AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Etter planen skal sønnen vår begynne i bhg når han er 12-13 mnd. Jeg syns egentlig de er for små til lange dager i bhg da. Storebroren ble sendt i bhg da han var 12 mnd, og jeg hadde og har fortsatt en følelse av at de ansatte i bhg sliter med å strekke til. De er flinke og omsorgsfulle og gjør så godt de kan, men de er for få til å gi god nok omsorg til de minste, det er for lite ressurser, og det er ofte utskiftninger og nye vikarer. Dere som jobber i bhg, stemmer dette inntrykket mitt? Vurderer nemlig å jobbe deltid en periode for å gi ham litt kortere / færre dager i en travel bhg... Anonym poster: 65d3ed52739db317cfe8c07482dc5481
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 jeg var bare vikar,men min intnrykk at en som er et år gammel,trenger tilsyn HELE tiden. Se for deg at det er tre ansatte på 10 barn.. I den ene barnehagen var ofte jeg som vikar kun ansvarlig for han minste,og det er selvfølgelig kjempe gøy for både meg og han, lekte i hele dag og han ville nesten ikke hjem. mens i den andre var han andre gutten alltid lei seg og gråt mye... Det varier veldig fra barnehage til barnehage og barn til barn. Anonym poster: 313c5f47a7928bfa4db81dd791388a6d 2
Cupcake92 Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Hva med å ha han i en familiebarnehage? (Er selvfølgelig ikke alle som er like bra, men finner du en rette så er det fantastisk) har selv vokst opp med en mor som har familiebarnehage, og hun ser vel mer eller mindre på alle barna som egne barnebarn og tar seg godt av dem. De blir trygge, får bra oppfølging og siden det er så få så kan hun følge opp den enkelte. Flere av foreldrene har fortsatt kontakt med mamma, mange år etter at barna sluttet. Så det kan jo være et alternativ? 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 Jobbet i bhg for 5år siden. Jeg følte i allefall at det var for lite rom til å ''finne roen'' med de minste barna. Synes det var mere fokus på det pedagogiske og tilrettelagte aktiviteter, fremfor det å bare sette seg ned å lese en bok i fred og ro. Misforstå meg rett; det er vel og bra med det pedagogiske og aktiviteter. Men jeg personlig mener at barn trenger å få tid til å roe ned, tenke og reflektere. Det er nok stress og mas i hverdagen. Og det er ganske lange dager for slike små tasser. Men det er mitt inntrykk, og det varierer nok fra bhg til bhg også Anonym poster: f38c7675c36d1eb600733563bf4fb34b 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Edit; for få ansatte er ofte et ''problemet''. Anonym poster: f38c7675c36d1eb600733563bf4fb34b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 Ja, dessverre. Vi er basebarnehage- til tider kaos og mye støy for de små. Vi prøver hardt å få ned støy, men dessverre bryr ikke 3-6 åringene seg om at de må leke rolig for 1 åringene ikke skal ha bråk. Ja til høyere kontantstøtte og at 1 åringene får være hjemme til de er 2. Anonym poster: cd66c02d9f62ece7c0b1918185a20333 5
Muscae Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 Dersom det er en avdeling med barn fra 1-6 år, så ville jeg vært skeptisk til å ha en ettåring der, men dersom det er en ren småbarnavdeling, der alt er tilrettelagt for de minste - her tenker jeg på både det fysiske rommet i avdelingen, rutiner, aktiviteter osv - så ville jeg, med min erfaring fra ulike barnehager, godt sendt en ettåring i barnehage. Det er flere voksne per barn i en småbarnsavdeling enn det er med de eldste, men det kunne godt ha vært flere voksne på alle avdelinger. Det går som regel veldig bra den tiden alle de faste er på jobb, men dersom det er mye ukjente vikarer pga sykdom, når ped.leder er i møte/på kontoret osv, så skjærer det seg fort, og kvaliteten blir dårligere (vikaren kjenner ikke rutiner, kjenner ikke barna, ser ikke individuelle hensyn med tanke på hvem som trenger noe ekstra, foreldrenes beskjeder blir "borte", vikaren er egentlig ikke egnet til/ønsker å jobbe med barn, planlagte aktiviteter må avlyses, man får ikke satt seg ned og drevet gode aktiviteter fordi man må hele tiden ha et skikkelig overblikk over alle barna osv). Med en ekstra, fast ansatt å "gå på", ville man merket mindre av dette.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Dette vil jeg si kommer veldig an på hvor stor barnehagen her. Jeg jobber selv som ped.leder i barnehage. Min er veldig liten (for tiden 10 barn), og vi har barn fra 1-5 år. Selv om vi gjør så godt vi kan for å ta vare på de minste, er det nok sånn at vi ikke alltid strekker til. Det føles hvertfall sånn. Det er aktiviteter som skal gjøres, og det er spes.ped-unger man skal ha opplegg med. Men jeg lurer litt på hva AB#4 mener med ungene har mer behov for noe utenom det pedagogiske og aktiviteter. Hva legger du i "det pedagogiske"? Pedagogikk er hvordan du snakker med barnet, hvordan du legger opp måltidet til å bli en god opplevelse, hvordan du møter barnet for at det skal bli trygt i oppstarten, hvordan du observerer barnets behov for å gi det en best mulig dag. Jeg kan fortsette i det uendelige. Pedagogikk er ikke å sette i gang en bestemt aktivitet, det er noe som farger hele hverdagen. Men nå spora jeg litt av fra spørsmålet ditt. Selv om jeg jobber i barnehage og synes jeg gjør mitt beste for å gi barna en god, trygg og spennende tilværelse vil jeg nok selv gjøre det jeg kan for å være hjemme med barnet mitt så mye så mulig når den tid kommer. Jeg synes en ettåring er for liten til å ha mange lange dager i barnehagen. Anonym poster: fb18901800143e25eaa8d809f207322d 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Har jobbet i barnehage både hjemme og i utlandet og syns selv at barna ikke bør begynne før de er 2 år. Jeg vil gjøre alt jeg kan for at mine barn kan være hjemme så lenge som mulig hvis jeg selv får barn en dag. Jeg har jobbet i forskjellige barnehager, men jobbet bare med de minste 6 mnd - 3 år og syns personlig at barn ikke har noe å gjøre der før de er 2 år. Selvfølgelig er det noen som klarer seg bedre enn andre. Der jeg har jobbet har det alltid vært egne avdelinger for de minste så de har ikke vært sammen med de større barna, noe jeg syns er et minstekrav/selvfølge hvis jeg måtte ha plassert ungen i barnehagen så tidlig. Men jeg har sett på barna at det blir mye uro, stress, støy osv. Uansett hva man gjør for å redusere det vil man aldri helt strekke til når man er såpass få voksne per barn. Når det er sagt vil jeg også påstå at private barnehager er bedre enn offentlige. Dessuten har vi det og barna det så mye bedre i bhg her i Norge enn i utlandet =) (der jeg har jobbet) Anonym poster: ba4b466ad7e462a0eed894f2557dea9e 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #10 Skrevet 7. desember 2012 For meg kommer det helt an på barnehagen. Vi har hatt begge våre i barnehage fra de var 12-13 mnd, men vi har bevisst valgt en barnehage med egen avdeling for de minste barna (og aldersinndelte avdelinger "hele veien"). Pluss at barnehagen vi har valgt bevisst har lagt seg på et høyt antall ansatte (privat barnehage hvor eier selv har uttalt at hun har vært skeptisk til at de aller minste skal i barnehage i det hele tatt), på avdelingen for de aller minste er de 10 barn og 4 voksne (selvsagt ikke hele tiden, men det betyr i det minste at det kun i svært korte perioder er en ansatt tilstede...). Barnehagen ligger litt knotete til, så det krever en del ekstra av oss som foreldre ift henting/bringing, men for oss er det verdt det. Anonym poster: 79ce3fb9cae5b52a1da81c6e30dbe5de 1
mp84 Skrevet 7. desember 2012 #11 Skrevet 7. desember 2012 jobber i barnehage - og nei, det er ikke optimalt for 1 åringer å ha lange dager i barnhagen. Det er travle dager, mye støy og mange inntrykk for de små. De ansatte gjør så godt de kan, og uansett hvor omsorgsfulle de er, så sier det seg selv at 3 voksne ikke kan gi den omsorgen og oppmerksomheten alle 10 barn trenger til enhver tid. Husk også at når du trekker fra møter, pauser og vaktsystem, så er de i realiteten kun 2 voksne tilstede mye av tiden... Skal selv ha en liten nå og vil utsette barnehagestart lengst mulig. Har du mulighet til å la barnet få korte dager ville jeg uten tvil gått for det..
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #12 Skrevet 7. desember 2012 Desverre så stemmer nok inntrykket ditt Har du mulighet til å jobbe kortere dager, eller gi barnet noen dager fri så er det absolutt det beste for barnet. Vi som jobber i barnehage gjør alt vi kan for å hjelpe, støtte, trøste, oppmuntre og være tilstede for de små, men hverdagen er desverre slik at størstedelen av dagen er vi to voksne på ni barn. Kun midt på dagen at vi er tre voksne. Og da sier det seg selv at vi ikke klarer å gi barna alt som iallefall jeg ønsker at jeg kunne ha gitt. Anonym poster: a76fb9d2fef64c37b02994db0f31a3fb
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #13 Skrevet 8. desember 2012 Vil tro det varierer, men jeg har erfaring fra en barnehage med aldersbladning, dvs 18 barn i alderen 1-6 samlet på en avdeling. Jeg føler ikke at det er nok ressurser for å faktisk ta seg ordentlig av så små barn der. Når man da er tre ansatte som skal gjøre alt som må gjøres gjennom dagen så blir det dessverre sjelden tid til å sette seg ned å ta det rolig med de minste. De trenger faktisk det. Syns barn under 1 1/2 - 2 år er for små til å være i barnehage! Det er sikkert bedre på rene småbarnsavdelinger vil jeg tro. Anonym poster: 4912d18916ddd6ada94385694a162c48
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2012 #14 Skrevet 8. desember 2012 Jobbet i bhg for 5år siden. Jeg følte i allefall at det var for lite rom til å ''finne roen'' med de minste barna. Synes det var mere fokus på det pedagogiske og tilrettelagte aktiviteter, fremfor det å bare sette seg ned å lese en bok i fred og ro. Misforstå meg rett; det er vel og bra med det pedagogiske og aktiviteter. Men jeg personlig mener at barn trenger å få tid til å roe ned, tenke og reflektere. Det er nok stress og mas i hverdagen. Og det er ganske lange dager for slike små tasser. Men det er mitt inntrykk, og det varierer nok fra bhg til bhg også Anonym poster: f38c7675c36d1eb600733563bf4fb34b "Det pedagogiske" er jo ALT! Pedagogikk er ikke organiserte aktiviteter, men hvordan man snakker med barn, legger opp en spisesituasjon...f.eks Det er MYE pedagogikk i å sitte i en krok å lese en bok, det er mye pedagogikk i alle situasjoner. Anonym poster: 4912d18916ddd6ada94385694a162c48
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #15 Skrevet 11. desember 2012 "Det pedagogiske" er jo ALT! Pedagogikk er ikke organiserte aktiviteter, men hvordan man snakker med barn, legger opp en spisesituasjon...f.eks Det er MYE pedagogikk i å sitte i en krok å lese en bok, det er mye pedagogikk i alle situasjoner. Anonym poster: 4912d18916ddd6ada94385694a162c48 Det er jeg fullstendig klar over. Men når førskolelærere og ped.ledere prater så varmt om det pedagogiske, så virker det som de som oftest vektlegger organiserte aktiviteter. Så det blir ordlagt på en feil måte, om du skjønner? For som du sier så er alt like viktig - både å lese bok i en krok og å sitte rundt bordet. Men det kan virke som om noen synes at det å sitter rundt bordet, med en organsiert aktivitet, er mere pedagoisk riktig på en måte. Litt vanskelig å forklare... Og at ''frilek'' også blir undervurdert til tider. Anonym poster: f38c7675c36d1eb600733563bf4fb34b
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #16 Skrevet 11. desember 2012 Edit; trykket på ''enter'' litt fort der, ja. Beklager skrivefeil! Anonym poster: f38c7675c36d1eb600733563bf4fb34b
Gjest Is_te Skrevet 11. desember 2012 #17 Skrevet 11. desember 2012 Jeg har jobbet på 2 småbarns avdelinger. Jeg følte det gikk veldig bra, da var avd. fra 0-3år. Disse barna fikk den oppfølgingen de skulle ha. Det var rolig og mye kos. Men klart at det var foreldre som ville at barnet skulle ditt og datt, og da blir det litt vanskelig å gjøre alle til lags. Jeg hadde vært skeptisk til en åpen 1-6 år avdelig.
Stinelin Skrevet 11. desember 2012 #18 Skrevet 11. desember 2012 Hva mener dere med korte og lange dager? Hvor kort bør en kort dag være? Gutten vår begynner 3 dager i uka fra han er 15mnd. Hva tenker dere er passelig lengde på dagene?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #19 Skrevet 11. desember 2012 Kommer litt ann på hvordan duppene til barnet er . Men jeg vil anbefale og hente han så tilig du har mulighet til på ettermiddagen. (selv bruker jeg å hente min ca 1 time etter siste dupp) Dette for at på ettermiddagen er de slitne og trett av dagen og alt som har skjedd. Selv om de sover i løpet av dagen, blir ettermiddagen lang. Ser i min barnehage at når kl er halv fire, fire på ettermiddagen er de fleste småbarna slitem. Anonym poster: a76fb9d2fef64c37b02994db0f31a3fb
Fen Skrevet 14. desember 2012 #20 Skrevet 14. desember 2012 Har dere fått barnehageplass? Jeg synes det er viktig å besøke barnehagene man har tenkt til å søke i, på den måten kan dere velge ut fra inntrykkene deres. I utgangspunktet er jeg av samme mening som deg, at de er får små når de er 1 år. Samtidig kommer det veldig an på barnehagen/avdelingen. Jeg er førskolelærer på en småbarnsavdeling og hadde ikke hatt noe problem med å ha min ettåring på en avdeling som tilsvarer det gode miljøet vi voksne representerer her. Alle på avdelingen yter sitt aller beste, er gode forbilder for barna og er kjempeflinke til å se alle barna og deres behov. Dessverre er det jo ikke likt på alle avdelinger, så dersom du må ha ettåringen din i barnehage, skjekk ut barnehagen først!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå