AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Min fetter er 12 år, og de siste årene har han lagt på seg veldig mye. Jeg er dårlig til å beregne vekt på barn, men han er tykkere enn min bror som over 20 cm høyere og er i midten av 20-årene. Hvis det sier dere noe. Uansett. Vi andre i familien begynner å bli ganske bekymret. Det har vi forsåvidt vært en god stund. Foreldrene synes å ikke gjøre noe med problemet. Onkelen min er ekstremt overvektig selv, men moren er normalvektig. Det virker som de overhode ikke vet hvordan de skal gå frem. De har luftet problemstillingen for oss noen ganger, og vi har kommet med forslag, men ingenting blir gjort. Gutten blir bare større og større. Gutten spiser ikke ordentlig mat, kun pølser, hamburger, potetgull og godteri. Vi har prøvd å si til foreldrene at han ikke kan ha fri tilgang på dette, med de sier at han bare forsyner seg i skapet når de ikke ser, eller at han nekter å spise noe annet, og han må jo ha mat. Har prøvd å hinte til at da har man ikke potetgull og godis liggende hjemme, men det virker ikke som de forstår dette. Hans andre bror som er veldig tynn, må jo få spise hva han vil, må vite. Gutten er heller aldri ute. Han beveger seg ingenting. Han går til skolen, 5 min, thats it. Han spiller pc spill hele dagen lang. Foreldrene prøvde å lage deal med han om å være ute en time hver dag, men da satt han på benken i hagen i en time, og gikk så inn for å spille. Vi har prøvd å si at kanskje mor eller far kunne være med gutten på sykkeltur eller hva som helst, å gjøre dette til et familieprosjekt, og ikke legge alt ansvar på gutten. Aner ikke hva vi kan gjøre. Foreldrene skjønner tydeligvis ikke hvordan de skal gå frem. Forslag? Anonym poster: 567d74e6a38e3af0c297ab7288da2acb 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 Om det ikke bedrer seg ville jeg faktisk tatt kontakt med barnevernet. De skader helt tydelig barnet, og er ikke ressurssterke nok til å gi barnet hjelpen det trenger. De har fått råd, men hører ikke på dem. Anonym poster: 885d96201e11ccb30911a223d953a2ff
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2012 #3 Skrevet 7. desember 2012 Syns det er rart at slikt ikke fanges opp av helsesøster på skolen. Foreldre burde vært innkalt til møte med helsesøster. Dere har sikkert ikke myndighet til å blande dere inn, men du kan jo kontakte skolens helsesøster og legge fram fakta. Si at dere er bekymret, at dere har prøvd å komme med en hjelpende hånd men følt at dere ikke kan blande dere mer og at dere nå håper noen profesjonelle utenfra kan hjelpe gutten. Mange kommuner hjelper overvektige barn/foreldre med å få et sunnere kosthold og komme i fysisk aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2012 #4 Skrevet 7. desember 2012 Jeg tror det er viktig å ikke bare fokusere på den overvektige gutten og at han må ha hjelp, for hvis hele familien er passive og spiser usunn mat er det skadelig uavhengig av om de har blitt tykke av det eller ikke. Selv om broren er normalvektig er det heller ikke sunt for ham å bare spise hamburgere og chips, og sitte stille foran en PC. Ellers finnes det slike livsstilskurs for overvektige barn og ungdom, de heter "Stor og sterk". Kanskje finnes det noe slikt i guttens hjemkommune? Men i ytterste konsekvens er det foreldrene som må ta et tak her, ellers kommer man ikke langt. Anonym poster: 40263512084cb42677930f0e2520db4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå