Gjest anonym_kvinne Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Er i ett kostnadsforhold. Vi har vært sammen i ca. 3 mnd. Nå har det dukket opp en sak i vårt forhold som er ganske alvorlig... Måten vi kommuniserer på er via msn, tekst meldinger og tlf... jeg må nå ha en alvorlig samtale med min kjæreste om det som har dukket opp. Jeg skal reise til han den 29. Des. Bare så det er nevnt. Det jeg lurer på er: hvordan har dere andre i avstandsforhold snakket om problemer som har dukket opp? Jeg ønsker å ha god kommunikasjon med han, fortelle han hva jeg tenker/følet etc. Føler at når man snakker via msn, tlf etc., så har ting så lett for å bli misforstått. Hvilke erfaringer har dere? Gjerne gode og dårlige samt råd/ tips. Jeg heller selv mest mot å vente til jeg får snakket med han personlig. Men, jeg sliter med søvn og konsentrasjon pga dette. Vil jo få en klarhet så snart som mulig. Er fryktelig redd for å bli misforstått, derfor er det ønskelig med innspill Fortvilet kvinne -27
Kala Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Skype. Skype. Skype. Ikke vent med å ta opp noe du tenker på, da blir det bare unødvendig stort om du legger ekstra press på det. Men ikke via sms, det føler jeg er opplagt. 5
Gjest ts Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 Skype. Skype. Skype. Ikke vent med å ta opp noe du tenker på, da blir det bare unødvendig stort om du legger ekstra press på det. Men ikke via sms, det føler jeg er opplagt. Tusen takk for svar Dette spiser meg virkelig opp innvendig. Jeg er usikker på om han har skype, men absolutt ett godt råd! Takk! Vet ikke om jeg orker å gå å tenke på dette i nesten 3 uker, føler det blir altfor lenge... :( Stort sett så går forholdet bra, men akkurat nå i slike tilfeller er avstanden pyton!
Kala Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Ikke gjør det verre enn det er, spytt det ut og bli ferdig med det. Skype er gratis å laste ned. 1
Gjest gressløk Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 Har han facebook? Du kan skype via den.
Gjest loren Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 Jeg har ikke støtt på problemer i mitt nåværende forhold, men har et avstandsforhold bak meg hvor vi stort sett kommuniserte pr skype, så jeg må støtte Kalas forslag om å bruke det. Der får dere sett hverandre og pratet, det blir det nærmeste dere kommer å prate ansikt til ansikt. du sier du sliter med søvn og konsentrasjon, vil du da virkelig vente nesten en måned med å ta det opp? 1
Gjest ts Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Ikke gjør det verre enn det er, spytt det ut og bli ferdig med det. Skype er gratis å laste ned. Bruker skype en del på jobb, så kjenner til at det går forholdsvis greit å laste ned. Takk for råd Jeg er stort sett slik at jeg sier ting med en gang, men pga sakens innhold ble jeg i tvil... Som nevt er jeg redd for misforståelser. Tusen takk for råd
Gjest ts Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Har han facebook? Du kan skype via den. Takk for svar:) han har facebook, jeg har ikke. Men det kan opprettes!
Gjest ts Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 Jeg har ikke støtt på problemer i mitt nåværende forhold, men har et avstandsforhold bak meg hvor vi stort sett kommuniserte pr skype, så jeg må støtte Kalas forslag om å bruke det. Der får dere sett hverandre og pratet, det blir det nærmeste dere kommer å prate ansikt til ansikt. du sier du sliter med søvn og konsentrasjon, vil du da virkelig vente nesten en måned med å ta det opp? Takk for svar! Jeg vet virkelig ikke om jeg makter å vente til vi er sammen igjen før vi snakker om dette. Er bare så redd for "unødvendige" misforståelser. Fra tidlgere forhold er jo erfaringen at man snakker ut når man fysisk er sammen fortløpende. Men, slik er det ikke nå... jeg er også redd for at jeg gjerne kan oppfatte ting feil og dermed gjøre ting verre. Evt. at noe som er "en mus blir til en elefant"... med å vente med å snakke med han til vi er sammen igjen er i hvertfall det risikoelementet ikke tilstede. Var vel av hensyn til dette jeg vurderer å vente...
Gjest Iida Skrevet 6. desember 2012 #11 Skrevet 6. desember 2012 Jeg og min kjære har vært sammen i 10 mnd, avstandsforhold. Vi bruker ikke skype. Brukte kamera på FB en gang, men det var veldig rart. Vi snakker heller i telefon (brukte viber en periode, men ble litt lei av robotstemmene, hehe). Ellers snakker vi maaasse sammen på meldinger og FB chat Ellers sees vi jo annenhver helg. Men hvilken måte å kommunisere på du velger, kommer jo an på hva du skal ta opp...
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #12 Skrevet 6. desember 2012 Jeg og min kjære har vært sammen i 10 mnd, avstandsforhold. Vi bruker ikke skype. Brukte kamera på FB en gang, men det var veldig rart. Vi snakker heller i telefon (brukte viber en periode, men ble litt lei av robotstemmene, hehe). Ellers snakker vi maaasse sammen på meldinger og FB chat Ellers sees vi jo annenhver helg. Men hvilken måte å kommunisere på du velger, kommer jo an på hva du skal ta opp... Takk for svar Til nå har vi også holdt oss til msn, tlf og tekstmeldinger. Jeg har ingen interesse for facebook, så har aldri brydd med å opprette en profil der. Har ikke følt behovet for det... Uansett... Uten å gå i detaljer, så er det jeg må snakke med han om veldig, veldig alvorlig. Det henger sammen med tillit til hverandre og respekt. Det er liksom ikke noe man kan snakke om via msn, tekstmeldinger, facebook etc. Jeg må forklare han hva jeg har reagert på, hvorfor jeg har reagert, hvorfor jeg ser dette som så alvorlig som jeg gjør og hva både han og jeg kan gjøre anderledes for at dette ikke skal skje igjen. Jeg ønsker å fortsette forholdet med han, for jeg synes han er en fantastisk gutt. Føler liksom at til og med å eventuelt snakke med han over Skype kan bli utfordring. Det er liksom noe annet når man sitter sammen og kan snakke face-to-face... Derfor er jeg litt redd for at dersom vi prøver å ta det via internett, tlf så kan det oppstå misforståelser. Skype er jo gjerne bedre, da det blir mer "live". Men, for meg er det en såpass alvorlig sak at jeg ønsker å snakke med han face-to-face. Jeg har erfart hva svikt i kommunikasjon og misforståelser kan påføre av skader på ett forhold, det er det jeg vil unngå denne gangen. Har liksom lært leksen om akkurat dette ganske hardt før. Jeg er egentlig en direkte person og sier det jeg føler og tenker når jeg føler og tenker det. Filter har jeg selvfølgelig der hvor dette er nødvendig, men jeg er ikke fan av å gå å bære på ting. Men, jeg føler at gjerne han kommer til å forstå meg bedre om vi tar denne samtalen når vi er sammen... :( :( - Hilsen 1 stk fortvilet TS Anonym poster: 0848db590e36accff7165de596191208
Gjest Iida Skrevet 6. desember 2012 #13 Skrevet 6. desember 2012 Takk for svar Til nå har vi også holdt oss til msn, tlf og tekstmeldinger. Jeg har ingen interesse for facebook, så har aldri brydd med å opprette en profil der. Har ikke følt behovet for det... Uansett... Uten å gå i detaljer, så er det jeg må snakke med han om veldig, veldig alvorlig. Det henger sammen med tillit til hverandre og respekt. Det er liksom ikke noe man kan snakke om via msn, tekstmeldinger, facebook etc. Jeg må forklare han hva jeg har reagert på, hvorfor jeg har reagert, hvorfor jeg ser dette som så alvorlig som jeg gjør og hva både han og jeg kan gjøre anderledes for at dette ikke skal skje igjen. Jeg ønsker å fortsette forholdet med han, for jeg synes han er en fantastisk gutt. Føler liksom at til og med å eventuelt snakke med han over Skype kan bli utfordring. Det er liksom noe annet når man sitter sammen og kan snakke face-to-face... Derfor er jeg litt redd for at dersom vi prøver å ta det via internett, tlf så kan det oppstå misforståelser. Skype er jo gjerne bedre, da det blir mer "live". Men, for meg er det en såpass alvorlig sak at jeg ønsker å snakke med han face-to-face. Jeg har erfart hva svikt i kommunikasjon og misforståelser kan påføre av skader på ett forhold, det er det jeg vil unngå denne gangen. Har liksom lært leksen om akkurat dette ganske hardt før. Jeg er egentlig en direkte person og sier det jeg føler og tenker når jeg føler og tenker det. Filter har jeg selvfølgelig der hvor dette er nødvendig, men jeg er ikke fan av å gå å bære på ting. Men, jeg føler at gjerne han kommer til å forstå meg bedre om vi tar denne samtalen når vi er sammen... :( :( - Hilsen 1 stk fortvilet TS Anonym poster: 0848db590e36accff7165de596191208 Jeg tar egentlig opp mye på chat jeg... Men det passer som regel, og jeg liker å formulere meg skikkelig hvis jeg skal ta opp noe alvorlig, føler det ofte blir rot med telefon hvert fall... Egentlig er det vel bedre face-to-face da, men jeg vil som regel aldri ta opp noe da - for da er vi jo endelig sammen og jeg har glemt alt jeg tenkte på, hehe
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #14 Skrevet 6. desember 2012 Jeg tror også skype er det beste alternativet med færrest muligheter for misforståelser. Er også i et forhold hvor vi ikke ser hverandre så ofte, og vi kommuniserer nesten bare skriftlig, mest via facebookchatten (som er som msn) - det fungerer bra, men jeg ser jo at det er lettere å misforstå der og ville ikke tatt lange, alvorlige samtaler skriftlig. Selv når begge er gode til å uttrykke seg skriftlig. En del ting er greit å nevne via tekst fordi det kanskje føles litt lettere enn å ta det ansikt til ansikt, såvidt bringe enkelte tema på bane osv, men du kjenner jo på det selv at det er best å ta dette muntlig med ham. Og det høres for lenge ut å vente, og vil kanskje påvirke hvordan du forholder deg til ham i mellomtiden uten at han forstår hva som er greia. Anonym poster: 64f7a8bb1d0391334b8fff4cf9c07717
LadyM Skrevet 6. desember 2012 #15 Skrevet 6. desember 2012 Jeg vet akkurat hva du mener! Det er fryktelig vanskelig å forstå hverandre via chat og sms. Det som en dag virker opplagt, er motsatt neste dag man leser det på nytt. Det hjelper å bruke emoticons for det beskriver med hvilken følelse du sier ting, men det kan også misforstås en dag man er riktig vanskelig. Å bruke skype er det beste, og snakkes live i telefonen, ikke på sms. Av og til får man ikke den digitale og den virkelige verden til å møtes, og derfor er det bra å "ta opp tråden" fra chatten og til skype/telefon. Jeg sliter selv med det samme og vil bare se ham ansikt til ansikt og føler at bare da kan jeg få klarhet i ting. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #16 Skrevet 6. desember 2012 Jeg tar egentlig opp mye på chat jeg... Men det passer som regel, og jeg liker å formulere meg skikkelig hvis jeg skal ta opp noe alvorlig, føler det ofte blir rot med telefon hvert fall... Egentlig er det vel bedre face-to-face da, men jeg vil som regel aldri ta opp noe da - for da er vi jo endelig sammen og jeg har glemt alt jeg tenkte på, hehe Takk Jeg skjønner den Å snakke om det over tlf er uaktuelt, det samme er tekstmelding. Jeg vet jeg er veldig vag i forhold til hva saken egentlig handler om, gjerne vanskelig for noen da å komme med mer konkrete råd. Men, tema er liksom i den kategorien at det aller siste man ønsker er å bli misforstått for det kan bidra til å blåse saken opp, en samtale kan skli over i unødvendig krangling etc., eventuelt kan det gå utover forholdet. Noe som er det siste jeg ønsker! Vi har jo også bare vært sammen i 3 mnd, det er ikke akkurat 2-3 år det er snakk om. Jeg føler jo vi enda er i det stadiet hvor vi holder på å bli kjent som kjærester og vant med hverandre som kjærester. Avstand er av og til noe herk :( :( Anonym poster: 0848db590e36accff7165de596191208
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #17 Skrevet 6. desember 2012 Jeg tror også skype er det beste alternativet med færrest muligheter for misforståelser. Er også i et forhold hvor vi ikke ser hverandre så ofte, og vi kommuniserer nesten bare skriftlig, mest via facebookchatten (som er som msn) - det fungerer bra, men jeg ser jo at det er lettere å misforstå der og ville ikke tatt lange, alvorlige samtaler skriftlig. Selv når begge er gode til å uttrykke seg skriftlig. En del ting er greit å nevne via tekst fordi det kanskje føles litt lettere enn å ta det ansikt til ansikt, såvidt bringe enkelte tema på bane osv, men du kjenner jo på det selv at det er best å ta dette muntlig med ham. Og det høres for lenge ut å vente, og vil kanskje påvirke hvordan du forholder deg til ham i mellomtiden uten at han forstår hva som er greia. Anonym poster: 64f7a8bb1d0391334b8fff4cf9c07717 Det er det du er inne på som jeg kjenner veldig på... Dette er liksom noe som jeg bør og må ta muntlig med han. Det blir for komplisert om jeg skal skrive dette under en chat føler jeg. Selvfølgelig blir det vanskelig å ta det opp med han, men jeg føler akkurat når det gjelder dette så har jeg ingen andre valg enn å ta det muntlig. Ser at du, som flere andre, nevner Skype. Det er forsåvidt veldig fornuftig! Som du også nevner er jeg litt redd for at dette kan påvirke hvordan jeg forholder meg og snakker til han i disse kommende ukene, dersom jeg bestemmer meg for å snakke med han når jeg fysisk er med han. Jeg kan risikere å skape en "usikkerhet" hos han og som du nevner, at han overhodet ikke skjønner noe. Alternativet mitt var å bare si til han at vi har en ting vi må snakke om når jeg kommer på besøk, men at jeg ikke vil gå inn i detaljer før jeg kommer dit. For å ikke skape uro eller misforståelser. Men, jeg ser at dette også kan skape en annen usikkerhet hos han og han gjerne da tror at jeg vil gjøre det slutt eller noe lignende. Off, nå har jeg vondt i hodet (igjen) :( Anonym poster: 0848db590e36accff7165de596191208
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #18 Skrevet 6. desember 2012 Jeg vet akkurat hva du mener! Det er fryktelig vanskelig å forstå hverandre via chat og sms. Det som en dag virker opplagt, er motsatt neste dag man leser det på nytt. Det hjelper å bruke emoticons for det beskriver med hvilken følelse du sier ting, men det kan også misforstås en dag man er riktig vanskelig. Å bruke skype er det beste, og snakkes live i telefonen, ikke på sms. Av og til får man ikke den digitale og den virkelige verden til å møtes, og derfor er det bra å "ta opp tråden" fra chatten og til skype/telefon. Jeg sliter selv med det samme og vil bare se ham ansikt til ansikt og føler at bare da kan jeg få klarhet i ting. Lykke til! Takk for svar! Kunne ikke vært mer enig. Det kan være utfordrende nok å bare kunne chatte via internett, om jeg ikke skal komplisere ting enda mer med å snakke om mer alvorlige saker på toppen av det hele... Det har liksom ikke dukket opp slike utfordringer til nå i forholdet vårt. Alt annet kommuniserer vi kjempebra om. Jeg er bare så redd for å fornærme han, skape misforståelser (som jeg har sagt flere ganger nå ) etc. Har ikke vært i ett avstandsforhold tidligere, så kan ikke skryte på meg en voldsom erfaring med dette. For alt jeg vet kan det være jeg også misforstår ting i denne saken. Da er det viktig for meg at han skjønner at jeg selvfølgelig skal høre på han og at det blir en samtale. Ikke at det fremstår som jeg beskylder han for ting eller har trukket konklusjoner uten at vi i det hele tatt har snakket gjennom saken... Det føler jeg er enklere å få frem til en person om en snakker face-to-face, enn via internett...? Takk til alle dere som svarer! Det er godt å få satt ord på tingene og tankene mine. Litt mindre kaos i hodet Anonym poster: 0848db590e36accff7165de596191208
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå