Makrell Skrevet 6. desember 2012 #1 Del Skrevet 6. desember 2012 Noen her som har hatt det? Hva gjorde du for å bli kvitt smertene, og hvor lang tid tok det før smertene ga seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auranoir Skrevet 6. desember 2012 #2 Del Skrevet 6. desember 2012 Noen her som har hatt det? Hva gjorde du for å bli kvitt smertene, og hvor lang tid tok det før smertene ga seg? Trening, uttøying og egenmassasje er det som har ført frem til markant bedring hos meg. Er man konsekvent og bevisst, kan man være langt på bedringens vei allerede etter noen uker med egenbehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makrell Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 6. desember 2012 Takk for tips. Gikk du til noe behandling ved siden av dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #4 Del Skrevet 6. desember 2012 Varmemassasje hos fysioterapeut. Anonym poster: 01f6447febbcb6071ef75701eba8808f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 6. desember 2012 #5 Del Skrevet 6. desember 2012 Lumbago, hekseskudd heter det..Og ja, det er et helvete med mindre man vet hvordan man skal unngå det. Jeg har hatt det nesten hele livet, gått til alle mulige behandlinger, fått massasje osv..alltid vært en aktiv og trent fyr, men ingenting har hjulpet. Det siste året har det imidlertid gått opp et lys for meg..tøying av hofteleddsbøyeren og core-trening. Ikke hatt noen anfall, og ikke vært plaget av mye stivhet. Cluet er mykhet i hoftene og sterk kjernemusklatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2012 #6 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg har falsk isjias. Har også slimposebetennelse, så noe varme kan ikke jeg bruke, bare kulde. Det som har virket best på smertene er nåler og triggepungts massasje. Behandling hos Osteopat lindret også en del. En blir verre 1-3 dager etter behandlingen. Men etter 3-4 behandlinger merket jeg merkbar forskjell. Da hadde jeg gått i 4 år i forkant med falsk isjias. Eneste forslag fra legen var fysioterapi (som offentlig betyr egentrening) Dette virket svært forverrende. Etter mye trening var det så store smerter at jeg ikke klarte gå engang. Smerter 24/7 Deilig når en etter bare få mnd kan få hjelp andre steder. Lumbago vet jeg ikke hva er. Men falsk isjias = falsk isjias. Ingen av de 3 legene, 4 behandlerne 2 av spesialistene jeg har vert hos har kalt det noe annet iallefall. Hekseskudd er jo noe som går over raskt. Kan trygt si at falsk isjias varer en goood del lengre en det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 6. desember 2012 #7 Del Skrevet 6. desember 2012 Falsk isjas er ikke det samme som lumbago (Akutt vondt i ryggen , også kalt akutt lumbago) Utstålende smerter nedover lår og legger er oftest ikke isjias, de fleste har faktisk "falsk" isjias som kalles isjialgi. Eksempler på dette er leddlåsninger i korsryggen, muskelknuter og senefestebetennelser i setet og rundt hoften, låsninger i bekkenleddene eller skader i mellomvirvelskive Ved falsk isjas,så er det viktig å strekke ut piriformis. http://www.doktoronline.no/articles/musculosceletal/NONAME-1537.html http://www.manuellterapi.no/default.aspx?nid=941 http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/bekken-hofte-lar/piriformissyndromet-22564.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makrell Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 6. desember 2012 Jeg har falsk isjias. Har også slimposebetennelse, så noe varme kan ikke jeg bruke, bare kulde. Det som har virket best på smertene er nåler og triggepungts massasje. Behandling hos Osteopat lindret også en del. En blir verre 1-3 dager etter behandlingen. Men etter 3-4 behandlinger merket jeg merkbar forskjell. Da hadde jeg gått i 4 år i forkant med falsk isjias. Eneste forslag fra legen var fysioterapi (som offentlig betyr egentrening) Dette virket svært forverrende. Etter mye trening var det så store smerter at jeg ikke klarte gå engang. Smerter 24/7 Deilig når en etter bare få mnd kan få hjelp andre steder. Lumbago vet jeg ikke hva er. Men falsk isjias = falsk isjias. Ingen av de 3 legene, 4 behandlerne 2 av spesialistene jeg har vert hos har kalt det noe annet iallefall. Hekseskudd er jo noe som går over raskt. Kan trygt si at falsk isjias varer en goood del lengre en det. Når du først fikk riktig behandling, hvor raskt gikk det over da? Hvor lang tid var det mellom hver behandling? Var hos naprapat på tirsdag og han tok triggerpunkt. Var etter denne behandlingen det begynte å stråle. Var tilbake der i dag for en liten massasje. Tenkte å ta kontakt med en osteopat i morgen for å fortsette behandlingen. Er heldigvis ikke noe betennelse her, men kun veldig stram og overbelastet setemuskel. Har derfor et lite håp om at smertene gir seg når muskelen er avspent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2012 #9 Del Skrevet 6. desember 2012 Når du først fikk riktig behandling, hvor raskt gikk det over da? Hvor lang tid var det mellom hver behandling? Var hos naprapat på tirsdag og han tok triggerpunkt. Var etter denne behandlingen det begynte å stråle. Var tilbake der i dag for en liten massasje. Tenkte å ta kontakt med en osteopat i morgen for å fortsette behandlingen. Er heldigvis ikke noe betennelse her, men kun veldig stram og overbelastet setemuskel. Har derfor et lite håp om at smertene gir seg når muskelen er avspent. Nå har jeg en ganske komplisert og omfattende sykdomshistorie. Det i hofta er bare en av svært mange plager. Med falsk isjias ble det behandling 1 gang i uka. Fikk både triggepungts massarsje og nåler i hofta. (triggepungtene var for fastlåst i starten) Fikk ganske store reaksjoner etter behandlingene de første dagene. En økning i smertene. Men da disse roet seg ned føltes det på en måte lettere. Etter 4 behandlinger merket jeg stor bedring. Til nå 1/2 år senere har jeg ikke hatt behov for etterbehandlinger. Men det kunne kanskje komme om jeg trigget det for mye fikk jeg beskjed om. Men det skulle jeg se an og føle litt på selv. Er viktig å undersøke på forhånd rykte til behandleren. Behandleren MÅ og kunne anslå ca tid den tror det vil ta før du bør merke bedring. Ellers kan det fort bli en "evighets behandling" (pengesuger) Da skal det ikke være bare en kortvarig bedring over noen dager eller uker, men mer en permanent lettelse. De behandlerne jeg plukket ut ble grundig undersøkt på forhånd. Både på nett og via bekjente som hadde vært hos disse. Hadde også en hel tine første timen hvor vi gikk gjennom diagnoser og planla behandlingen. Begge er flinke til å forklara, lytte og tilpasse behandlingen etter mine behov. Begge mente at om en ikke merker bedring etter 3-6 behandlinger (alt etter hva det er) kunne de IKKE hjelpe og det var feil type behandling for meg. Akkurat det har stemt veldig godt for min del. Ringte rundt til svært mange før jeg valgte disse. De som ikke har kunne si noe som helst om hvor mange behandlinger de mente jeg burde ha ut fra diagnose, ble raskt strøket. Går og på magefølelse når en prater med de om en har god kjemi og får tillit til disse. Har lært slikt den tunge og dyre måten selv, er derfor jeg nevner dette også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makrell Skrevet 6. desember 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 6. desember 2012 Tusen takk for svar, gjest! Håper at det er det jeg kjenner nå, at smertene øker, for så å avta. Har hatt en del problemer med ryggen, og bruker behandlere som jeg er godt kjent med. Er jo en jungel der ute, så jeg er glad jeg har noen jeg stoler på. Hadde tenkt å ta en behandling i morgen, men da er det sikkert ikke så dumt å vente til neste uke. Greit å ikke overbehandle det. Veldig betryggende å høre at du merket endring etter så få behandlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest auranoir Skrevet 7. desember 2012 #11 Del Skrevet 7. desember 2012 Takk for tips. Gikk du til noe behandling ved siden av dette? Jeg har tidligere gått til behandling hos osteopat, men ikke i løpet det siste året. Behandlere kan bare få en så langt, mye av jobben må man gjøre seg, og det er absolutt verdt det å få inn en god rutine! Jeg håper du finner en behandlingsform som passer for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makrell Skrevet 7. desember 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 7. desember 2012 Veldig enig i det du skriver, Auranoir. Sliter en del med rygg, og er veldig obs på å trene kjernemuskulatur, men denne falske isjiasen kommer nok som en følge av en graviditet (fødte for snart 5 uker siden). Hva slags egenmassasje bedrev du, forresten? Og hva slags trening drev du med? For min del er smertene såpass nå at det gjør vondt bare å belaste benet. Brukte du forresten noe smertestillende? I såfall, hva da? Mange spørsmål her. Er bare veldig innstilt på å bli kvitt dette så fort som mulig. Ikke det mest gunstige tidspunktet å bli slått ut av dette med en 5 uker gammel unge som krever sitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockarollawoman Skrevet 20. desember 2012 #13 Del Skrevet 20. desember 2012 Veldig enig i det du skriver, Auranoir. Sliter en del med rygg, og er veldig obs på å trene kjernemuskulatur, men denne falske isjiasen kommer nok som en følge av en graviditet (fødte for snart 5 uker siden). Hva slags egenmassasje bedrev du, forresten? Og hva slags trening drev du med? For min del er smertene såpass nå at det gjør vondt bare å belaste benet. Brukte du forresten noe smertestillende? I såfall, hva da? Mange spørsmål her. Er bare veldig innstilt på å bli kvitt dette så fort som mulig. Ikke det mest gunstige tidspunktet å bli slått ut av dette med en 5 uker gammel unge som krever sitt... Tidligere gjest/auranoir her. Hvordan går det med deg? Ettersom jeg selv ikke har vært gravid, og bare kan forestille meg hvilken påkjenning det er på kroppen, får jeg bare bøye meg i støvet for at du er så raskt i gang med å få kroppen på plass. Til egenmassasje har jeg brukt skumruller og tennisballer, Eks. 1, eks. 2, eks. 3, eks. 4. Av trening har jeg fokusert på å øke styrke og stabilitet, samt noe kondisjonstrening for å øke blodgjennomstrømning. Avspenning og søvn er veldig viktige komponenter. En huskeregel er at å ligge og å gå er bedre enn å sitte og å stå. ;-) Søvn er ikke minst den beste smertestillende! Ellers har jeg dratt nytte av NSAIDs (f.eks Voltarol) under de verste periodene. Kan det være en idé å oppsøke f.eks. manuellterapeut til oppfølging etter graviditeten, tror du? Det hender det er lurt med noen trente øyne og meninger for å komme skikkelig igang med et opplegg, ikke minst få tilbakemelding på at man er på riktig spor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2012 #14 Del Skrevet 20. desember 2012 Jeg er/var plaget av falsk isjias. Fikk tips om å gå til ostopat. Alltid trodd det bare var tull, men ga det en sjanse! Etter første behandling var det kjempeforbedring!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorris Skrevet 23. desember 2012 #15 Del Skrevet 23. desember 2012 fikk falsk isjas 14 uker inn i svangerskapet. Den satt hvertfall fram til uke 28/29. Plages fortsatt hvis jeg ikke gjør det jeg skal for å unngå det. Denne har gradevis sluppet taket ved hjelp av å gå 1 time hverdag og tøye på den muskelen som fremkaller den falske isjasen. I mitt tilfelle var dette Piriformis musklen. En liten muskel som ligger bak den store rompe musklen Denne har stått i hel spenn og presset på isjas nerven, der av falsk isjas. Ikke noe med ryggen å gjøre i mitt tilfelle Har også fått fin hjelp av Kiropraktor som har kunkket opp låsniger som har ført til at denne muskelen har stått i hel spenn og hjelp av fysioteraput til å tøye denne muskelen. Har hatt dette også før jeg ble gravid, da var den korte og enkle løsningen en kortison sprøyte. Men nå har jeg virkelig måttet jobbe med å få det bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makrell Skrevet 26. desember 2012 Forfatter #16 Del Skrevet 26. desember 2012 Mistenker at jeg fikk tilbake falsk isjias nå forrige uke. Har fått kortison, og har i tillegg tydd til paralgin forte og naproxen. Ser heldigvis ut til å være på bedringens vei, men får å unngå dette i fremtiden, skal jeg nå begynne hos en manuellterapeut og få et treningsopplegg og oppfølging. Satser på at det er det som skal til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå