AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Ser det har vært litt skriverier rundt Sosialhumanistene de siste dagene, og må si jeg er blitt nysgjerrig. Er det noen her som er litt dypere innsatt i Sosialhumanistene, og vet mer enn kun det som står på nettsidene deres? Så f.eks. en kommentar om at folk i Human-etisk forbund er rabiate ateister, mens sosialhumanistene er mer tolerante og "oppegående". Stemmer det? Finner ikke noe negativt om Sosialhumanistene på nettet, men det er kanskje bare fordi de ikke er like profilerte som HEF? Anonym poster: 50ecb4ae9186974111a5d1e379bde655
stinel Skrevet 10. desember 2012 #2 Skrevet 10. desember 2012 HEF er pengegriske; medlemsavgift, dyr vielse, dyr konfirmasjon. Dette er gratis hos Sosialhumanistene. Det sier vel sitt... 1
Gjest navnelapp Skrevet 10. desember 2012 #3 Skrevet 10. desember 2012 HEF er pengegriske; medlemsavgift, dyr vielse, dyr konfirmasjon. Dette er gratis hos Sosialhumanistene. Det sier vel sitt... For eit dustete svar. HEF er ein stor organisasjon som dekker heile landet, som driv med omfattande kursverksemd, politisk arbeid og mange medlemsaktivitetar. Dei dekker heile landet med vielsar og konfirmasjonar, det gjer ikkje sosialhumanistane. Ein kan gjerne vere ueinige med HEF i spørsmål om religion og trusfridom, men å hetse dei for at dei tek betalt for tenester som vert utført for medlemmane syns eg er over streken. 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #4 Skrevet 10. desember 2012 For eit dustete svar. HEF er ein stor organisasjon som dekker heile landet, som driv med omfattande kursverksemd, politisk arbeid og mange medlemsaktivitetar. Dei dekker heile landet med vielsar og konfirmasjonar, det gjer ikkje sosialhumanistane. Ein kan gjerne vere ueinige med HEF i spørsmål om religion og trusfridom, men å hetse dei for at dei tek betalt for tenester som vert utført for medlemmane syns eg er over streken. For et intelligent svar. Er det representativt for det intellektuelle nivået i HEF? Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 For eit dustete svar. HEF er ein stor organisasjon som dekker heile landet, som driv med omfattande kursverksemd, politisk arbeid og mange medlemsaktivitetar. Dei dekker heile landet med vielsar og konfirmasjonar, det gjer ikkje sosialhumanistane. Ein kan gjerne vere ueinige med HEF i spørsmål om religion og trusfridom, men å hetse dei for at dei tek betalt for tenester som vert utført for medlemmane syns eg er over streken. Men HEF kan hetse kristne? Logikken er på topp! Anonym poster: 77d5e20f1ef1153db59222099c61f2c8 3
Gjest navnelapp Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Men HEF kan hetse kristne? Logikken er på topp! Anonym poster: 77d5e20f1ef1153db59222099c61f2c8 Kvar ser du at HEF hetsar kristne? (Og for å presisere det, eg har ingen verv eller engasjement i HEF. Eg er gift med ein som er medlem, det er mi einaste tilknyting.) 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Kvar ser du at HEF hetsar kristne? (Og for å presisere det, eg har ingen verv eller engasjement i HEF. Eg er gift med ein som er medlem, det er mi einaste tilknyting.) Det er det eneste HEF driver med. Anonym poster: 77d5e20f1ef1153db59222099c61f2c8
Gjest navnelapp Skrevet 10. desember 2012 #8 Skrevet 10. desember 2012 Det er det eneste HEF driver med. Anonym poster: 77d5e20f1ef1153db59222099c61f2c8 Ja, slike saklege og utdjupande svar er jo virkeleg med på å stimulere til ein interessant debatt. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #9 Skrevet 11. desember 2012 For eit dustete svar. HEF er ein stor organisasjon som dekker heile landet, som driv med omfattande kursverksemd, politisk arbeid og mange medlemsaktivitetar. Dei dekker heile landet med vielsar og konfirmasjonar, det gjer ikkje sosialhumanistane. Ein kan gjerne vere ueinige med HEF i spørsmål om religion og trusfridom, men å hetse dei for at dei tek betalt for tenester som vert utført for medlemmane syns eg er over streken. HEF mottar vel drøyt 60 millioner i offentlig støtte; så de kan nok fint hetses for å ikke være i stand til å kjøre butikken på en bedre måte. Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e 1
Gjest navnelapp Skrevet 11. desember 2012 #10 Skrevet 11. desember 2012 HEF mottar vel drøyt 60 millioner i offentlig støtte; så de kan nok fint hetses for å ikke være i stand til å kjøre butikken på en bedre måte. Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e Kor mykje får sosialhumanistane då?
Gjest BettyBoop Skrevet 11. desember 2012 #11 Skrevet 11. desember 2012 Ser det har vært litt skriverier rundt Sosialhumanistene de siste dagene, og må si jeg er blitt nysgjerrig. Er det noen her som er litt dypere innsatt i Sosialhumanistene, og vet mer enn kun det som står på nettsidene deres? Så f.eks. en kommentar om at folk i Human-etisk forbund er rabiate ateister, mens sosialhumanistene er mer tolerante og "oppegående". Stemmer det? Finner ikke noe negativt om Sosialhumanistene på nettet, men det er kanskje bare fordi de ikke er like profilerte som HEF? Anonym poster: 50ecb4ae9186974111a5d1e379bde655 hva er en sosialhumanist? Aldri hørt om
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #12 Skrevet 11. desember 2012 hva er en sosialhumanist? Aldri hørt om Slik beskriver de "sosialhumanisme": Sosialhumanisme er et begrep som betegner den sosialfilosofi og ideologi som danner grunnlaget for Sosialhumanistene som organisasjon. Innen tenkningens historie skiller denne retningen seg fra den mer tradisjonelle humanistiske praksis ved at det settes tydeligere fokus på mennesket som samfunnsindivid. HEF er altså for hedonistene, og Sosialhumanistene for altruistene? Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e
Gjest BettyBoop Skrevet 11. desember 2012 #13 Skrevet 11. desember 2012 Slik beskriver de "sosialhumanisme": Sosialhumanisme er et begrep som betegner den sosialfilosofi og ideologi som danner grunnlaget for Sosialhumanistene som organisasjon. Innen tenkningens historie skiller denne retningen seg fra den mer tradisjonelle humanistiske praksis ved at det settes tydeligere fokus på mennesket som samfunnsindivid. HEF er altså for hedonistene, og Sosialhumanistene for altruistene? Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e klarer ikke å se forskjell på det og en humanetiker jeg men. Jaja. Hvorfor må man ha en merkelapp på alt? er man ikke kristen eller religiøs så må man hete noe annet teit noe eller melde seg inn i en annen teit organisasjon liksom.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #14 Skrevet 11. desember 2012 klarer ikke å se forskjell på det og en humanetiker jeg men. Jaja. Hvorfor må man ha en merkelapp på alt? er man ikke kristen eller religiøs så må man hete noe annet teit noe eller melde seg inn i en annen teit organisasjon liksom. Fullstendig enig. Det viktigste er vel i grunnen bare at man faktisk støtter opp om en organisasjon som gjør noe godt. Man kan jo også støtte Røde Kors, og det er jo heller ikke nødvendig å kalle seg noe spesielt for det heller Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e 1
Gjest navnelapp Skrevet 11. desember 2012 #15 Skrevet 11. desember 2012 Sosialhumanistane er oppretta som ein livssynsorganisasjon, og er ein av dei få som har vigselsrett utanom religiøse kyrkjelydar av ulikt slag. Det er Tingretten, Sosialhumanistene, Human-etisk forbund, Unitarforbundet og Holistisk forbund som har rett til å vie ektefolk utanfor gudshus. Historikken her kjenner eg ikkje i detalj, men dei er ein relativt ung organisasjon. Dei er idemessig tett knytta til universitetet, og konfirmasjonskursa deira er i større grad knytta til akademia enn HEF sine er. Ut frå det eg les av deira eigne heimesider er dei opptekne av menneskerettar, likestilling og ikkje-diskriminering, akkurat som HEF. Dei markerer avstand til HEF ved å understreke at medlemsskap og seremoniar bør vere gratis. Dei meiner og at organisasjonar som ikkje er fundert på demokratiske prinsipp og som ikkje åpent støttar menneskerettar, likestilling og ikkje-diskriminering bør miste statsstøtta. 1
Gjest navnelapp Skrevet 11. desember 2012 #16 Skrevet 11. desember 2012 HEF er altså for hedonistene, og Sosialhumanistene for altruistene? Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e Dette høyrest ut som fri fantasi.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #17 Skrevet 11. desember 2012 Synes ikke det er noen store, markante forskjeller på sosialhumanistene og HEF når det gjelder selve idelogien. De er like på mange punkt, og sosialhumanistene er et fint alternativ til HEF. Selv meldte jeg meg ut av HEF og inn i sosialhumanistene for ca 3 år siden. Dette fordi jeg, som flere i denne tråden her, følte at HEF hetset kirken litt vel mye. I hvert eneste medlemsblad grep de liksom etter halmstrå for å ta kirken for noe. For meg ble det litt tynt. Synes også det var litt påfallende at det var kun kristendommen som ble utsatt for kritikk. Norge er et multireligiløst samfunn, og det burde det være "mye å ta av" for HEF. Utenom det så synes jeg HEF er en flott organisasjon. Kan jo også være at min kritikk ikke er berettiget lenger og at de har endret dette? Jeg håper det. Anonym poster: 9ccb6dfc05c150db8db6d6359c792d00
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #18 Skrevet 11. desember 2012 Sosialhumanistene har fokus på miljø (helse, miljø og bærekraftig utvikling?). Er dette noe satsingsområde for HEF? Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e
Gjest navnelapp Skrevet 11. desember 2012 #19 Skrevet 11. desember 2012 Sosialhumanistene har fokus på miljø (helse, miljø og bærekraftig utvikling?). Er dette noe satsingsområde for HEF? Anonym poster: d7e0f650ea3e4cd9e0b4a29f0c7f1b6e Eg veit at dei er opptekne av bioteknologi, dyr og etikk og andre tilgrensande område, men dei er ikkje ein miljøorganisasjon per se.
Gjest navnelapp Skrevet 12. desember 2012 #20 Skrevet 12. desember 2012 Her er litt meir info om organisasjonen som var opphavet til sosialhumanistene: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1182272.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå