ute så trenger du jo også gode vintersko, ullsokker, ullundertøy, termobukse, hansker, votter, lue, halsvarmer etc. Alle desse får man ikke for under 10.000 (så noen påstå det over her). Så med jakke til 8.000 må det jo til sammen bli svindyrt? Hvordan kan dere personlig ha dårlig råd om firmaet, som jeg forstår er ditt alene, går SÅ bra? :vetikke:

Anonym poster: 0937a7f52d4432fd3c14ed5f4d76feb3

Skrevet

Merker at jeg er en smule nysgjerrig på hvilken jakke det er snakk om :fnise:

Gjest Badebuksa
Skrevet

Om det er den eneste jakken som holder deg like varm i alt slags vær, så har du ingenting å ha dårlig samvittighet for. En skal da ikke gå rundt og fryse heller!

Men det er litt merkelig da, om det er den eneste jakken som er bra nok.

Jeg trodde jakker til 2500 var på langt veg gode jakker som holdt de fleste varme!

Skrevet

hvem er det som bruker 8000 på en jakke når man kan få en helt grei og varm en til 1500-2000???

Skrevet

Merker at jeg er en smule nysgjerrig på hvilken jakke det er snakk om :fnise:

Ja, jeg også. :sjenert:

Anonym poster: f07b906f0ea80990c2a5be9d90c98fc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...