AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #1 Skrevet 6. desember 2012 Jeg er nødt til å si opp jobben min fordi vi må flytte til en annen kant av landet for en periode pga mannens jobb. Jeg er nå i foreldrepermisjon, men vi skal bo her et halvt år etter at permisjonen går ut, før vi skal flytte til byen vi begge kommer fra (ikke der vi bodde før). Ser at det kan bli veeeldig vanskelig få seg jobb på dette lille stedet kun for 6mnd. Skal selvfølgelig prøve, men kan jeg ha rett på dagpenger dersom dette ikke går? Syns det er vanskelig å finne noe på nav sine sider ang når man sier opp jobben selv. Trodde aldri jeg skulle trenge å tenke på dette, men det kan bli knapt med kun en inntekt i 6mnd (og kanskje enda lenger siden jeg må få meg jobb i byen etter 6mnd også). Er det sånn at man må søke på/ta alle jobber for å ha rett på dagpenger? Jeg er utdannet lege, kan jeg kun søke på relevante jobber eller må jeg da også søke på butikker etc? Tviler egentlig på at noen vil ansette meg for bare noen mnd uansett da. Håper noen vet litt om dette, og er snill å svarer:) Anonym poster: fbd1343fe4b342591f65b8f8f413b02b
Gjest Misteltein Skrevet 6. desember 2012 #2 Skrevet 6. desember 2012 (endret) Når du sier opp jobben, så får du dagpenger åtte uker etter du har sagt opp. Du får en ventetid. Denne er jeg noe usikker på, men jeg nevner den for det:: Du må registrere deg som arbeidssøker med en gang du sier opp jobben fordi åtte ukene løper ikke fra dagen du sier opp, men dagen som du registrerer deg som arbeidssøker. Ja, du må ta alle jobber som du blir forespurt av NAV. Uansett, om de ligger i Tromsø, eller i Oslo. Hvis du takker nei så mister du dagpengene. Endret 6. desember 2012 av Misteltein
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #3 Skrevet 6. desember 2012 Når du sier opp jobben, så får du dagpenger åtte uker etter du har sagt opp. Du får en ventetid. Denne er jeg noe usikker på, men jeg nevner den for det:: Du må registrere deg som arbeidssøker med en gang du sier opp jobben fordi åtte ukene løper ikke fra dagen du sier opp, men dagen som du registrerer deg som arbeidssøker. Ja, du må ta alle jobber som du blir forespurt av NAV. Uansett, om de ligger i Tromsø, eller i Oslo. Hvis du takker nei så mister du dagpengene. Takk for svar! OJ, uansett hvor i landet? Da tror jeg ikke dette er noe for meg. Har jo en liten baby da, og ammer jo fortsatt. Vil ikke flytte fra pappaen. TS Anonym poster: fbd1343fe4b342591f65b8f8f413b02b
Gjest Misteltein Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 Du får jo ikke dagpenger mens du får foreldrepenger!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #5 Skrevet 6. desember 2012 Du får jo ikke dagpenger mens du får foreldrepenger! Nei det vet jeg, men tenkte når permisjonen går ut og jeg sitter der uten jobb. Baby er jo fortsatt ganske liten da. Bryter ikke opp familien for pengenes skyld;) TS Anonym poster: fbd1343fe4b342591f65b8f8f413b02b
Gjest Naria Skrevet 6. desember 2012 #6 Skrevet 6. desember 2012 Sjansen for at NAV finner en jobb til deg i løpet av de 6 månedene er minimal.
Gjest Misteltein Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 Nei det vet jeg, men tenkte når permisjonen går ut og jeg sitter der uten jobb. Baby er jo fortsatt ganske liten da. Bryter ikke opp familien for pengenes skyld;) TS Anonym poster: fbd1343fe4b342591f65b8f8f413b02b Ja, men det er jo bare hvis de finner en jobb. Hvis de skulle finne jobb så kan du takke nei på det tidspunktet, og da forsvinner dagpengene da! Du trenger ikke å si ja til jobben.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #8 Skrevet 6. desember 2012 Når du sier opp jobben, så får du dagpenger åtte uker etter du har sagt opp. Du får en ventetid. Denne er jeg noe usikker på, men jeg nevner den for det:: Du må registrere deg som arbeidssøker med en gang du sier opp jobben fordi åtte ukene løper ikke fra dagen du sier opp, men dagen som du registrerer deg som arbeidssøker. Ja, du må ta alle jobber som du blir forespurt av NAV. Uansett, om de ligger i Tromsø, eller i Oslo. Hvis du takker nei så mister du dagpengene. Men tenkte si opp 3mnd før perm går ut for har jo oppsigelsestid. Er det 8uker fra perm er ferdig likevel? TS Anonym poster: fbd1343fe4b342591f65b8f8f413b02b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #9 Skrevet 6. desember 2012 Men tenkte si opp 3mnd før perm går ut for har jo oppsigelsestid. Er det 8uker fra perm er ferdig likevel? TS Anonym poster: fbd1343fe4b342591f65b8f8f413b02b Ja. 8 uker karantene er den siste av følgende datoer: Dato man melder seg arbeidsledig og første dato man faktisk er ferdig i forrige jobb, dvs dagen etter at oppsigelsestid utløper. Anonym poster: 05cf4ac92777869e7c244f72930e1501
Gjest Misteltein Skrevet 6. desember 2012 #10 Skrevet 6. desember 2012 (endret) Men tenkte si opp 3mnd før perm går ut for har jo oppsigelsestid. Er det 8uker fra perm er ferdig likevel? TS Anonym poster: fbd1343fe4b342591f65b8f8f413b02b Jeg er veldig usikker rundt det. Jeg har bare hørt noe om det! Jeg vet om noen som meldte seg arbeidsledig 8 uker etter de hadde sagt opp jobben. De sendte inn søknaden om dagpenger og måtte VENTE åtte nye uker fordi at de ikke hadde meldt seg arbeidsledig når de sa opp jobben. Hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke. Endret 6. desember 2012 av Misteltein
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #11 Skrevet 6. desember 2012 Du må si deg villig til å flytte og ta jobb hvor som helst ja, men sannsynligheten for at NAV skal kreve at du tar en jobb på andre kanten av landet er forsvinnende liten, så godt som ikke-eksisterende. Og dersom du mot formodning skulle bli bedt om å flytte hundrevis av kilometer fra mann og barn vil du med stor sannsynlighet få unntak fra regelen etter å ha søkt om å slippe, så det er ikke noe å bekymre seg om. Anonym poster: 2728fec34421f9e504d78ce49fc0bc32
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #12 Skrevet 6. desember 2012 Man skal melde seg som arbeidssøker straks man er uten jobb (hvis man vil ha dagpenger), og å være i foreldrepermisjon er i teorien det samme som å være i jobb. Så åtte ukers karantene vil bli regnet fra man er ferdig med siste dag på jobb (+ tre dager som man ikke får støtte for), eller eventuelt siste dag i permisjon. Det finnes imidlertid muligheter for å omgå denne karantenen på åtte uker dersom man kan bevise tungtveiende grunn for å si opp jobben man har. Da må man søke NAV om å slippe karantenen, og dokumentere hvorfor man slutter. Kanskje aksepterer de ditt valg, eller kanskje må du likevel ha karantene. Anonym poster: 2728fec34421f9e504d78ce49fc0bc32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå